العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 27-10-2010, 04:58 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
عاجل لمالكي و خبراء اسبرانزا A516 برجاء المساعدة

زملائي الاعزاء

اشتري خالي سيارة اسبيرانزا موديل 2008 عاملة 65000 كم بمبلغ 35000 ج وهو علي فكرة راجل ملتحي و بيشتري كده بالبركة و مالهوش في حوارات العربيات اصلا (ما يعرفش ان كانت رشه دواخل ولا لأ و كمان مالهوش في الفنيات اوي يعني يدوب بيسوق و خلاص ) المهم انه اشتراها من واحد معرفته و هو ملتحي ايضا و اللي خالي فاكره ان الراجل الثاني مكارمه في سعرها

مش ده موضوعنا،،، المهم خالي ده دكتور في السعودية و ساب العربية و سافر بعد شراؤها باسبوعين و طلب مني رعايتها بين الحين و الاخر علشان البطارية و الكاوتش و الكلام ده

المهم بقه يا اساتذه ، أنا لاحظت ان الموتور به رعشة كبيرة (كما لو كانت احدي قواعده مكسورة مثلا ) و كمان لمبة الصيانة بتنور وقت طويل طالما ان الدوارة سالنسيه و ساعات بتطفي و ساعات لأ ، و العربية بها تنتيش جامد عند التحرك بها علي سرعة بطيئة (بعد ما اشيل رجلي من علي الدبرياج ) وانا لسه علي الاول او حتي بعد ما اجيب الثاني بس علي سرعة بطيئة (20 - 25 كم مثلا) و عند كبس البنزين و الجري بتبقي زي الفل و مافيهاش تنتيش ولا حاجة

تفتكروا ايه سبب التنتيش ده ؟ و هل ده هوه العيب اللي انا قرأت عنه من ملاك اسبرانزا نفس الموديل و لا ايه ؟

و كمان بسمع صوت تزييق من الخلف مع المطبات ، فهل ده عادي ؟

و كمان بلاحظ ان الكيلومتر و الساعة اللي في التابلوه بتفضل القراءة باينه فيهم حتي بعد قفل الكونتاكت (الشاشة نورها بيتطفي بس الكلام مقروء و كانها ساعة يد مثلا ) فهل ذلك طبيعي؟

و كمان تحس كده و انت بتحرك عصاية الفتيس انها فيها بوش شوية ، يعني كده كانها عربية قديمة شوية مش عربية لسه 2008 و طارة الدركسيون مقشرة

كمان الكاسيت اللي راكب فيها ( كاسيت و سي دي كلاريون و حجمه كبير ) و مش مكتوب عليه اسبرانزا ، مش عارف ان كان بتاع الفبريكه ولا المالك السابق مغيره ؟ المهم انني مش عارف ابرمج الراديو بتاعه.

فهل من الممكن مساعدتي في ذلك و ابداء رايكم في السيارة و الملاحظات اللي فيها خصوصا و ان دي اول مرة في حياتي اركب فيها صيني عموما فمش عارف العربية هيه اللي وحشة و لا الملحوظات دي عادية و لا ايه

و علي فكرة العربية متهانة شويه من بره يعني واضح ان الفوانيس مغبشة و الاكصدام به تخييط بسلك بلدي لوجود بعض الكسور البسيطه فيه و الفانوس الامامي شمال بينه و بين الرفرف و الشبكة فرق حوالي 1 سم في كل اتجاه (تقريبا داخل لجوه نتيجة حادثة و سمكرة اي كلام ) او لان قواعده مكسورة الله اعلم انا بصراحة ما فتشتش فيها

امستني ارائكم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 27-10-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية alaa moh
alaa moh alaa moh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - ادارة المالية

alaa moh will become famous soon enoughalaa moh will become famous soon enough
افتراضي رد: لمالكي و خبراء اسبرانزا A516 برجاء المساعدة

الى اقدر افيك فية ممكن التنتيش دة يكون بوجيهات - شيك عليها
قديم 27-10-2010, 08:17 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

احمد مهران
عليك وعلى احمد مهران
ح يجيب معاك م الاخر.. وبالتوفيق
قديم 27-10-2010, 09:19 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

زملائي الاعزاء

اشتري خالي سيارة اسبيرانزا موديل 2008 عاملة 65000 كم بمبلغ 35000 ج

وهو علي فكرة راجل ملتحي و بيشتري كده بالبركة و مالهوش في حوارات العربيات اصلا (ما يعرفش ان كانت رشه دواخل ولا لأ و كمان مالهوش في الفنيات اوي يعني يدوب بيسوق و خلاص ) المهم انه اشتراها من واحد معرفته و هو ملتحي ايضا و اللي خالي فاكره ان الراجل الثاني مكارمه في سعرها

مش ده موضوعنا،،، المهم خالي ده دكتور في السعودية و ساب العربية و سافر بعد شراؤها باسبوعين و طلب مني رعايتها بين الحين و الاخر علشان البطارية و الكاوتش و الكلام ده

المهم بقه يا اساتذه ، أنا لاحظت ان الموتور به رعشة كبيرة (كما لو كانت احدي قواعده مكسورة مثلا ) و كمان لمبة الصيانة بتنور وقت طويل طالما ان الدوارة سالنسيه و ساعات بتطفي و ساعات لأ ، و العربية بها تنتيش جامد عند التحرك بها علي سرعة بطيئة (بعد ما اشيل رجلي من علي الدبرياج ) وانا لسه علي الاول او حتي بعد ما اجيب الثاني بس علي سرعة بطيئة (20 - 25 كم مثلا) و عند كبس البنزين و الجري بتبقي زي الفل و مافيهاش تنتيش ولا حاجة

تفتكروا ايه سبب التنتيش ده ؟ و هل ده هوه العيب اللي انا قرأت عنه من ملاك اسبرانزا نفس الموديل و لا ايه ؟
قواعد موتور و بوجيهات
و كمان بسمع صوت تزييق من الخلف مع المطبات ، فهل ده عادي ؟
أسبراى شحم حيخلص على الصوت ده
و كمان بلاحظ ان الكيلومتر و الساعة اللي في التابلوه بتفضل القراءة باينه فيهم حتي بعد قفل الكونتاكت (الشاشة نورها بيتطفي بس الكلام مقروء و كانها ساعة يد مثلا ) فهل ذلك طبيعي؟
طبيعى ،،، هى كده
و كمان تحس كده و انت بتحرك عصاية الفتيس انها فيها بوش شوية ، يعني كده كانها عربية قديمة شوية مش عربية لسه 2008 و طارة الدركسيون مقشرة
رجلاش عصاية الفتيس
كمان الكاسيت اللي راكب فيها ( كاسيت و سي دي كلاريون و حجمه كبير ) و مش مكتوب عليه اسبرانزا ، مش عارف ان كان بتاع الفبريكه ولا المالك السابق مغيره ؟ المهم انني مش عارف ابرمج الراديو بتاعه.
تمام هو ده الفابريكه
فهل من الممكن مساعدتي في ذلك و ابداء رايكم في السيارة و الملاحظات اللي فيها خصوصا و ان دي اول مرة في حياتي اركب فيها صيني عموما فمش عارف العربية هيه اللي وحشة و لا الملحوظات دي عادية و لا ايه

و علي فكرة العربية متهانة شويه من بره يعني واضح ان الفوانيس مغبشة و الاكصدام به تخييط بسلك بلدي لوجود بعض الكسور البسيطه فيه و الفانوس الامامي شمال بينه و بين الرفرف و الشبكة فرق حوالي 1 سم في كل اتجاه (تقريبا داخل لجوه نتيجة حادثة و سمكرة اي كلام ) او لان قواعده مكسورة الله اعلم انا بصراحة ما فتشتش فيها
أفتح الكابوت
وبص قدام الردياتير
حتلاقى كامه حديد
أتأكد أنها سليمة مش معوجه

امستني ارائكم

لو على الحاجات ده وبس
يبقى مفيش غير أحمد مهران
لأن واضح أن العربية متعملهاش صيانات دورية

قديم 28-10-2010, 12:20 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

أشكركم للرد و الاهتمام

بس مين احمد مهران ده ؟ و مكانه فين ؟

و هل سعر العربية ده سعر السوق (اللي فعلا بيتم البيع و الشراء عليه ) ولا زي ما بشوف الناس بتطلب 42 و 43 لنفس الموديل

و ياريت طريقة برمجة الراديووووووووووووووووووو وووو

و الف الف شكر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون