العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 07-11-2012, 09:10 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تأكيد خبر ارتفاع سعر البنزين و طريقه اعطاء الدعم عليه (الكوبنات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد الجوكر مشاهدة المشاركة

هو ايه اللى بيحصل ف مصر ده يا جماعه

حقيقى يعنى انا بقعد مع ناس بيقولو الله يرحم ايامك يا حسنى

اينعم كان سارقنا بس مكنش فيه العذاب ده ( بنزين متوفر - كهربا متوفره - الغاز متوفر - ألخ ألخ ... )

لحد امتى يا جماعه هنفضل كده ولا العيشه هتبقا كده بقا طول عمرنا

يعنى لو هتفضل كده المفروض يزودو الاجور بقا مش هتفضل الاجور زى ما هيه السلع والعيشه بتغلى

ولا كده الطبقه الفقيره هتنعدم نهائى

ولا محدش معايا ف الكلام ده

لو انا كلامى غلط حد يقولى ايه الصح

دا بالنسبه للبنزين عندى العربيه شغاله حنفيه اوقات ف ايام السفر بفولها مرتين اسبوعياً 100 لتر

مين دا اللي كان موفر البنزين و العيش!!!

بلاش لحسن يتعملي منع في المنتدى
قديم 07-11-2012, 09:11 PM
الصورة الرمزية MmFFoR

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

طيب وا 1800 لتر هيكونوا بنزين 80 ولا 90 ولا 92
طيب اذا الكوبون ضاع منى هعمله بدل فاقد ولا ايه
طيب واذا دخلت بنزينة والعربية مشطبة بنزين لقيت المكنة بتاعة الكروت بايظه العمل ايه
طيب هيبقى فى سوق سودة لبيع كروت البنزين يعنى اى واحد يروح يشترى عربية رخيصة زى القردة ولا السيات 133 ويطلع ليها كوبون ويبيعه تجارة اغلى من تمن العربية اللى اشتراها

لك الله يا مصر
ال 1800 اعتقد مش مجاني و لكن بالسعر المدعم - يعني لو عايزهم 80 حتاخد بسعره و لو 90 حتاخده بسعره المهم الكمية في النهاية 1800 لكن النوع يرجع لك على حسب انت عايز تدفع كام او عربيتك بتقبل كام
قديم 07-11-2012, 10:46 PM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد الجوكر مشاهدة المشاركة

هو ايه اللى بيحصل ف مصر ده يا جماعه

حقيقى يعنى انا بقعد مع ناس بيقولو الله يرحم ايامك يا حسنى

اينعم كان سارقنا بس مكنش فيه العذاب ده ( بنزين متوفر - كهربا متوفره - الغاز متوفر - ألخ ألخ ... )

لحد امتى يا جماعه هنفضل كده ولا العيشه هتبقا كده بقا طول عمرنا

يعنى لو هتفضل كده المفروض يزودو الاجور بقا مش هتفضل الاجور زى ما هيه السلع والعيشه بتغلى

ولا كده الطبقه الفقيره هتنعدم نهائى

ولا محدش معايا ف الكلام ده

لو انا كلامى غلط حد يقولى ايه الصح

دا بالنسبه للبنزين عندى العربيه شغاله حنفيه اوقات ف ايام السفر بفولها مرتين اسبوعياً 100 لتر
و انا كمان بشوف ناس كتيييييييييير بتقول كده
بس انا بصراحه شايف انهم بيخدوا قرارت عشوائيه و ديكتوريه
من الاخر حسني بدقن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyo_1989 مشاهدة المشاركة

انا اوؤيد بشدة رفع الدعم الكامل عن بنزين 92 و 90 و 95 لان هو ده الطريق الوحيد للنهضة فى مصر و اوؤيد رفع الدعم الكامل عن كل السلع بس مش دلوقتى . و الفلوس ديه تتبنى مصانع او تستصلح اراضى ..انا والدى كان مفتش تموين من 15 سنه و بيحلفلى ان الدعم لا يصل الى مستحقيه حتى العيش الى احنا نقول حانغليه على الفقرة ؟؟؟ بيقولى ان الشوال الى بيتهرب من المخبز بيكسب فية صاحب الفرن 100 جنيه شوف بقى 3 شولة فى اليوم ب 300 جنيه يعنى فى الشهر ب9000 ده عير مكسبه الطبيعى اما بالنسبة للاعباء الى حاقع عليا فبدعى ربنا ان يزيد فى رزقى
الشيخ اخوان بردو
تؤيد ايه احنا بناخد كام اصلا في الشهر علشان ندفعهم في الشهر بنزين
ولا نبيع عربيتنا و نقضيها بهدله وقله ادب في الموصلات
وبعدين انتم ليه معندكوش وسطيه زي الاسلام ما بيقول
انا معا الغاء الدعم بالكامل عن 95
و الغاء بنزين 90 من الاساس ووجه الدعم كله ل80 و 92
لان الفرق بين 90 و 92 فقط 10 قروش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
المختصين هيركبو امتى عدادات علي النفس و الكلام والضحك والبكاء وال........... وال.......... علشان يحصلو فلوس مننا علي فكره الرد ده عمش علشان رفع الدعم عم البنزين انما لأشاعة ال100 جنيه بتوع الراديو وضريبة التكييف
وهل سيصل البنزين الي مستحقيه ولا هيكون في كوسه برده وهل ابناء أسياد البلد وعربياتهم هيتطبق عليهم النظام ده ولا هيطبقوه علينا علشان يحطو همه بنزين ببلاش علي حسابنا
لك الله يا مصر ويارب يولي فيها من يصلح فيها
والله المستعان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

