العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 13-09-2012, 11:33 AM
equation equation غير متواجد حالياً

equation is on a distinguished road
افتراضي رد: عداد RPM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة equation مشاهدة المشاركة

حقيقة ردودك اكثر من رائعة ...... و فعلا السحب اصبح افضل كتيير و خاصة في صعود الكباري لما دوست علي الزرار بتاع الأوفر درايف ..... بس هل ده فيه ضرر علي المتور لأني باحس اني بقيت محمل علي المتور جامد .... و صورة اللمبة في التابلوه موجودة بالأسفل
مش عارف ارفع الصورة بس هي باللون البرتقالي O/D وتحتيها كلمة OFF

بالنسبة لزرار ظبط الوضع العادي او اقتصادي مش عارف .... مش بيجلي اي لمبة لما باشغله بس زرار في الاتجهاين او متعادل يعني زرار ليه ثلاث اوضاع (الوضع النيوترال (يعني بيكون مستقيم زر اللي حضرتك كنت باعته في صورة الفتيس ) و واتجاه للاسفل في اتجاه التابلوه و الأخر للأسفل في الاتجاه الأخر )..... مش عارف لو ممكن ابحث عن الكاتلوج بتاع الفتيس ده .....

و بجد متشكر كتيييير علي معلوماتك ..... ده في ناس كانت بتقنعني اني اغير الفتيييس

طبعا انا هاستغلك في حجات كتييير و خصوصا انا عندي مشكلة في درجه الحرارة

[IMG]D:\Abdelati\Cars\my_accen t99\Over drive.JPG[/IMG]
السلام عليكم ..... ازيك يا بشمهندس أحمد ..... انت زهقت مني بسرعة اوي كدا
قديم 13-09-2012, 09:14 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة equation مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ..... ازيك يا بشمهندس أحمد ..... انت زهقت مني بسرعة اوي كدا
لا أبدا والله .. ماتقولش كده... أنا بس ما كانش عندي وقت كتير امبارح

بس أنا حاولت أوصل لصور أو معلومات أكتر عن الفتيس بتاعك بس للأسف ما عرفتش، إنما لو زي ما أنا متخيل... الفتيس عندك فيه 3 أوضاع: الاقتصادي Econ ، العادي Normal ، الرياضي Sport

المفروض إن الحاجات دي مكتوبة على الفتيس

بس انت جمد قلبك وجرب العربية، وماتخافش على الفتيس والموتور قوي كده

...
قديم 17-09-2012, 10:29 AM
equation equation غير متواجد حالياً

equation is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

لا أبدا والله .. ماتقولش كده... أنا بس ما كانش عندي وقت كتير امبارح

بس أنا حاولت أوصل لصور أو معلومات أكتر عن الفتيس بتاعك بس للأسف ما عرفتش، إنما لو زي ما أنا متخيل... الفتيس عندك فيه 3 أوضاع: الاقتصادي Econ ، العادي Normal ، الرياضي Sport

المفروض إن الحاجات دي مكتوبة على الفتيس

بس انت جمد قلبك وجرب العربية، وماتخافش على الفتيس والموتور قوي كده

...

السلام عليكم ازيك بشمهندس أحمد ..... انا تقريبا جربت كل حاجة .... بس لا حظت اني لما ادوس علي الزارا بتاع الوضع (norm or Eco) العربية و انا طالع بيه بتمور بعد ما تمشي 50 متر كدا و و بعدين تلقط الغيار و تمور تاني يعني بتعمل كأنها بتنتش او تقطع الا علي الوضع القديم اللي كانت مظبوطه عليه ...... ده مش مهم انا حتتها علي الوضع ده و خلاص ......
المشكلة بقا اني و انا علي الأوفر داريف اوف رجعت مشكلة الأر بي ام تاني و تحديداعند السرعة 60 بحيث ان الأر بي ام مش بيعدي ال 2 و السرعة بتثبت علي 60 و لما اكبس بنزين السرعة بتزيد بمعدل بطئ جدا و الأر بي ام تقريبا ثابته...... و السحب ضعف برده ..... هي كدا بقالها يوم مش عارف ايه ممكن يكون السبب ..... كل اللي عملته اني رحت نظفت الرداتير ....... ايه رأي حضرتك ..... تنصحني بأيه ؟؟؟؟