العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 01-12-2011, 04:52 AM
الصورة الرمزية amriar
amriar amriar غير متواجد حالياً

amriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura about
عاجل باركولى .. والحقونى...

السلام عليكم يا احلي شباب ..
الحمد لله استلمت عربيتي اللوجان ولونها فيرانى بعد انتظار رهيب و خناقات و مشاكل .. انا عايز منك تباركولي جامد جدا جدا و اسمع ضرب نار و المنتدى يحتفل 7 ليالي

الحمد لله استلمتها عروسه كل حاجه فيها زي الفل و تمام التمام بس للأسف في شويه حاجات نكدت عليا وعايز مساعدتكم ضروري جدا جدا

1- بعد 24 ساعه فقط حصل حادث اليم للكاوتش الشمال الخلفي سبب فتحه طولها 4 سم والكاوتش كدا راح بالسلامه وخد العين الحمد لله.. ها اضطر اجيب كاوتش جديد .. ممكن تقولوي اجيب كاوتش ايه ومنين و بكام.. انا في مدينه نصر .. ارجوكم ساعدونى في الحوار دا .. ضروري ضروري

2- في صديق قالي ان الكاوتش في الضمان كلمت خدمة العملاء قالولي لا مش فيه هل في بعض التوكيلات فيها الكاوتش في الضمان ؟؟؟ وهل في عيب كدا في الكاوتش ولا ايه ؟؟

3 - معدل الاستهلاك في العربيه حوالي 16 لتر لكل 100 كيلو واعتقد دا مش تمام .. انا عامل 60 كيلو بس لحد دلوقتي وطبعا انا متعلم سواقه قريب فيادوب بمشي علي الاول والتانى ولما اجيب 60 كم في الساعه بحي انى طاير هل دا ها يكون هو سبب الاستهلاك العالي دا ..
انا للمعلوميه كلمت رقم خدمة العملاء و قالي دا عادي في الاول وبعدين ها يقل هل دا سليم وحصل مع حد تانى ؟؟؟

انا منتظر اجابتكم علي نار لان فرقعه الكاوتش مافيهاش معلش وانتوا عارفين

ان شاء الله ها عمل تقرير عن تجربتي و عن كيفيه شراء السياره و الاستلام و التقسيط و حوار ما قبل اللوجان

أسف للأطاله و ربنا يقدرنى علي رد جمايلكم

اللهم اجمعنا مع رسولك الكريم في الفردوس الاعلى.. قولوا امين
قديم 01-12-2011, 05:13 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: باركولى .. والحقونى...

الف الف مبروك ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
قديم 01-12-2011, 05:57 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

: THUMBS~220:مبرووووووووووو وووووووووووووووك:THUMBS~2 20:
قديم 01-12-2011, 06:10 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

اولا الف الف مبروك عليك اللوجان يا كبير .. ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرور الطريق وتتربى فى عزك يا معلم هههههه

المهم .. بالنسبة للكاوتش معلش قدر الله وما شاء فعل .. هى الشوارع بقت مشكله فعلا ..

المهم الفرده اعتقد سعرها فى حدود400 - 500 جنية .. طبعا هتجيب فرده زى القديمة بالظبط ..

وبالنسبة لاستهلاك البنزين طبيعى جدا يكون عالى لأنك لسه فى مرحله التليين ...

وعلى فكره اللوجان بالذات مهم جدا تلينها صح علشان تتبسط من ادائها بعد كده باذن الله ..

حاول تدورها لمده يوم كامل بمعدل ساعة ونصف ساعة راحه وهكذا .. وبعدين لغاية لما تكمل 1000 كيلو بالسلامة باذن الله خليك هادى معاها جدا وانقل غياراتك من 2 الى 3 RPM وباذن الله بعدها كل شئ هيبقى تمام جدا .. صوت الموتور هينعم خالص واستهلاك البنزين هيقل جدا واذاء العربية هيتحسن طبعا ....

وخليك معانا باذن الله واحنا تحت امرك فى اى معلومة تخص اللوجان بشكل خاص او العربيات بشكل عام ...

ومبروك مره تانية يا غالى .....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 02-12-2011, 03:51 AM
الصورة الرمزية amriar
amriar amriar غير متواجد حالياً

amriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura about

شكرا ليكم و ربنا يبارك فيكم كلكم... الحمد لله انها جت في الكاوتش .. انا اشتريت كاوتش جديد هانكوك كوري ب 473 جنيه من توكيل في عباس العفاد

حبيت اشارك معاكم بس اللي أخدت بالي منه وانا بستلم:

1- الجسم الخارجى سليم و مغطى
2- الاشارات الجانبيه و الاماميه والانوار تعمل
3- تجربه لمبه الاستوب و الفوج لايت
4- المساطر الكروم الاماميه والخلفيه موجوده و سليمه
5- لمبه الشنطه الخلفيه و صندوق التابلوه
6- غلق الابواب والزجاج والشنطه و الكابوت و فتحه بسلاسه
7- تجربه الستنر لوك و المفتاح بالريموت
8- تشغيل العربيه من المفتاح العادي
9- حركه الكراسي و تعديل وضعيتها
10- تجربه احزمة الامان كلها و وضع الدريكسيون فوق و تحت
11- تجربه التكييف و سخان الزجاج الخلفي و المرايات الجانبيه
12- تحريك المرايات الكهرباء و قفلها و فتحها
13- اشارات الانتظار تعمل
14- ولاعه السياره تعمل
15- وجود عتب الرينو علي الابواب الاماميه (فول اوبشن فقط)
16- نوع الاستبن نفس نوع العحل اللي متركب
17- طاسات العحل راكبه او في كيس لوحدها
18- الاريال و عده الكوريك و فك العجل و قطر العربيه
19- كتيبات الكتالوح و الضمان و الكاسيت
20- شفره الكاسيت و تجربه اسطوانه ام بي ثري
21- السماعات كلها تعمل
22- التأكد من السوائل كلها في العربيه ( المياه الخصراء و الزيوب و الرشاش للمساحات )
23- تعديل ارتفاع النور من بكره الارتفاع اسفل الدريكسون
24- التأكد من عمل المساحات
25- عداد السرعه يعمل مش مفصول
26- تجربه كلاكس العربيه
27- كمبيوتر الرحلات
28- باب التانك يفتح ويقفل عادي
29- لمبه الصالون وانها تعمل مع قفل الابواب

دي من تجارب اعضاء لوجانوين محترمين و اصدقاء استلموا قبل كدا و الباقي جه في بالي وانا رايح استلم يارب تنفع الكل إن شاء الله

اللهم اجمعنا مع رسولك الكريم في الفردوس الاعلى.. قولوا امين

الكلمات الدليلية
إستهلاك, كاوتش, رينو لوجان