العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 17-11-2011, 12:52 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about
افتراضي رد: كده هتورث السيراتو فى المشاكل والمصايب !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

خد بالك من نفسك وربنا يستر طريقك!!!
ربنا يخليك يا رب يا ريس وشكرا على دعوتك وان شاء الله نتعود على ثبات العربية ونقدر نتقلم معاها ونرودها
قديم 17-11-2011, 12:58 PM

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about
افتراضي رد: ثبات الالنترا 2012 !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

معقول عربيه بالسعر ده والتعليق الخلفى متصل ......حتى وسائل الامان وساده واحده فقط .......ربنا يرحمنا من التوكيلات التعبانه دى
شوف انا هقول لسيادتك بكل امانة عشان مانبخسش الناس حقها ولا حد ياخد حقنا

هى العربية مميزتها كتير زي الشكل الراحة الوسع سهولة فى الحصول على قطع الغيار اقتصادية فى البنزين

السعر يعتبر عالي نوع ما لو قارنها بالاوبشن بالفئات التانية

الثبات طبعا متواضع وخاصة على سرعة

دة رايي بكل امانة

بس خالينا نستنا شوية عشان نقدر نحكم على السيارة صح
قديم 17-11-2011, 01:00 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HEKAYA مشاهدة المشاركة

أنا راكبها العربيه فعلا الرول أوفر عالى أوى..الفرامل ضعيفة نسبيا اذاقورنت باللانسر البات مقارنة باللانسر لأنى كنت راكبها فوق ال 120-170 اللانسر أفضل 1000 مرة....كذلك abs..التسارع و الكماليات و الحداثة لصالح الانترا

انا اللي معايا ABS بس انا شايف فراملها ممتازة بكل امانة
قديم 17-11-2011, 01:10 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

الالنترا مش بتعوم اووي كده ياجماعه زي ما بتقولوا هو اي كلام وخلاص نمشي ورا اولا استاذ هاني نازل من جولف وكل اللي راكب الماني ايا كان الالنترا مش هتملي عنيه ثبات ولا هتعجبه ده اولا ثانيا نفس الكلام الاونطه سمعناه اول ما الانترا الشكل اللي فات نزل علي الثبات والباور الخفيف وبعد كده اثبتت كفائه غير عاديه
شوف ا/ تامر دي اول مرة اركب فيها كوري للامانة
بس مع الجولف فور كنت فعلا باستمتع بالملفات على سرعات عالية وحتى اتذكر ان لما كنت بتسابق مع حد كنت باصطادة فى الطريق اللي كلة ملفات لانى باكون عارف ان الغلبة ليا بفضل ربنا بس فا وانا مسافر بيها اخر مرة قلت اجرب العربية عامة
التسارع بتعها جميل جدا وثابتة فى الاستريت لو الطريق ناعم
لاكن فى الملفات العاصية بدأت احس انها بتعوم منى ودة خلاني اكون حذر وماتعملش معاها زي الجولف 4 فى الملفات

لذا خالينا نتكلم بوضوح العربية ممتازة فى كل حاجة بس النقط اللي محتاجة نقف عندها الاتي
- سعر السيارة مقارنة بالكماليت المتوفرة فى السيارة و الاخص بوسائل الامان لان وسائل الامان الاختيارية فيها تعتبر هامة (ايرباج - abs )

- ثبات السيارة فى السرعات العالية فى الملفات

بس فا انت الان اودامك انك الاختيار و المقارنة بين كل مميزات السيارة وبين النقطتين اللي اشارت ليهم دول
اتمنى انى اكون افادت ولو بقليل
ودة رايي بدون اى تحيز

طيب هايراودك سؤال هنا وهاتقولي طيب يا عم هاني انت قررت اية بعد ما عرفت عيوب السيارة

اقولك قررت انى استمتع بمميزات السيارة وواتفادى عيوبها عن طريق انى اكون حذر فى الملفات و الطرق الغير ناعمة وبوجة عام سرعة 120 مش قليلة بردة

بس كدة
قديم 17-11-2011, 03:45 PM
Hatim132 Hatim132 غير متواجد حالياً

Hatim132 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

رايى العربية سليمة و فعلا زى ما حضرتك بتقول فلازم تتاقلم مع العربية الجديدة
بالاخص ان الالنترا الجديدة التعليق الخلفى تورشين بار (دنجل) مش تعليق منفصل زى الالنترا القديمة
لو الكلام دة صح تبقى كارثة !! العيب دة سبب كل كوارث السيراتو و لو كدة تبقى القديمة اكثر اماناً و أنعم من الجديدة