العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 26-08-2010, 04:34 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه المشكله لماتكون السياره رشه دواخل

العربيه اللي راشه دواخل في نظري عربيه مالهاش امان
عمرها ما حتبقي مظبوطه
بالعقل كده مش حنجيب عربيه بتقفيل بلادها و المصنع لعربيه مخبوطه معجونه و متصلحه في التوكيل او في المصنع نفسه!!!!
وداعلشان جسم العربيه مش بيبقي فيه لحامات في الحوض و بيبقي حته واحده و لما تتخبط و تتلحم دا بيقلل من متانتها كتير
ممكن الواحد يركب عربيه مغيره شنب او وش لكن الصدر كله ملعوب فيه او الشنطه او القوايم لاء

حـازم خـضـر

قديم 26-08-2010, 12:23 PM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

يا باشا حتى لو معمولة في التوكيل عمره ما هيطلعها زي المصنع.
وحتى لو العربية جديدة لو رشت دواخل بيبقى عيب قاتل فيها وبيخسف بسعرها الأرض ولو حبيت تبيعها صعب تلاقي حد يشتريها غير لو تاجر وبيقعد يتنك عليك.
انا حصلت معايا كان معايا بيجو 505 موديل 80 الي هيا الكاملة فتحت سقف وزجاج كهرباء وبور وتكييف وكل الكماليات و 2000 سي سي وعربية ممتازة بس كانت رشة دواخل حوض وشنطة و الي حالة نضيفة منها كان بيعمل من 40.000 جنية ل 45.000 جنية على حسب الحالة قعدت انزل بيها السوق اكتر من 3 شهور وفي الأخر مخدهاش غير تاجر ومرضيش يدفع اكتر متن 30.000.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 27-08-2010, 10:16 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

طبعا العربية اللى رشة دواخل مش مفضلة لاى حد ... خاصة لو كانت قديمة او جديدة و اتصلحت بره توكيلها .....بس بالنسبة للعربية الحديثة لما بتتعمل ف التوكيل بترجع و عن تجربة ......انا ليا واحد قريبى والده معاه اوكتافيا A5 كاملة موديل 2005 و معاه من الزيرو و لحد دلوقتى معملتش ال80الف كيلو لانها واقفة ف الجراج اغلب الوقت ...بس ف مرة اخدها قريبى من والده و راح بيها مشوار ناحية طريق مصر اسكندرية الصحراوى و للاسف و هو بيجرى ملحقش يلم نفسه و دخلها ف عمود نور و مبقتش بتدور و جالها عربية انقاذ من توكيل اسكودا و سحبها و اتظبطت و رجعت زى الاول بالظبط و مش ممكن تقول ان العربية دى خيشت بوشها
مع العلم ان الحادث مكنش رهيب كان شنب و مقص شمال و تظبيط لوحدات الفريون لانه هرب شحن و شبكة امامية و اكصدام امامى و زجاج امامى مشروخ بسيط ....كلفته 22 الف جنية .....بس فعلا العربية لسه زى الجديدة بالظبط بس اللى يركز اوى يلاقى ان اللوحة بتاعت الارقام الامامية كانت معووجة و اتعدلت و مدهونة .....بسسسسسسسسسسسسس .....
و اسف على الاطالة طبعا ...
قديم 28-08-2010, 05:02 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

انا بقول كده برضه وخصوصا ان التوكيل مش بيصلح ده بيرمى ويحط جديد لكن صنايعيتنا بيصلحو ادى اول حاجة تعيب الرشة دواخل و التوكيل بيبقى عنده اجهزة استعدال شاسية بالكومبيوتر جاية للسيارة نفسها مش لغيرها لكن غالبا بره بيبقى جايب الجهاز لاى عربية واى حاجة ومقاسات العربيات مختلفة وبتعتمد على خبرة الصنايعى لكن التوكيل مفيش عنده مجال للكلام ده
وانا شخصيا عربيتى نيسان صنى العربية بتتقفل فى مصر وطبيعى انهم هيعرفو يظبطوها
ولكــــــــــن
التوكيل هيدمر الميزانية يعنى العربية بره تتكلف 10 فى التوكيل 30
وده اللى بيدى انطباع الرشة دواخل ثم ان التوكيل عمره م هيرش دواخل هيجيبها زى ماهيا وخصوصا العربيات اللى بتتقفل فى مصر هيونداى اكسينت كحلى مثلا المصنع كده كده بيطلع هيرمى الجنب البايظ ويحط مكانه كحلى مش هترش دواخل ابدا
عوجة فى الشاسية هيطلع بالعربية على المصنع ويظبط الشاسية مع الجديد اللى بيتعمل
لكن بره التوكيل مفيش طبعا الاجهزة دى
حتى هنا اخواننا اللى اتكلمو اتكلمو عن موديلات قديمة واللى اتكلمو عن الحديث اتكلمو عن الصنايعية فقط وهى المشكلة الميزانية هيا اللى بتخلينانجرى على الصنايعيه
والعربية اللى اتكلفت 22 الف جنيه دى كان ممكن بره تتكلف 10 مثلا لكنها هتترمى وهو لو قال دى مرشتش دواخل محدش هيعرف ابدا
قديم 28-08-2010, 05:49 AM
almoez almoez غير متواجد حالياً

almoez is a jewel in the roughalmoez is a jewel in the roughalmoez is a jewel in the rough

انا معايا عربيه كورولا 2004 ابويا نزلهالي من السعوديه ورخصها في مصر بس مشكله والدي لما بلاقي اي حاجه صغيرة في العربيه بيزبطها هو بيحب يحافظ علي الحاجة اوي المهم كان البابين الشمال فيهم خدوش بسيطه ابويا راح راشش البابين ورش الاكصدام الخلفي والسقف علشان السقف كان فيه نقرة صغيرة المهم ناس قالولي ربنا يعوض عليك ومعلش وكلام بصراحه خنقني

وكمان انا والدي كشف عليها قبل ماينزلها ولاقاها تمام وماشيه 50 الف بس
انا بقي مش عارف هل كدا العربيه ضاعت يعني ولا ايه..؟لان اصحابي خنقوني