طيب وا 1800 لتر هيكونوا بنزين 80 ولا 90 ولا 92
طيب اذا الكوبون ضاع منى هعمله بدل فاقد ولا ايه
طيب واذا دخلت بنزينة والعربية مشطبة بنزين لقيت المكنة بتاعة الكروت بايظه العمل ايه
طيب هيبقى فى سوق سودة لبيع كروت البنزين يعنى اى واحد يروح يشترى عربية رخيصة زى القردة ولا السيات 133 ويطلع ليها كوبون ويبيعه تجارة اغلى من تمن العربية اللى اشتراها

لك الله يا مصر
انا معاك في كل بتقوله وحاولت اقوله فوق
بالنسبه لنوع البنزين زي ما حضرتك عايز
قديم 07-11-2012, 10:53 PM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

الخبر صحيح
بس مش كوبونات . هيكون كارت زكى ممغنط وكل سيارة للاسرة 1800 لتر وناخد بالنا من موضوع سيارة الاسرة يعنى لو المدام عندها عربية مش هتاخد عليها كوبونات او لو حد عندة عربيتين هيتم صرف كوبونات للسيارة الاولى فقط
وتم احتساب الكمية على متوسط 50 كم يوميا
وكافة العربيات زى بعض بغض النظر عن السعة اللترية
وفية كلام على تحصيل ضريبة 100 من كل سيارة للراديو
وضريبة اخرى للتكييف المنزلى
وربنا يسترها علينا
وتقبل مرورى
نورت الموضوع
طيب اولا انا عايز مصدر سياتك في الكلام ده
ثانيا لو الكلام صح وانا عندي عربيه و الدي عربيه ايه النظام ؟
ضريبه 100 جنيه للراديو مش قصه بالنسبه ليا مع انهم مش من حقهم بس زكاء عن العربيه
50 كم يوميا دا قليل جدا
اخر حاجه من المستحيل مساوه سياره 2000 سي سي بسياره 800 سي سي
دا كده بيفتح سوق السودا و بيغلي السياره ذو المحركات الصغيره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكردي2000 مشاهدة المشاركة

اتمني ان ما يكونش فية خطأ في الخبر وبدل ما هو 1800 لتر في السنة , يطلعوا 1800 جنية في السنة وساعتها تبقي مصيبة سودا
لا 1800 لتر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

انا شايف لو هيدينى 1800 لتر طول السنه يعنى بحسبه بسيطه هتفول كل اسبوع
38.5 ليتر

يبقى كده حلو جدااااااااااااااااااااااا ا
جدااااااااااااااااااااااا ا كمان

ومناسب لشريحه كبيرة جدااا من الناس

انا عموما استهلاكى حاليا
25 ليتر الى 30 ليتر اسبوعيا
:w6w2 00504111340266d:w6w200504 111340266d

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

يعني 5 لتر في اليوم وانا شايفهم قليل جدااا
وخصوصا للي بيستعمل عربيته معظم الوقت في سفر او مشاوير طويله
يعني انا ممكن اعمل في اليوم 150او 200 كيلو وده داخل البلد لان طريقي الدولي علي طول في اسكندريه !!

بس دي حاله خاصه
هو بياخد علي المعظم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msr1192 مشاهدة المشاركة

يا ريت يبقى زي ما سياتك بتقول 1800 سنويا على فكرة بالحسبة البيسطة يعنى 150 لتر بنزين يعنى حوالى اربع تفويلات اية المطلوب تاني انت لو بتلف بعربيتك طول النهار مش هتخلصهم
:w6w2 00504111340266d:fun_36_1_ 39[1]:
قديم 08-11-2012, 03:32 PM
الصورة الرمزية MmFFoR

انا متوسط استهلاكي اليومي فوق ال 150 كيلو و العربية عندي استهلاكها كتير يعني ممكن استهلك بتاع 20 لتر يوميا

بس بالشكل دا حبقى حذر جدا اني اسوق بطريقة اقتصادية مش جري و حرق - و حبقى حذر اني اصين سيارتي و اعمل اللي اقدر عليه انها تبقى مضبوطة علشان متحرقش كتير
و مش بعيد اضيفلها غاز علشان توفر معايا و معروف ان الغاز متوفر في مصر لمدة 40 سنة قادمة و صديق للبيئة و سعره رخيص!!!
بس يا ريت مع الخطوة دي يقللوا جمرك السيارات الهايبرد اللي بتشتغل بنزين و كهرباء مع بعض