العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > مراكز الصيانة

مراكز الصيانة كل ما يتعلق بمراكز الصيانة و ورش الإصلاح و تجارب الأعضاء معها

قديم 08-03-2011, 01:13 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مركز إي سي يو كوماندور (Ecu Commander) - لخدمة إلكترونيات السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Umoussa مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عزيزي المهندس نبيل، أرجو أن تتقبل تحياتي واحترامي واعتذاري حيث لا أستحق هذه الكلمات الرقيقة وأرجو من الله أن أكون عند حسن الظن بي.

لو حضرتك تعرف كم المكالمات التليفونية الي بستلمها كل يوم بسبب موضوع ترجيع العداد مش حتصدق، سواء غش تجاري أو تحايل بين بايع ومشتري على شركة تأمين أو تحايل من معرض سيارات لرفع سعر العربية أو حتى الناس الي قالتها صريحة "عايز أرجع العداد علشان أبيع العربية". المهم الحمد لله نحن لا نقوم بأي عمل يمثل بالنسبة لنا أي شبهة غش تجاري أو تحايل أو ما شابه.

بالنسبة لحالة حضرتك، حبدأ بالهيونداي حيث أن مركزنا هو مركز معتمد من غبور لصيانة السيارات الهيونداي، كل العربيات الهيونداي في مصر مفيهاش إيموبلايزر (وارد الوكيل) وطبعاً الموضوع حالياً يدعو للقلق وخاصة إن أحداث ثورتنا المباركة تواكب معها سرقة العديد من السيارات والتي كان أغلبها بكل آسف سيارات هيونداي.

تركيب إيموبلايزر للعربية أمر مكلف جداً ويحتاج طقم دوارة كامل (مفتاح + إيموبلايزر + كنترول محرك) والتكلفة ستتجاوز بكل قطع 10.000 جنيه على الأقل بدون مصناعية. للأمانة أنصحك بتركيب جهاز إنذار محترم يكون بيقطع دائرة كتاوت طلمبة البنزين وبالتالي في حالة فتح العربية بدون مفتاحها سيقوم جهاز الإنذار بقطع دائرة طلمبة البنزين وبالتالي لن تدور السيارة.

بالنسبة للتويوتا، فيها إيموبلايز وبالتالي حتحتاج شغل علشان نضيف مفتاح جديد للعربية بس مقدور عليها لحد ما.

ولك الشكر والتقدير
شاكر لحضرتك ياباشمهندس أسامه لسرعة الرد
وكده أنا كنت قد فكرت فى بيع السيارة الهيونداى ، وبكده هابيعها وأنا مرتاح البال

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 28-03-2011, 12:01 PM
الصورة الرمزية حازم فخرى
حازم فخرى حازم فخرى غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا مش طماع ولا بخيل وبحب الناس كلها
التخصص العملى: حب الناس
هواياتي: القيادة

حازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really nice
للاهمية رد: مركز إي سي يو كوماندور (Ecu Commander) - لخدمة إلكترونيات السيارات

الأخ الباشمهندس أسامة .. لك مني ألف تحية وسلام .. وأهنئك على ضميرك الحى ، وبعد ..
أنا عندي سيارة سبرانزا A620 موديل 2007 مستعملة إشتريتها منذ ثلاثة شهور ومنذ ذلك الوقت ولمبة الإير باج مضيئة دائما .. وذهبت إلي Firt Car ولم يستطيعوا إطفائها .. هل عندك حل لهذة المشكلة .. وما معنى أن اللمبة مضيئة علطول .. وهل تعمل في السيارات الصيني أصلا ؟

والسلام ختام
قديم 28-03-2011, 01:49 PM
Umoussa Umoussa غير متواجد حالياً

Umoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to behold

والله يا فندم لو العربية أصلاً فيها إيرباج يبقى فيه مشكلة في كنترول الإيرباج ولازم يتكشف عليها.

أما بقى لو اللمبة منورة على طول من ساعة ما سعدتك اشتريتها فمن الوارد إن العربية كانت عاملة حادثة والإيرباج فتح وقام صاحب السيارة السابق باستبدال عجلة القيادة بأخرى غير مجهزة بإيرباج وطبعاً في هذه الحالة عمر اللمبة ما حتطفي.

المهندس / أسامه موسى
مدير مركز Ecu Commander - المعادي
هاتف: 0111226169
موقع الويب: www.ecucommander.com
البريد الإلكتروني: info@ecucommander.com
قديم 28-03-2011, 03:06 PM
الصورة الرمزية hany_roland
hany_roland hany_roland غير متواجد حالياً

hany_roland will become famous soon enoughhany_roland will become famous soon enough

الاخ م/أسامة اشكر حضرتك علي المعلومات الوفيرة اللي بتقولها وكان لي استفسار أنا ناوي اشتري جهاز انذار جديد عاوز اعرف نوع ماركة كويسة يكون فيها الخاصية اللي حضرتك ذكرتها بتاعة طلمبة البنزين
وهل الوولف فيه الخاصية دي? شكرا لحضرتك

Roland
قديم 28-03-2011, 03:16 PM
Umoussa Umoussa غير متواجد حالياً

Umoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to beholdUmoussa is a splendid one to behold

في الحقيقة معنديش فكرة بأنواع أجهزة الإنذار
متوفر لدينا في قسم الكهرباء في المركز أجهزة إنذار بس في الحقيقة معرفش إيه الأنواع لأنها بعيد عن تخصصي

بس ممكن استفسر لك

المهندس / أسامه موسى
مدير مركز Ecu Commander - المعادي
هاتف: 0111226169
موقع الويب: www.ecucommander.com
البريد الإلكتروني: info@ecucommander.com