العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 04-07-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الثورة المصرية علي خطي الثورة الفرنسية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

قلتلي سوسن ههههههههه

الصورة دي بتوضح مين المعتدي ومين اللي استخدم ضبط النفس ولم يقم بمهاجمة بلطجية التحرير

ياريت حضرتك كنت معانا في الباطنيه علشان كنت تعرف تتعامل معاهم هناك ...

حضرتك بتتعامل مع المهندس والمهندسه والدكتور والدكتورة وحبيبي وصاحبي وميمي وتوتو وسوسو

احنا بنتعامل مع ناس اسهل حاجه عندهم القتل

يعني كنت بجيبه وانيمه علي الارض واحط البياده علي راسه لانه مينفعش معاه الا كدا

ياباشا احنا متخرجين من حاجه اسمها" مصنع الرجال" يعني لادووول ولا اللي اتخن منهم واحنا بنعرف نتعامل معاهم كويس

ياباشا انا بيقف قدامي رجاله بشنبات زي الالف محدش يقدر يهرش الا لما اقوله ...

مش هنعرف نتعامل مع شوية عيال ...

انا اسف بس انته شكلك مادخلتش جيش وماتعرفش يعني ايه رجاله الجيش
ضحكتك صورة سوسن مش كده هعهعهعهعهعهع اصبر لسه هضحكك اكتر

الصورة دي بتوضح مين المعتدي ومين اللي استخدم ضبط النفس ولم يقم بمهاجمة بلطجية التحرير
بص يا سيدى بس الاول علشان نكمل هزار مع بعض من غير زعل
الصورة ديه من يوم 28 يناير جمعة الغضب فهى ملهاش اى علاقة بما تطلق عليه بلطجية التحرير

لاحظ انا بسألك على تعريفات واضحة لمرادفات كتير بتدرجها فى كلامك

وبعدين برضو همشى على كلامك ان صح

ينفع الداخلية بالامن المركزى بالدروع والعتاد ديه تستخدم ضبط النفس مع بلطجية

بذمتك اللى يستخدم ضبط النفس مع بلطجى يبقى ايه ؟؟

طيب لو مكانوش بلطجية وعندهم اوامر واضحة بالتعامل معاهم ينفع يبقى كل واحد لابس خوزة وفى ايدة نطفة قد الشومة الخبطة منها تنزل على الدماغ تزن وفى ايده التانية درع وفى ضهرهم مدرعات وضباط وزخيرة لا تقل بل تزيد عن زخيرة وعتاد اعتى قوات مكافحة الشغب فى العالم ؟
نماذج لضبط النفس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-07-2011, 05:43 PM
The MERCURY The MERCURY غير متواجد حالياً

The MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the rough

فضيت شوية يا جماعة
نرجع لقصتنا ، المهم ليس المقصود اى اى اح اعمى ( لا سمح الله) و لكن المقصود كل منا له زاوية خبرات معينة و ليس من الحكمة التسرع و الحكم قبل رؤية زوايا الاخرين فقد نجد ان الصورة اختلفت تماما و وصلنا للفيل.

و على رأى توفيق الدقن - العلبة فيها ايه -
"

الشرطة ياأخي الكريم يجب أن تكون لها هيبتها التي تستمدها من هيبة القانون التي تسعي بكل قوتها لتنفيذه ولكن اذا سعي بعض الناس الي اسقاط هيبة الشرطة هي تريد اسقاط هيبة الدولة بل منهم من دعي الي "كسر عين الجيش"
صدقني لاتوجد هناك حرية بغير أمان لان وقتها ستتحول الحرية الي انفلات كما نراه الان..."

عنك انت يا ابو نورا هاطلع انا الطلعة دى على الباشا

للاسف هذا هو الخيانة العظمى التى حدثت فى مصر ، لا يوجد ما يسمى هيبة و خلافة ن المطلوب تحقيق العدل و تنفيذ القانون على الجميع - عندما تستطيع فعل هذا - تستطيع ان ترتقى بالامة
و لا تنسى قول المصطفى (إن الله يقيم الامة العادلة و لو كانت كافرة) و علشان كده امريكا تسود العالم (لان هناك عدل داخلها بين مواطنيها و لا اتحدث عن السياسة الخارجية).
الذى تعانى منه انت الان هو نتاج سياسة الخشونة و العنف مع الناس فصار هو القانون الحاكم الان

و السب و القذف و ضرب الناس لا يذهب سدى ن انظر ان الناستكيل لهم الصاع صاعين الان ،لانه لم يعتمد على حب الناس بل اعتمد على ارهابهم و هذه هى النتيجة.

و الحمد لله انك تغلبت على البلطجية ن و ربنا يحميك ، و لكن اريد ان الفت انتباهك لا تفرح كثيرا بقوتك ، فما تصنعه العقول اقوى بكثير

ياباشا احنا متخرجين من حاجه اسمها" مصنع الرجال" يعني لادووول ولا اللي اتخن منهم واحنا بنعرف نتعامل معاهم كويس

لا انكر ان الجيش مصنع للرجال - و لكنه ليس المصنع الوحيد - لماذا تعتقد ان الرجال فقط فى الجيش؟
هناك العديد من المهن التى تعلم الجلد و الصبر على الشدائد و قوة التحمل و الادارة و التعاون و خلافه
(هل تذكر كيف هزم ارشميدس بمفرده اسطول الرومان بالكامل باستعمال العدسات)
سوف تواجه الكثير من الصعوبات و لكن حاول ان تكسب حب الناس.

ياباشا انا بيقف قدامي رجاله بشنبات زي الالف محدش يقدر يهرش الا لما اقوله ...
ارجو ان يكون ذلك هيبة و ليس خوفا و شتان بينهما ، و هذا ما اردت توضيحه لك الشرطة كانت تفعلها بطريقة خاطئة اعتمدت على الخوف و ليس الهيبة
يعنى بلغة الادارة (و اعتقد ان المنتدى به خبراء يمكنهم توضيح هذه النقطة:
هناك فرق بين ان تكون مدير و ان تكون قائد
- المدير يتعامل مع الناس من منطلق السلطة و يحكم علاقاته معهم تجنب بطشه او تفادى عقابه و يستعمل ذلك لتنفيذ المهام
- القائد : هو شخص يستطيع زراعة حب الناس و يستعمل ذلك فى تنفيذ المهام و يحتفظ بحق العقاب للفئة الشاردة فقط

ارجو ان تكون وضحت الصورة
و مستنيك علشان نكمل

قديم 04-07-2011, 05:57 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

متقلقش يا باشا انا بس برد على مقطع ضبط النفس ولسه كنت هتكلم عن مصنع البلاط والتلفيزيونات والتلاجات والغسالات والمكانس ... امال ما الجيش عنده مصانع كتير ماشاء الله ايه المشكلة بقى وايه علاقة ده باللى بنقولة عن الثورة ؟؟
وايه علاقة ده بالشرطة وبالقطط الفطسانة وسوسن ؟؟

اخر موضوعاتى

قديم 04-07-2011, 06:03 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

اما بخصوص الجزء الابشع من مشاركتك

ديه اداب الاسلام اذا مكنتش تعرفها انا بس بفكرك بيها لانك اتكلمت فى الاسوة الحسنة بالرسول علية الصلاة والسلام فمينفعش تنصح بشىء وانت مبتعملش بيه

( إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَجْتَنِبْ الْوَجْهَ ). رواه البخاري (2560) ومسلم (2612) واللفظ له ، وفي رواية له بلفظ: ( إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ ... )

قال النووي : " هَذَا تَصْرِيح بِالنَّهْيِ عَنْ ضَرْب الْوَجْه ; لِأَنَّهُ لَطِيف يَجْمَع الْمَحَاسِن , وَأَعْضَاؤُهُ نَفِيسَة لَطِيفَة , وَأَكْثَر الْإِدْرَاك بِهَا ; فَقَدْ يُبْطِلهَا ضَرْب الْوَجْه , وَقَدْ يُنْقِصُهَا , وَقَدْ يُشَوِّه الْوَجْه , وَالشَّيْن فِيهِ فَاحِش ; وَلِأَنَّهُ بَارِز ظَاهِر لَا يُمْكِن سَتْره , وَمَتَى ضَرَبَهُ لَا يَسْلَم مِنْ شَيْن غَالِبًا ". انتهى "شرح النووي على مسلم " (16/165) .

وقال الحافظ ابن حجر : " وَيَدْخُلُ فِي النَّهْيِ كُلّ مَنْ ضُرِبَ فِي حَدّ ، أَوْ تَعْزِير ، أَوْ تَأْدِيب ". انتهى من فتح الباري (5/183)

وقال الصنعاني : " وهذا النهي عام لكل ضرب ولطم من تأديب أو غيره ". انتهى "سبل السلام" (1/236).

وفي الحديث دلالة على عدم جواز ضرب الوجه حتى في حال المقاتلة والدفاع عن النفس .

اخر موضوعاتى

قديم 04-07-2011, 06:07 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

ولو مش يهمك اداب الاسلام اللى شملت حتى التعامل فى الحرب ومع الاسرى ان شاء الله يكونو كفرة ومفيهاش استخدام البيادة على الراس

عامة وصفك وموقفك من البشاعة اللى تخلينى حتى معلقش عليه واسيبة شاهد على طبيعة تفكيرك

انا بس عايز اسألك بشكل برجماتى بعيداً عن العواطف ولا الاداب ولا الدين ولا اي حاجة

كان ايه شعورك وانت حاطط رجلك على راس بنى ادم ؟؟

وايه الفائدة الميدانية من انك تحط رجلك على راسة وهو نايم على الارض ؟؟ يعنى ده يفيد بايه مثلاً
هو ممكن ينطحك براسه وهو نايم على الارض مثلاً فحبيت تثبت راسه كويس قبل الدبح ولا ايه ؟؟
فهمنى واعذر جهلى بالتكتيكات العسكرية المتقدمة اللى حضرتك بتعرضها علينا ؟

اخر موضوعاتى