العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 04-10-2012, 02:00 AM
dra7mad dra7mad غير متواجد حالياً

dra7mad has a spectacular aura aboutdra7mad has a spectacular aura about
عاجل ارجو الافاده بخصوص جنوط 16 في نوبيرا

السلام عليكم
كنت عاوز اعرف هل ينفع اركب جنوط 16 في نوبيرا 2005 وهل هيكون ليها تاثير علي العربيه والعفشه وهل الافضل 15 ولا 16 مع العلم ان الجنوط الاصلي عندي 14 ولو هركب هيكون مقاس الكاوتش ايه عشان ميحكش في العربيه
المقاسات اللي عندي
14/65/185

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 04-10-2012 الساعة 08:17 AM
قديم 04-10-2012, 08:17 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافاده بخصوص النوبيرا

بص الافضل من حيث الشكل والثبات الجنوط ال 16
والافضل من حيث التوفير والنعومة ال 14 اللى انت مركبه
وال 15 هتبقى مسكت العصاية من النص

وبالنسبة للحك متعرضش اكتر من 195

يعنى مثلا هتجيب 16/55/195

بالنسبة للعيوب العفشه هتبقى انشف بس ثبات افضل بكتير
بلى العجل هيستهلك معاك اكتر ومكونات العفشه عموماً بشكل نسبى واخيراً سعر الكاوتش اغلى طبعاً
ومبروك مقدماً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-10-2012, 02:49 PM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافاده بخصوص جنوط 16 في نوبيرا

السلام عليكم.
أولا ما حدش يعرف يقولك ان كان الماوتش هيحك و الا لأ لأن ده يعتمد علي المساحة الفاضية تحت الرفرف و اللي بيتحرك فيها الكاوتش.
المهم أسلم حاجة تبص علي القايم اللي بين البابين الشمال تحت عند العتب المفروض تلاقي المقاسات الي بيفضلها صانع السيارة. لو ما لاقيتش أو اتشالت و أنت بتدهن مثلا يبقي ما قدامكش غيير الحسابات.
لو ركبنا ال 195/55 -15 العربية هتوطي 1.75مم و عرض الكاوتش هيزيد 10 مم (1 سم). ومش هتلاقي لا حك و لا حاجة خالص.
لو ركبنا 205/50-16 العربية هتعلي عن الأرض 7.7 مم و عرض الكاوتش هيزيد 20 مم (2 سم) و 90% ان شاء الله مش هتحك و ان كان في احتمال انها تحك.
الفايدة يا برنس انك يسستحسن تركب ال 15 عشان تضمن ما تحكش و كمان سعره معقول. لكن لو الفلوس مش فارقة معاك روح علي ال16 و شكل العربية هيكون عالمي و الثبات و الفرامل ما حصلش لكن العفشة هتكون ناشفة لحد كبير و هتأثر طبعا علي عمر العفشة لكن مش هتحس بييه. و ربنا يوفقك و ابعتلنا صور العربية لما تجنط.
قديم 05-10-2012, 01:06 AM
dra7mad dra7mad غير متواجد حالياً

dra7mad has a spectacular aura aboutdra7mad has a spectacular aura about

بجد شكرا ليكو انا لحد الان متردد بتاع الكاوتش قالي ان 16 هيبقي انشف شويه بس مجابليش حكايه انه يحك ف العربيه انا كنت عايز اعرف لو حضرتك كنت مكاني هتركب 15 ولا 16
كان عندي سؤال بخصوص لمبات الشبورة بتاعه العربيه كنت عايز اركبهم زينون بس مش عارف رقم اللمبه كام عشان مقاس اللمبه وشكل القاعده بتاعتها فياريت لو حد عنده فكره بجد يبقي مشكور وشكرا علي ردودكم المميزه
قديم 08-10-2012, 01:33 PM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

أنا لو مكانك هركب 16 وش. لأنه مش فار قكتير عن ال 15 في انه ناشف أو طري.