العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 31-12-2012, 05:42 PM
Adam Badr Adam Badr غير متواجد حالياً

Adam Badr is on a distinguished road
افتراضي رد: عمرة كاملة للستروين AX

انا بشدها ليا انا مش ناوي ابيعها وبعدين معنديش اي مشكلة اتعب علشان خاطر اظبطها والمكانيكي طلع اصلن يعرف الناس بتوع عين شمس فؤج والناس دية وطلع قديم في السوق وبعدين لما حط ايدة في العربية اول مرة حسيت بفرق وهوا معملش حاجة في العربية شكلة فاهم في العربية بس انا كان نفسي اوديها لمركز صيانة نضيف مش مشكلة الفلوس بس المشكلة بئا الجودة والانجاز لان العربية مهمة جدا ليا في الشغل

وبعدين انا تعبت من كل شوية ادف فولس و يتنصب عليا انا لسة مغير دينمو للعربية بالمصنعية ب 400 جنية و الكهربائي التني تخد 100 علشان ضيرة الكهرباء كانت بردة متبهدلة و علي القرف دة كل شوية بيطلعلي مصيبة لسة مطلع العربية من عند الكهربائي بعد ما عملت الدينمو لقيت السير ابتدي يتقطع فا انا قرفت بئا و عاوز اشهدا واخلص علشا مسمعش منها تاني لان لو العربية اتعملت وبعديها بشهر لقيت حاجة فيها انا بجد والله ممكن اروح اقتل المكيانيكي لان انا هستلف الفولس دية ارجو الافادة وشكرا يا باشا علي الرض
قديم 31-12-2012, 05:56 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adam Badr مشاهدة المشاركة

شكرا يا جماعة علي الرض السريع واحد من اصحابي نصحني قالي انتا متعرفش الموتور الاستيراد مشاكلة اية و عامل ازاي و قالي زبط اللي عندك علي الاقل انتا عارف مشاكلة والموتور الاستيراد بي 2000 جنية وبنسبة لقطع الغيار انا اصلن سالت عليها و لقيته بيقولي علي اسعار اقل و بعدين دة كمان هيعملي التكييف هيجيب كومبرسور و هيشحنة و هيعملي العفشة كمان و بيتكلم في 4500 لي هيظبط سكرة ودوكو ويرش العربة اية رايكم
انا مش فاهم

يعنى هو هايعملك عمرة الموتور ب 3800 جنية

ويسمكر العربية ويرشها
ويجيب كمبريسور تكييف ويشحن التكييف ويشغلة
وهايظبطلك العفشة كمان وكل دة ب 700 جنية ؟!!

مش عارف لية انا مش مطمنلة الراجل دة
هو شغال اية الراجل دة ميكانيكى ولا سمكرى ولا عفشجى ولا بتاع تكييف ؟!

بص ياباشا عشان مايضحكش عليك

مبدئيا شغل السمكرة والدوكو مش هيبان تلكفتة كام الا لما ترفع صور العربية على المنتدى هنا والسادة الاعضاء اصحاب الخبرة هايفيدوك بمتوسط التكلفة

ثانيا شغل العفشة
لازم تروح لعفشجى عشان يقولك عندك اية عايز يتغير او يتصلح

ثالثا الموتور ب 2000 جنية استيراد (وممكن اقل لو من غير فتيس لو فتيسك سليم) والعمرة ب 3800 يعنى هاتوفر الضعف تقريبا والعمرة برضو مش مضمونة 100 فى المية

وبالنسبة للمواتير الاستيراد لو خدت معاك ميكانيكى بيفهم وعندة ضمير ان شاء الله هاتجيب مكنة كويسة وكدة كدة بيبقى فى فترة تجربة بتجرب فيها المكنة لو فيها حاجة بترجعهالة تانى
قديم 31-12-2012, 06:09 PM
الصورة الرمزية Vanditta

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

وبعدين انا تعبت من كل شوية ادف فولس و يتنصب عليا انا لسة مغير دينمو للعربية بالمصنعية ب 400 جنية و الكهربائي التني تخد 100 علشان ضيرة الكهرباء كانت بردة متبهدلة و علي القرف دة كل شوية بيطلعلي مصيبة لسة مطلع العربية من عند الكهربائي بعد ما عملت الدينمو لقيت السير ابتدي يتقطع فا انا قرفت بئا و عاوز اشهدا واخلص علشا مسمعش منها تاني لان لو العربية اتعملت وبعديها بشهر لقيت حاجة فيها انا بجد والله ممكن اروح اقتل المكيانيكي لان انا هستلف الفولس دية ارجو الافادة وشكرا يا باشا علي الرض
المستعمل كلة كدة للأسف يا باشا بلاعة مصاريف اكنك فاتح بيت تانى زى مابيقولوا
ولازم يتضحك عليك مرة واتنين وعشرة عشان تتعلم (ماحدش بيتعلم ببلاش)
ودلوقتى حتى اصحاب الخبرة ممكن يتضحك عليهم
قديم 31-12-2012, 06:11 PM
Adam Badr Adam Badr غير متواجد حالياً

Adam Badr is on a distinguished road

هوا انا لما بجيب مكنة استيراد لازن تتلين برضو ولا بمشي بيها عادي وبعدين انا خايف ملقيش نفس المكنة بتعتي لان المكنة بتعتي 1400سي سي علي 81 حصان الموجود هنا تقريبا 54 حصان واخره 70 فا مستخصر المكنة و هوا قعد يحسبها معايا بمصارف قطع الغير و حط 700 جنية للكمبريسور النكييف و 300 جنية شحن تكيف و هوا برضة حط مصنعيتة في اليلة دية 500 جنية وبقيت قطع الغيار كتبلي في ورقة اسعارها جيت قانتها بالاسهار العادية بتاعت الحاجة لقيتة فيحاجاة هوا هيجبها ارخص 10 او 5 جنية مثلا بس
قديم 31-12-2012, 06:25 PM
الصورة الرمزية Vanditta

هوا انا لما بجيب مكنة استيراد لازن تتلين برضو ولا بمشي بيها عادي وبعدين انا خايف ملقيش نفس المكنة بتعتي لان المكنة بتعتي 1400سي سي علي 81 حصان الموجود هنا تقريبا 54 حصان واخره 70 فا مستخصر المكنة و هوا قعد يحسبها معايا بمصارف قطع الغير و حط 700 جنية للكمبريسور النكييف و 300 جنية شحن تكيف و هوا برضة حط مصنعيتة في اليلة دية 500 جنية وبقيت قطع الغيار كتبلي في ورقة اسعارها جيت قانتها بالاسهار العادية بتاعت الحاجة لقيتة فيحاجاة هوا هيجبها ارخص 10 او 5 جنية مثلا بس
لأ المكنة الاستيراد مابتتلينش
بالنسبة للمكنة انا بصراحة ما عرفش حاجة عن مواتير الستروين
شوف الموضوع دة كدة ممكن يفيدك
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=81824