العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جولف GOLF

جولف GOLF من أنجح موديلات الشركة الألمانية بدأ إنتاجها عام 74 و بيع منها أكثر من 25 مليون نسخة حتى الآن

قديم 10-05-2013, 09:44 PM
H A R D H A R D غير متواجد حالياً

H A R D is on a distinguished road
افتراضي اشترى جولف 1 ولا لا

السلام عليكم

السلام عليكم

اتمنى ان الناس تقدر تفدنى كنت فى الاول هجيب فيات 127 بس حسبتها لاقيت ان بالسعر بتعها اقدر اجيب حاجه تانيه غير الفيات عموما
وانا كانت متطلباتى عربيه صغيره هاتش باك موفره فى البنزين وتستحمل المشاوير

127 هتوفى شويه بس مش بنفس الكفاءه الى مطلوبه خصوصا اعطالها كتير رغم ان قطع غيارها رخيصه

بعدها فكرت فى الستريون ax عربيه جميله كركوبه بس قطع غيراها رخمه شويه بس معمره وافضل من 127 يمكن سعرها اغلى حجات بسيطه من 127 ويمكن فى 127 اغلى منها بس نظرا لتوافر قطع الغيار وسهوله الصيانه

دلوقتى جه فى دماغى الجولف 1 كنت اعرف انها عربيه قويه وتستحمل بس موضوع قطع الغيار معرفش ايه نظامه
دخلت شويفت الاسعار لاقيت ان فى موديلات من 81 : 82 تتراوح من 17 فيما فوق

فكنت عاوز اعرف رايكم فى العربيه وهل فى قطع غيار ليها خصوصا انى مش عاوزها تزيد عن 1600 سىى سى لو اقل ماشى

فتنصحونى اخلينى فى الستروين ولا افكر فى الجولف 1 ؟
قديم 10-05-2013, 10:15 PM
الصورة الرمزية tefa_memo
tefa_memo tefa_memo غير متواجد حالياً

tefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to behold
افتراضي رد: اشترى جولف 1 ولا لا

اولا شوف قطع غيار الجولف في البلد اللي انت فيها ومتوفرة ولا لا
ثانيا اختار العربية اللي تعرف تبيعها بسهوله بعد كده وتكون قطع غيارها متوفرة لو كانت اول عربية ليك عشان متكرهش اليوم اللي جبت فيه عربية
ثانيا لو مش حابب الاختيارين دول او متردد فيهم ممكن تقول انت امكانياتك في رينج كام عشان الاعضاء يقدروا يشيروا عليك بكذا اختيار
وفي النهاية ربنا يوفقك وتلاقي الاختيار المناسب ومبروك مقدما

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
اللهم اني استغفرك من كل ذنب اذنبته
...........
سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم
...........
سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وانا الي ربنا لمنقلبون

قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
(( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ))
قديم 06-11-2013, 11:38 AM
basslover basslover غير متواجد حالياً

basslover is on a distinguished road

متابع بشده .............
قديم 06-11-2013, 10:49 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

ابعد عن الجولف 1 عشان قطع الغيار خليك فى الاستروين على الاقل شكلها شيك شويه و حاول تفكر فى الفيات ال 32 او تزيد 4 الاف و تجيب هتش باك حديث من الفيات او تزيد 9 و تجيب فولكس بورا و ممكن تجيب شيرى بس هتصرف عليها المهم ابعد عن العربيات اللى قطع غيارها نادرة و شكلها ميجبش زبون بعد كده

و جرب نتزل السوق و تشوف فى المعارض بتاعة المستعمل و هتلاقى افكار مكانتش تخطر على بالك و بأقل من الميزانية اللى انت راصدها كمان

متابع و بالتوفيق

قديم 01-01-2014, 11:18 AM
ahmed zizo220a ahmed zizo220a غير متواجد حالياً

ahmed zizo220a is on a distinguished road
طلب رد: اشترى جولف 1 ولا لا

انا معايا فى رينج 25 الف لو سمحتوا عاوز اعرف ايه انواع العربيات اللى فى الرينج ده ومميزات وعيوب كل سياره مع العلى انى شاب وبحب الجرى ياريت ملاحظه ذلك
انا سمعت فيات اونو وسكودا فيليشيا بسخايف من الاونو عشان متورها 1000 سى سى