العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 18-03-2013, 12:59 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي مفيش دبرياج خالص

السلام عليكم
انا يا جماعه نزلت بالعربيه من شويه وكانت كويسه جدا وجريت بيها وبعدين ركنت قدام سوبر ماركت قريب من البيت ونزلت اشترى حاجه رجعت ادور العريبه لقيت مفيش دبرياج خالص ادوس على دواسه الدبرياج الاقى الدبرياج وقع فى الارض !!!!!!!!!!!!!
طبعا الحمد لله انى كنت قريب من الجراج شغلت الانتظار وبقيت ابطل وادى الاول وادور واقرص بنزين
ياترى دى مشكله ايه يا جماعه مع العلم انى السنه اللى فاتت مغير طقم دبرياج كامل مستر علوى ومستر سفلى واسطوانه وديسك !
ملحوظه انا كان فى صوت غريب بسمعه وانا بخرج بالعربيه من الجراج وده بيحصل لما الف دركسيون للأخر صوت كده عامل زى صوت كاوتش بيخبط او زى صوت عجله العريبه لما تبقى نايمه وانت ماشى بيها مش عارف هل الصوت ده ليه علاقه بالمشكله ولا ده ليه علاقه بالدركسيون والباور !
أرجو الافاده

قديم 18-03-2013, 03:47 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: مفيش دبرياج خالص

انا النهارده روحت اشوفها لقيتها مش بتدور بسهوله يعنى بتغيب اوى ولازم أكبس بنزين جامد عشان تلقط !!!!!!!!!!
هل ده ليه علاقه انهم فى الجراج عشان يحركوها بيجيبوا الاول هيا مبطله وبعدين يدوروها !!!!
انا خايف ادخل فى شغل موتور كمان
ياريت يا جماعه اى حد يفيدنى

قديم 18-03-2013, 04:21 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

اية الي يخليهم يدوروها وهيا بايظة
ياباشا اقطرها لاقرب ميكانيكي
ياامااسطوانة يا اما فرش الي هيا شوكة الدبرياج

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 18-03-2013, 05:18 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

اية الي يخليهم يدوروها وهيا بايظة
ياباشا اقطرها لاقرب ميكانيكي
ياامااسطوانة يا اما فرش الي هيا شوكة الدبرياج
شكرا يا استاذ عمرو عالرد والاهتمام
هما دوروها عشان يحركوها لان الجراج زحمه وشافونى بليل وانا جاى بعمل كده فقلدونى
هنشوف الميكانيكى ان شاء الله
بس ازاى اسطوانه ده انا السنه اللى فاتت زى اليومين دول مغير اسطوانه وديسك ومستر دبرياج علوى ومستر سفلى
وعلى ما اعتقد ان الاسطوانه من الحاجات المعمره يعنى بتتغير كل خمس سنين مثلا
هل ممكن يكون الماستر ؟

قديم 18-03-2013, 06:00 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
ممكن حصل تهريب للزيت من الماستر او في مشكله في الفرش
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين