العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 28-06-2012, 05:06 PM
عمرو رافت عمرو رافت غير متواجد حالياً

عمرو رافت will become famous soon enoughعمرو رافت will become famous soon enough
نقاش اسعارالسيارات مكن تقل ؟؟؟؟؟

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بمناسبه الرئيس الجديد مفيش حد يقدر يتوقع اسعارالسيارات مكن تقل عن كده نتيجه خفض الضرائب و الجمارك في القريب العاجل ام سيبقي الوضع علي ماهو عليه و الاسعار زي ما هي

ما هو افضل وقت لشراء السيارت الجديده

ياريت الكل يقول رايه
قديم 28-06-2012, 06:09 PM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of
افتراضي رد: اسعارالسيارات مكن تقل ؟؟؟؟؟

انا شخصيا اعتقد انه مش هتقل ولا حاجه لاني اصلا لو خطة النهضه اللي هما عاوزين ينفذوها من المفترض انها هيكون هدفها الاول تقوية الاقتصاد فمش معقول اما يجو يقو الاقتصاد يقللو الجمارك ولكن الفكره انها ممكن تقل لو مشروع النهضه اللي الناس بتتكلم عنه ده فعلا حصل وهيبقي ناتج عن اني قيمة الجنيه هترتفع قدام بقية العملات ودي طبعا كلها مجرد تخيلات لاني نفس الاحلام دي حلمناها بردو مع رئيس الوزراء اللي فات عصام شرف ومقدرش يعمل حاجه بس انا شخصيا اهم حاجه عندي انهم يحلو مشكلة المرور والزحام الاول لاني كل العربيات ملهاش لازمه مادام كل الطرق واقفه

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away
قديم 29-06-2012, 10:00 AM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute

أنا برضه لا اعتقد إنها هاتقل

Mohamed Hussein - journalist
قديم 29-06-2012, 10:17 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

اسعار السيارات لن تقل الا في حالتين
1/ تحسن الاقتصاد مما يؤدي الى رفع قيمة الجنيه امام العملات العالمية مما يخفض من الاسعار بشكل عام وهو السيناريو الاقرب للحدوث
2/ تخفيض او الغاء الجمارك وهو الذي يخفض الاسعار بنسبة كبيرة جدا تصل الى نصف ثمن العربية
انا بصراحة نفسي الجمارك تتلغي لان العربيات سعرها هتنزل للنص لو كانت 1600 سي سي
اما بقا لو كانت 1800 سي سي لفوق ساعتها ينزل تمن العربية للثلتين وتتباع بربع تمنها الاصلي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 29-06-2012, 05:48 PM
عمرو رافت عمرو رافت غير متواجد حالياً

عمرو رافت will become famous soon enoughعمرو رافت will become famous soon enough

اشكركم علي المشاركه و الردود