العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > فى رحــاب شهر رمضان

فى رحــاب شهر رمضان قسم خاص للموضوعات عن الشهر الكريم والانشطة الخيرية فى رمضان

قديم 17-02-2009, 03:14 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي الخوف ساعدنى على حفظ القران

انا عارف ان اسم الموضوع غريب شويه ptmnlo123per122
بس هيه دى الحقيقه الحكايه هى ان انا مش بحب اقعد فى البيت لوحدىptmnlo123per144

و لما مابيكون فى حد موجود فى البيت بنزل الشارع و خلاص المهم فى يوم لقيت العيله كلها مسافرهptmnlo123per111
و العبد لله هايقعد لوحده فى البيت لمده شهر بسبب انه مش عارف ياخد اجازه من الشغل طبعا كنت كل يوم انزل الشارع و ما اطلعش غير و انا بموت و عايز انامptmnlo123per195
لحد ماجيت فى مره و قولت هو انت عيل صغير ptmnlo123per172

ولا ايه يعم اتكل على الله و قعد كده و شوف طبعا الهواجس كلها جتلى فى اليوم ده ptmnlo123per1147
حتى لو زماره عربيه فى الشارع ممكن اترعب منها مش عارف ليه انا طبيعتى كده المهم قولت لنفسى خلاص شغل قران و انام و اكيد مافيش حاجه و حشه هاتحصلك و القران موجود فى البيت

( اهم حاجه شغل شريط كويس و يكون صوت الشيخ اللى بيقراء القران تكون انت بتحب تسمعله )

كنت بعمل الحكايه دى كل يوم ادخل البيت و اشغل القراءن نصف ساعه وانا بحاول انام سبحان الله بعد اسبوع انا ماكنتش حاطط فى بالى انى عايز احفظ القراءن انا كل اللى بعمله انى بشغله علشان انام و انا قرير العين ( حلوه قرير دى )اكتشفت بعد الاسبوع ده ان انا بردد مع الكاسيت و الحمد لله بعد فتره قليله حوالى شهر لقيت انى حافظ نصف سوره البقره و بعد كده سوره الكهف و سبحان الله مابقتش اعرف انام من غير ما اشغل قراءن دلوقتى و الحمد لله

و تمت التجربه دى فى العربيه و النتيجه هايله بجد بعد 3 او 4 مرات من الاستماع تلاقى نفسك بتردد مع الكاسيت جربوا و ان شاء الله خيرا

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 17-02-2009, 03:49 PM
lawyer lawyer غير متواجد حالياً

lawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الخوف ساعدنى على حفظ القران

تجربه جميله فعلا
ويارب يعينا كلنا على الطاعه وحفظ القرأن الكريم
قديم 17-02-2009, 05:49 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

ربنا يكرمك وتحفظ القران كله ان شاء الله
وسبحان الله القران من اعظم نعم الله علينا

(((الا بذكر الله تطمئن القلوب)))
قديم 17-02-2009, 07:01 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك يا ابو حميد و يهديك كمانا و كمان

انتا جدع و طيب و تستاهل كل خير

مش مجاملة و الله

و ربنا يكملهالك بالستر و الجواز ان شاء الله

انا كمان هاعملي سيدهايه قرآن كريم و اشغلها في العربية عالطول

إن شاء الله

الفكرة كانت في دماغي

قديم 18-02-2009, 11:26 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

ربنا يبارك فيكوا جميعا

استاذ احمد انور ايوه كده ادعيلى ربنا يسترنى كده و تشوفنى فى بيت العدل هههههههههههههههههه

بجد يا احمد الفكره جامده جدا جدا و انا ضمنهالك بس اهم حاجه يكون الصوت اللى انت بتسمعه تكون انت بتحبه

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات