العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 05-12-2011, 02:28 PM
سيد عبيد سيد عبيد غير متواجد حالياً

سيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really nice
افتراضي رد: اختراعي (ايه رأيكو فيه)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة top gear مشاهدة المشاركة

هو لوحد سمع بالمشروع دا من الشركات الكبرى زي مرسيدس او بي ام هيخطفوك كلمهم او راسلهم وشوف لكن للأسف في مصر هتحبط... أتمنى لك التوفيق وربنا يكثر من امثالك
صحيح
لكن انا مش هعمل كده

قديم 05-12-2011, 02:29 PM

سيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hragheb007 مشاهدة المشاركة

فكرة جميلة طبعاً و بيتهيقلي أن كان في جهاز جي بي إس في بعض المواصفات اللي حضرتك قولتها لكن مش كلها

توكل ع الله و أبدأ فيه ، بس أنا عندي ليك إقتراح في مشروع سيارة مصرية بيتعمل ع الفيس بوك و في شباب كتير بتفكر في تطوير المشورع و تنفيذه ، أقترح عليك أنك تطرح عليهم الموضوع و تبقى إضافة قيمة للمشروع

ربنا يوفقك
ردي موجود فى مشاركه فوق

قديم 06-12-2011, 04:10 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيد عبيد مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا بحضرتك
لكن اذا كان مفيش حاجه اسمها ممنوع استخدام اله التنبيه (الكلاكس) اللوحه دي بتاعت ايه ؟؟

هو فيه طبعا لكن احنا لو اهتمينا بلوحه السرعه القصوى الاول اما نبقى نهتم بالكلاكس
لكنها موجوده بالفعل
لو برضو مش مصدق انها موجوده فى مصر ادي رابط من موقع وزاره الداخليه فيه الاشارات المروريه المطبقه فى مصر شوف الاشارتين رقم 18 و 19 يعني تنزل تحت شويه هتلاقيهم
http://www.moiegypt.gov.eg/Arabic/De...gns/denySigns/
ده بالنسبه لاداه التنبيه
اما بالنسبه للسيارات اللي فيها جزء من فكرتي والناس اللي بتقول الفكره مطبقه فأنا بقول لكم انا عاوز اعمل اول سياره مصريه الصنع 100% ومش هنقلد الغرب هنعمل حاجات احسن منهم
وعلى فكره انا قابلت ناس كتير كانت بتحاول تحبطني واشيل نظر عن الفكره بس انا مش هشيل نظر انا هعمل من العربيه دي نسخه مصغره وهستنى المصنع المصري اللي هيصنع عربيات عشان اديله الفكره
انشاله قعدت 100 سنه
حضرتك يا سيد باشا شكلك ماكملتش قراءه الرد بتاعى . انا اقصد ان هزه العلامه متلقهاش غير فى مصر بس يعنى عمرى ما شوفت العلامه دى فى اوروبا او عمرها ما مرت عليا فى مدرسه القياده . عموما مافيش حاجه اسمها ممنوع استخدام اله التنييه . هما عملوا القانون ده بالزات فى مصر تقربا علشان الناس فى مصر عندها هوس وممكن تكون مريضه باكلاكس او مدمنه كلاكس على الفاضى والمليان وبعدين للامان مينفعش تلغى اله تنبيه هيها اسمها اله تنبيه الموضوع هوا سلوكيات وخلاقيات السائقين .عندنا اتعلمنا اننا مانستخدمش اله التنبيه الا فى الحلات الضروريه فقط والخطره وللتنبيه لا اكثر ولو كل واحد عمل كده مش هيبقى فيه ضوضاء الكلاكسات الموجود فى مصر .
وبعدين لو احنا صنعنا عربيه مصرييه 100 فى الميه عمرنا ما هنعملها احسن منهم مستحيل ومن رابع المستحيل . معلش ياباشا خلينا واقعيين شويه

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 06-12-2011, 05:13 AM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute

اعمل اللى عليك وسيب الباقى على الله

:clapW1 5:
قديم 06-12-2011, 12:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

حضرتك يا سيد باشا شكلك ماكملتش قراءه الرد بتاعى . انا اقصد ان هزه العلامه متلقهاش غير فى مصر بس يعنى عمرى ما شوفت العلامه دى فى اوروبا او عمرها ما مرت عليا فى مدرسه القياده . عموما مافيش حاجه اسمها ممنوع استخدام اله التنييه . هما عملوا القانون ده بالزات فى مصر تقربا علشان الناس فى مصر عندها هوس وممكن تكون مريضه باكلاكس او مدمنه كلاكس على الفاضى والمليان وبعدين للامان مينفعش تلغى اله تنبيه هيها اسمها اله تنبيه الموضوع هوا سلوكيات وخلاقيات السائقين .عندنا اتعلمنا اننا مانستخدمش اله التنبيه الا فى الحلات الضروريه فقط والخطره وللتنبيه لا اكثر ولو كل واحد عمل كده مش هيبقى فيه ضوضاء الكلاكسات الموجود فى مصر .
وبعدين لو احنا صنعنا عربيه مصرييه 100 فى الميه عمرنا ما هنعملها احسن منهم مستحيل ومن رابع المستحيل . معلش ياباشا خلينا واقعيين شويه
واضح ان حضرتك ساكن فى اوربا
بالنسبه للأشاره ف مع حضرتك حق انا مشفتش واحده فى الشارع لحد دلوقتي
وبالنسبه للعربيات المصريه 100 % انا ااكد لحضرتك لو المصانع تواجدت احنا عندنا خبرات وذكاء مش قليل
المصريين اذكياء ومحدش ينكر كده يعني لو واحد (جاهل) ورحت علمته على اله فى مصنع بتشتغل بالكمبيوتر وتكنولوجيا حديثه هيتعلم معاك بكل سهوله وتلقائيه
وبعدين الميكانيكيه المصريين اللى ممكن يخلو عربيه سيات تبقى بي ام دابليو ميقدروش يشتغلو فى مصنع سيارات