العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 10-05-2012, 08:47 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk89 مشاهدة المشاركة

استاذ سيد عندي سؤال وانا بلف في اشاره شمال مثلا وبجيب العجل علي الاخر في اتجاه الشمال بسمع طقطقه عند الجانب الشمال بس مش بسمعها لو لفيت العجل الناحيه التانيه ارجو النصيحه وربنا يستر
الكبالن تعيش انت

جوز كبالن صينى كويسين :120 بكاوتشاتهم بشحمهم بافيزاتهم بكل حاجه

مصنعية تركيب : 40 للكوبلنين مع بعض

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 26-05-2012, 03:55 AM
eemmrr eemmrr غير متواجد حالياً

eemmrr is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

عربيتي نصر 128 1300 cc موديل 2007 ... عايز أعرف خلوص التاكيهات بتاعتها كام بالظبط خلوص تاكيه العادم وتاكيه الحر لو سمحتم
قديم 26-05-2012, 05:14 AM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eemmrr مشاهدة المشاركة

عربيتي نصر 128 1300 cc موديل 2007 ... عايز أعرف خلوص التاكيهات بتاعتها كام بالظبط خلوص تاكيه العادم وتاكيه الحر لو سمحتم
بالنسبه لظبط التاكيهات فهى تعتبر عمل يحتاج دقه عالية جدا لان الخطاء الواحد فيها سيؤدى الى تدمير محرككك

فيجب عليك التوجه الى اقرب واحد بتاع تاكيهات
وهو هيعرف يظبطهالك

ولو حضرتك من القاهرة او ضواحيها فانصحك بالذهاب الى متخصص تاكيهات فى فم الخليج بالقرب من السيده زينب
اسمه
محمد حماصه وهو اكثر من ماهر فى ظبط التاكيهات فانصحك بالذهاب اليه حتى لو مكانك بعيد فهو يستاهل المشوار

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام
قديم 26-05-2012, 10:35 AM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough

استاذ سيد ارجو المساعده في الاتي

السلام عليكم

اولا بعد قرايتي لموضوع عن التاكيهات في المنتدي وخطورة اهمالها فقلت لازم اشوفها فسألت علي حد كويس ورحتله وظبتهالي غيرلي البتاع المدور ده معلش اعذرو جهلي مش عارف اسمه ايه بس تقريبا هوه ده التاكيهات قعد يقيس كل واحده فيهم المهم اتغيرو وسحب العربيه فعلا بقي احلي بكتير ولكن العربيه علي الغيار الاول بتطلع بصعوبه لازم ازود بنزين ككتير مع الدبرياج مكنتش كده قبل التاكيهات وبحس ساعات ان العربيه بترجج كده بس ديه مش بتحصل علي طول حاسس انها قلت لما مشيت بيها فهل ديه حاجه عابره وهتروح بعد فتره عشان الدنيا تاخد علي بعضها ولا فيه حاجه مش مظبوطه

ثانيا
غيرت مساعدين ورا وجبت اتنين صيني عارف انهم مش كويسين قوي بس انا هقعد بيهم سنه اتعلم عليهم ولو حصل حاجه ابقي اغيرهم المهم السست الي كانت موجوجده العفشجي قلي انها ورق مصري وكانت تلاته ومخليه العربيه نشفه جدااا قالي لازم تشيل واحده فشلت واحده وقلت اسمع كلامه وهشوف في المطب عامله ايه بس بعد موصلت بدوس كده علي العربيه من ورا سمعت صوت تزيييق فهل ده عشان لسه جديد ولا ايه بالظبط لكن وانا ماشي بالعربيه مفيش الصوت ده

شكرا
قديم 27-05-2012, 08:49 AM
الصورة الرمزية sayed2077

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk89 مشاهدة المشاركة

استاذ سيد ارجو المساعده في الاتي

السلام عليكم

اولا بعد قرايتي لموضوع عن التاكيهات في المنتدي وخطورة اهمالها فقلت لازم اشوفها فسألت علي حد كويس ورحتله وظبتهالي غيرلي البتاع المدور ده معلش اعذرو جهلي مش عارف اسمه ايه بس تقريبا هوه ده التاكيهات قعد يقيس كل واحده فيهم المهم اتغيرو وسحب العربيه فعلا بقي احلي بكتير ولكن العربيه علي الغيار الاول بتطلع بصعوبه لازم ازود بنزين ككتير مع الدبرياج مكنتش كده قبل التاكيهات وبحس ساعات ان العربيه بترجج كده بس ديه مش بتحصل علي طول حاسس انها قلت لما مشيت بيها فهل ديه حاجه عابره وهتروح بعد فتره عشان الدنيا تاخد علي بعضها ولا فيه حاجه مش مظبوطه

ثانيا
غيرت مساعدين ورا وجبت اتنين صيني عارف انهم مش كويسين قوي بس انا هقعد بيهم سنه اتعلم عليهم ولو حصل حاجه ابقي اغيرهم المهم السست الي كانت موجوجده العفشجي قلي انها ورق مصري وكانت تلاته ومخليه العربيه نشفه جدااا قالي لازم تشيل واحده فشلت واحده وقلت اسمع كلامه وهشوف في المطب عامله ايه بس بعد موصلت بدوس كده علي العربيه من ورا سمعت صوت تزيييق فهل ده عشان لسه جديد ولا ايه بالظبط لكن وانا ماشي بالعربيه مفيش الصوت ده

شكرا
بالنسبه للتاكيهات اللى غيرها ديه اسمها اطباق وهو غيرها علشان القديمه كانت التخانه بتاعتها غير مناسبه وده تمام اللى عمله اما بالنسبه لموضوع ان بتدوس بنزين جامد علشان تطلع فممكن يكون ده احساس عابر فقط والعربيه بتطلع عادى علشان حضرتك بتقول سحبها جامد ولكن فى الطلوع فقط ده اللى عامل معاك مشكله على العموم استنى يومين لو الموضوع اتظبط يبقى خلاص لو متظبطش يبقى عليك وعلى الراجل اللى ظبطهم ممكن يكون فى طبق متظبطش كويس مثلا ولا حاجه وعموما خلى بالك ان ظبطة الصيف غير ظبطة الشتاء الصيف الراجل بيفتح التاكيهات علشان متسخنش منك والشتا بيقفلها علشان تسخن بسرعه معاك ومتكلش بنزين

بالنسبه لورق السوست فحضرتك هل التزييق ده جامد اصل عموما ال 128 (كلها اصوات بتطلع من كل نحية ) ههههههههههههه فلو الصوت ده جامد جدااا روح للعفشجى تانى وخليه يجرب معاك العربيه

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام