العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 17-06-2013, 12:34 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بسرعه من فضلكم بخصوص اوكتافيا 1.4 تيربو الشكل الجديد

الشكل الحالى بالمحرك ال 1400 سى سى تربو وصل فى مصر هاى لاين ل 250 الف

بالنسبة للبنزين ............جميع محركات ال tsi 1400 سى سى تربو من فولكس فاجن 122 حصان نفس المستخدمه فى الفانتازيا الحالية فى مصر و الجيتا تستخدم بحد اقصى بنزين 92 بدون أى ضرر على المحرك

والفانتازيا الشكل الجديد لما تنزل مضر هتنزل بنفس المحرك الحالى فى مصر اللى هو ال تربو 1400 سى سى

تحياتى
قديم 17-06-2013, 02:56 AM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light

طيب انا عايز اقترح عليك حاجة .... معروف طبعا ان اسعار العربيات في الخليج رخيص جدا لا يساوي حتى نصف سعر نفس العربية في مصر ... طب ايه الحال بالنسبة لل bmw .. انا رايي لو السعر قريب بين الاسكودا الجديدة و اي حاجة bm تجيبلك حاجة bm و تنزلها بالمرة حتى تبقى حاجة تستاهل العناء و على حد علمي ان ماركة العربية مش هتفرق في الجمارك و ان اللي بيفرق سعة الموتور .. اه صحيح طب ده ينبهنا لحاجة .. اظن كده الجديدة هتبقى احسن لك في الجمرك لانها 1400 و لا ايه؟؟ انا مش متاكد يعني ؟؟ طب هل سالت حد ليه في الجمارك على اساس ايه بيتحد جمرك العربية؟
قديم 17-06-2013, 03:13 AM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light
افتراضي رد: بسسرعه من فضلكم بخصوص اوكتافيا 1.4 تيربو الشكل الجديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabihtarapay مشاهدة المشاركة

انا عايش بدبى وحجزت الشكل الجديد وهستلم فى شهر 8 القادم بازن من الله وانا كنت امتلك اوكتافيا2007 فى مصر والسيارة ممتازة عن تجربة لاكن التسارع كان لا يرضينى لانها 1600 والبدى ثقيل جدا لاكن فى السرعات العالية كانت ممتازة فى الثبات ....وحين علمت بالماتور التربو (المعجزة) فانا ساشتريها لاكن حكايه البنزين ال95 ..والميكانيكى والكلام المرسل بدون تجربة فانا اعتقد انه كلام فى الهوا السيارة الشكل الجديد جميلة من الامام مثل الباسات ومن الخلف محافظة على هيبة الاوكتافيا ....ويكفى اقول لك مقارنة سريعة .......
ال2013فى مصر من 158000الى 210000
2014ستنزل من 175000الى 291000
وسعرها هنا سيظل ثاب من 71000درهم الى 85000
فما هو سر الفرق الرهيب فى السعرز...
وسااتى لك بالموصفات العالمية
الفرق الرهيب في السعر هو ان هنا في مصر وكلاء السيارات عبارة عن شوية حرامية

غباء يا اخي .. العربية اللي ساعد على انتشارها انها عربية كويسة و كان سعرها مناسب و يساوي قيمتها مش عشان هي عربية خرافية ولا حاجة طب ما هو فيه عربيات كتير احسن منها بس سعرها مش منا سب ... لما يرفع سعرها بالمنظر ده مستحيل تحافظ على انتشارها .. و ليه ؟؟؟ طب ما يبيع كتير و يكسب قليل بدل ما يكسب قليل و يبيع كتير و بعدين لو عربية انتشارها قطع غيارها مش هتتو فر و هتغلى و انتشارها يقل اكتر لحد ما تختفي

و على فكرة في صحوة في السوق المصري و الناس بدات تتجه للاوروبي و تنوع و من غير خوف من المجازفة و بدانا نشوف عربيات تانية كتير محترمة بدات تنتشر و الوكلاء بدأوا ينزلو عربيات محترمة باسعار معقولة و عروض تسويقية و اظن انه فيه محاولات لتكرار تجربة الاوكتافيا و لو ان اللي بيحصل في الجنيه ده مش مساعد .. بس اظن ان الاوكتافيا بالسعر ده في مصر مش هتنافس
قديم 18-06-2013, 12:11 AM
magdysaif magdysaif غير متواجد حالياً

magdysaif is on a distinguished road

انا شاكر لكل اللي رد عليا بس فيه ملاحظه ان اسعار السيارات في الخليج مش رخيصه زي ما البعض فاهم الاوكتافيا الشكل القديم 1.6 كامله ب حوالي 82000 درهم اماراتي = 156000 جنيه بالاضافة الي جمركها حوالي 95000 جنيه يبقي الاجمالي 251000 جنيه تقريبا انا بس حبيت أوضح المعلومه .
و كذلك الحال للسيراتو الشكل الجديد و الرينو فلوينس السعر قريب من الاسعار في مصر حسب مواقع مصريه كا كونتاكت كار
انا لسه محتار برضه اشتري الشكل القديم 1.6 اوكتافيا و لا انتظر الشكل الجديد و ده هاينزل في ابوظبي علي شهر أغسطس و سعره اعلي شويه من القديم و اللي نزلت مصر دي اسمها رابيد و ليس فانتازيا كما تسموها في مصر و انا ملاحظ اختلاف الأراء علي موضوع البنزين المستخدم يرجي الافاده بالخبر اليقين و ليس بالتوقعات من فضلكم ساعدوني فانتم الخبراء في مصر هل الشكل القديم احسن و أميز و شغال في مصر و لا لأ
قديم 18-06-2013, 12:34 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

الاختيار لحضرتك
يا إما تستنا الشكل الجديد وتشتريها وساعتها هتضحي بسهولة الصيانة وقطع الغيار
يا إما تشتري الشكل الحالي 1400 وهضحي بسهولة الصيانة برضه علشان الTSI صيانته مش سهلة
يا إما تشتري الشكل الحالي 1600 وساعتها هتضحي باداء العربية فقط بس في مقابل كدا سهولة صيانة وتوافر قطع غيار المحرك باسعار معقولة

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn