العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 29-08-2011, 05:54 AM
hamaad hamaad غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم والقراءة

hamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud of
افتراضي رد: سؤال هام بخصوص السيراتو 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalim مشاهدة المشاركة

يا جماعه العربيه زى الفل و تقفيل 10/10 و رأيى الشخصى ان العربيه تحفه و احسن ما فى السوق بالنسبه للسعر (Cost - benefit) لأنك بتحس ان كل مليم دفعته أخدت بيه حقك فعلا و انا ماكنتش بافكر انى ممكن اركب كيا فى يوم من الأيام لكن الدراسه المستفيضه للسوق وصلتنى للسيراتو و فى رايى انها هاتحل محل اللانسر البومه فى السنين القادمه.
استهلاك البنزين اقل من عربيات مانيوال 1600 و سحبها طيارة و تكييفها تلاجه و قطع غيارها معقوله جدا و اسعار الصيانات معقولة جدا و اقل كلمه اقولها عن العربيه: الرضا التــــــــــــام.

و نشوفيه العفشه مش مشكله. طب ما اى حد بيركب عربيات SUV بتبقى عفشتها انشف من السيراتو 10 مرات و مبسوط وبيدفع فى عربيات نص مليون كمان. مميزات التعليق ده ان العربيه لو فيها خمسه و مالى الشنطه كمان لا يمكن بطنها تلمس الأرض و ثباتها عالى.و تجربتى فى الالف الاولى بتقول ان العفشه يتلين نسبيا مع المشى و لو انت بتسوق على الهادى مش هاتعانى خالص و انا بامشى بيها فى طرق مدقدقة كتير و بانزل من غير ما أحس انى مكسر (لأنى تعبان و الله فى فلوسها).

اما عن مشاكل السيارات فتعالى شوف الأوروبى : انا معايا بيجو 206 و حمايا معاه 406 و العربيتين كل شويه فى التوكيل و اسعار قطع غيار نار (تخيلوا طقم بيضات الدركسيون الخارجيه الاصليه ب1200جنيه و طلمبة البنزين ب2000 جنيه و غيرتها 3 مرات فى 3 سنين و طقم العدادات ب5000 جنيه و كل ده موديل 2001). و الجيتا اعرف تلاته اصحاب مضايقين منها و تقيله و واطيه على الأرض و كلهم بيخسروا فى بيعهم خسائر فادحة. حتى اليابانى بدأ يخرف و شوفوا فشل اللانسر الشارك (بسبب الموتور 1500) و الكورولا الجنوب افريقى (بسبب مشكله الاوتوماتيك).

المشكله مش فى العربيات يا اخوانى المشكله فى شوارعنا و قبل كده طريقه سواقتنا. اللى بيقوللك المقص اتكسر على سرعه 180 لما نزلت فى حفرة طيب ما هو لازم يتكسر و تستاهل كمان لأنك انت اللى بتعرض حياتك للخطر. و اللى بيدب و بينزل فى حفر و مش تعبان فى فلوسها ما يشتكيش.

و ببساطه لن تتفق الاذواق: و دايما هنلاقى الرأيين دول جنبا الى جنب:
1. اللى عاجباه العربيه يجيبها و هوه مغمض لأنها تحفه فنيه و افضل ما فى السوق المصرى فى حدود السعر.
2. اما اللى مش عاجباة يبقى ما يجيبهاش لأنها اسوأ ما فى السوق المصرى و اللى بيركبها بيروح النار.

بس خلاص
تقفيل السيارة مش حلو فى الاشياء التافئة فى وجهة نظرة مثلا الرفرف مش مربوطة مش عارف ليه بس هى كسيارة عزل ممتاز هى مع باباى مبسوط منه بس مش اوى بس عليه امكانيات حلوة اوى و محدش يقارنه بالنترا لان شركة هيونداى بتنزل المنتج الاحدث اولا ثم كيا (ثم هيونداى الالنترا بتنزل اغلى ) وعموما هى فى السفر ممتازة بالنسبة لاسرة ومريحة شوية عن نيسان صنى واوسع منه شوية بس نيسان ثابتة وجراية اكثر
قديم 04-09-2011, 11:49 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalim مشاهدة المشاركة

يا جماعه العربيه زى الفل و تقفيل 10/10 و رأيى الشخصى ان العربيه تحفه و احسن ما فى السوق بالنسبه للسعر (Cost - benefit) لأنك بتحس ان كل مليم دفعته أخدت بيه حقك فعلا و انا ماكنتش بافكر انى ممكن اركب كيا فى يوم من الأيام لكن الدراسه المستفيضه للسوق وصلتنى للسيراتو و فى رايى انها هاتحل محل اللانسر البومه فى السنين القادمه.
استهلاك البنزين اقل من عربيات مانيوال 1600 و سحبها طيارة و تكييفها تلاجه و قطع غيارها معقوله جدا و اسعار الصيانات معقولة جدا و اقل كلمه اقولها عن العربيه: الرضا التــــــــــــام.

و نشوفيه العفشه مش مشكله. طب ما اى حد بيركب عربيات SUV بتبقى عفشتها انشف من السيراتو 10 مرات و مبسوط وبيدفع فى عربيات نص مليون كمان. مميزات التعليق ده ان العربيه لو فيها خمسه و مالى الشنطه كمان لا يمكن بطنها تلمس الأرض و ثباتها عالى.و تجربتى فى الالف الاولى بتقول ان العفشه يتلين نسبيا مع المشى و لو انت بتسوق على الهادى مش هاتعانى خالص و انا بامشى بيها فى طرق مدقدقة كتير و بانزل من غير ما أحس انى مكسر (لأنى تعبان و الله فى فلوسها).

اما عن مشاكل السيارات فتعالى شوف الأوروبى : انا معايا بيجو 206 و حمايا معاه 406 و العربيتين كل شويه فى التوكيل و اسعار قطع غيار نار (تخيلوا طقم بيضات الدركسيون الخارجيه الاصليه ب1200جنيه و طلمبة البنزين ب2000 جنيه و غيرتها 3 مرات فى 3 سنين و طقم العدادات ب5000 جنيه و كل ده موديل 2001). و الجيتا اعرف تلاته اصحاب مضايقين منها و تقيله و واطيه على الأرض و كلهم بيخسروا فى بيعهم خسائر فادحة. حتى اليابانى بدأ يخرف و شوفوا فشل اللانسر الشارك (بسبب الموتور 1500) و الكورولا الجنوب افريقى (بسبب مشكله الاوتوماتيك).

المشكله مش فى العربيات يا اخوانى المشكله فى شوارعنا و قبل كده طريقه سواقتنا. اللى بيقوللك المقص اتكسر على سرعه 180 لما نزلت فى حفرة طيب ما هو لازم يتكسر و تستاهل كمان لأنك انت اللى بتعرض حياتك للخطر. و اللى بيدب و بينزل فى حفر و مش تعبان فى فلوسها ما يشتكيش.

و ببساطه لن تتفق الاذواق: و دايما هنلاقى الرأيين دول جنبا الى جنب:
1. اللى عاجباه العربيه يجيبها و هوه مغمض لأنها تحفه فنيه و افضل ما فى السوق المصرى فى حدود السعر.
2. اما اللى مش عاجباة يبقى ما يجيبهاش لأنها اسوأ ما فى السوق المصرى و اللى بيركبها بيروح النار.

بس خلاص
كلام منطقى جداً--وربنا يباركلك فى عربيتك ويحميك من شرها وشر الحاسدين
قديم 04-09-2011, 11:59 AM
الصورة الرمزية aymanlaw

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

أنا أحب أشارك معاكوا براي تاني خالص الأول تعالوا نتفق إني الفرق بين عربية والتانية مش إنها ياباني وصيني وكوري وألماني وإنجليزي. امال بقى نقارن العربية إزاي ....
العربية قيمة مدفوعة في مقابل خدمة بحصل عليها ومميزات وقدرات لكل عربية.
اللانسر شارك ضعيفة بسبب ماتورها بس اللانسر بومة 1600 حلوة على ماتورها ولاكن بقى لو جربت اللانسر ال 2000 توين تشارجر حاجة تانية بس المهم ولاأهم إنتا معاك وتقدر على سعر مين فيييهم.
الكرولا ال 1300 بطة بلدي الكرولا ال 1600 معقولة وجميلة ال 1800 ياااه وهم ربنا يوعد كل السامعين بس بردو إنتا تقدر تشتري أنهي فيهم وكمان محتاج مين.
انا مصر اقارن بين نفس العربية للفئات المختلفة مش بين عربيت مختلفة لأني عايز أوضح وجهت نظري إني العربية الواحدة وبغختلاف موديلاتها وفيئاتها بيختلف إحساسك بيها وإنتا راكبها.
فا بالنسبة بقى لأني السيراتوا أحسن من الكرولا ولا الإلانترا أحسن من اللانسر دي وجهة نظر خاطئة تماما بالنسبالي أنا ما أقارينشي بين عربيتين غير لما يكونوا بنفس السعر بالملي ومش محتاج أقول إنهم لازم يكونوا نفس الفئة ياعني ما أقارينشي بين تيوتا هاي لوكس بيك أب وميتسوبيشي لانسر.
شوف إنتا عايز من العربية وأقل عربية سعرا في السوق هيا دي الي تتوكل على الله وتشتريها.
أنا آسف على الإطالة بس عايز اشارككم حاجة كمان.
تجربتي في إختيار عربية أشتريها لنفسسي,
أول حاجة أنا محتاج عربية نوعها أو فئتها إيه: انا محتاج عربية سيدان بسبب العدد والسفر والعيلة.
ثاني حاجة العربية المطلوبة قدرتها قد إيه كام حصان ياعني: لا تقل عن 100 حصان لأني سواقتي متعسفة شوية وعندي قوي في الطريق.
تالت حاجة عفشة العربية: عالية وناشفة وبتاعت خدمة شاقة نظرا لأني بيتي في حتة مكسرة شوية وكمان نظرا لأني هركب معايا عدد كبير ياعني على طول العربية خمسة راكب او أكتر غير أمتعتهم في حالة السفر.
رابع حاجة الوكيل وقطع الغيار وسعر إعادة البيع وسمعة العربية والكلام الي كلنا عارفينه دا: ودا وجهات نظر وهوا دا بقى الي لازم تسال فيه الناس وماتجاوبشي فيه بناءا على رأيك لوحدك.
خامسا وأخيرا وأهمهم: أنا إعتماداتي المادية لحد فين وقرار العربية لازم يكون جايب آخرك فيه لأنها زي مراتك كدة مش هتستغنى عنها قريب أو إطلاقا على الأقل.
حطيت طلباتي وشوفت الإختيارات الي طلعتلي لاقيتها الإلانترا والسيراتو والصني وإخترت الصني لأنها الأقيم مقابل سعرها مش لأنها الأحسن غنما أنا كان نفسي في إلانترا هاي لاين.
أنا آسف فعلا على الإطالة عليكوا بس ماقدرتش أشوف الأعضاء الي بحبهم وإخواتي في مصر موتورز في موضوع وما أحطش مشاركتي معاهم.
والله كلام معقول جداً--وبلفعل هكذا يكون المقياس الذى على اساسه امتلك سيارة,لوكل واحد فكر بهذا المنطق ,سوف يجد ضالته..
قديم 10-09-2011, 12:46 PM
الصورة الرمزية aymanlaw

klam salem
قديم 16-11-2012, 02:46 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة etsh1413202 مشاهدة المشاركة

هي العربيه كويسه ..... بس هنا فى مصر مش مقياس ابدا ان العربيه الى بتتباع كتير عربيه خرافيه

هتلائي ان افضل الفئات في العالم هى اقل مبيعا في مصر حتى لو سعرها مناسب ..... زى المازدا 3 والفورد فوكاس والفيات ليينا والسوزوكي sx4 ............ كل دى عربيات برقبه السيراتو بس السوق هنا تفكيره غريب ..... وما تبنيش تقييمك للعربيه انها وحشه عشان بتتباع وهى كسر زيرو ...... هتلاقى الانسر شارك والكرولا وموديلات كتير بتتباع كسر زيرو

بس رايى الشخصي متفق مع الدكتور عبد السلام ....... توكل على الله وهات النترا