العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن الاقي لانوس تقسيط
ياريت 6 85.71%
الاقي حد 1 14.29%
يساعدني 2 28.57%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 7. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31-03-2009, 12:24 AM
حوده ابويوسف حوده ابويوسف غير متواجد حالياً

حوده ابويوسف is on a distinguished road
رد: تقسيط المستعمل

يارب عايز عربيه ptmnlo123per122
قديم 31-03-2009, 08:11 PM
LOKA LOKA غير متواجد حالياً

LOKA is on a distinguished road
افتراضي لكل اللى عاوز تقسيط مستعمل و ممكن من غير مقدم

انا لقيت حل ممكن يكون كويس للموضوع دة ،انا كنت عاوزة عربية مستعملة بس مكنش معايا مقدم كويس ،ومكنتش عايزة اجيب جديد عشان قصة الفوايد والبنوك اللى هتخلينى ادفع تمن العربية 3 مرات ، وكمان كنت عاوزة اجيب حاجة سعرها قليل يعنى ميعديش ال20000 وطبعا مفيش معرض هيرضى يقسطلى حاجة بالمبلغ دة.
وبعد كدة قلت ادور على الشركات اللى بتمول وبتقول كل حاجة بالتقسيط (دهب،ادوات كهربائية ،.....) والكلام دة يعنى واحط الفلوس اللى معايا واخليهم هما يكملولى على تمن العربية اللى انا اختارها وبعدين اقسط معاهم هما . والأتفاق يكون انهم هما اللى يدفعوا الفلوس يعن انا مخدش فلوس فى ايدى عشان ميبقاش قرض شخصى اللى هو طبعا حرام.يعنى انا انقى العربية -هما يدفعوا -انا اقسطلهم .
وفعلا لقيت شركة اسمها اوبشن وكلمتهم ووافقوا وكلامهم ان الفايدة هتكون 8 % فى السنة ورقم تليفونهم 22612360 \ 24011473
بس بصراحة انا لسة مرحتلهمش ولا عملت اى حاجة ياريت لو تقولوا لى رأيكم فى الفكرة دى وتجربوا تكلموهم وتعرفوا لى دى حاجة كويسة ولا لأ .واللى يعرف يجيب شركات تانية زى دى عشان نشوف الأحسن.
وشكرااااااا
قديم 31-03-2009, 09:20 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لكل اللى عاوز تقسيط مستعمل و ممكن من غير مقدم

حضرتك ال بتقولة شى كويس جدا بس ديما السوق علمنى شى مهم جدا ان التنفيز شى مختلف عن الكلام
فيريت لما تروح تحكنا تجربيتك كاملة
لانى اعرف كويس ان الناس ال بتقوم بتقسيط الاجهزة الاكهربائية برضة بيتعملوا مع بنوك
وال بيشتغل على بسيط دة سيولتة محدودة
وغريبة جدا موضوع 8%
منتظرين تجربتك
قديم 31-03-2009, 10:18 PM
eg_falcon eg_falcon غير متواجد حالياً

eg_falcon is on a distinguished road

شواف يا اخي و على حسب علمي المحدود ما تريد ان تفعله هو نوع من انواع الربا ايضا طالما ان الشركة لن تتملك السيارة فهي ستبيعك ما لا تملك تماما كما يفعل البنك مع اختلاف المسميات من بنك الى شركة و لكن المبدا واحد لكن و على حسب علمي المحدود ان البيع الحلال هو ما كان عبارة عن عقد ثلاثي بين الشركة و البائع و حضرتك باعتبارك الشاري هذا و الله اعلم و يرجى التثبت من هذا الامر عن طريق مصدر ديني موثوق
قديم 31-03-2009, 10:39 PM
LOKA LOKA غير متواجد حالياً

LOKA is on a distinguished road

انا والله لسه معملتش حاجة وكنت عايزة اعرف رأيكم فى الموضوع و ممكن شرح اكتر ازاى الموضوع يكون مش ربا ويكون حلال.

الكلمات الدليلية
a113, للتقسيط, موتورز, مطلوب, النترا2010, بمصر, تقسيط بنك, سيارة, عربية, عربيه, فيورا, مطلوب شراء سيارة, تويوتا كورولا, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, تقسيط سيارات, اسبيرانزا, سيارات جديدة