العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 26-11-2011, 10:51 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

انا عندى مشكله وهيه انى لما بمشى بالعربيه وادى الثالث والرابع بعدها وازود شويه الاقى العربيه مش بتسحب معايا يعنى صوتها بيعلى بس مش بتجرى والسرعه مش بتزيد عن 60 - 70 كم وساعات بسمع دربكه كان فيه ترس بيلف على الفاضى وساعات بكون دايس بنزين وانا على الثالث او الرابع وصوت العربيه عالى ولما بخف رجلى من على البنزين الاقيها تسحب شويه زياده مش عارف ده كوبلن ولا اسطوانه ياريت الافاده
كده فى الاغلب ديسك واسطوانه

وكمان كده انت دخلت فى مرحلة الخطر خلاص يعنى الديسك والاسطوانه بيودعوا

علشان لو كوبلن وانت بتلف جامد هتفضل تسمع فى طقطقه بس ما دام مش بتلف ومش بتسمع حاجه يبقى خلاص مفيش حاجه فى الكوبلن بس مشكلة فى الاغلب بنسبة 99% مشكلة ديسك واسطوانه والمشكلة حلها هيكون فى حوالى متوسط سعر 350 جنية وتكون متاكد من الميكانيكى اللى هيعملك الحكايه ديه وتكون اتعملت معاه قبل كده او معروف عنه انه خيره فى 128 و لما تيجى تشترى الديسك والاسطوانه حاول تجيب انضف نوع ولو ليك واحد صحبك عنده محل قطع غيار بس انت واثق فيه خليه هو اللى يجيبهالك او صحبك وعندهوش محل قطع غيار بس بيفهم خليه بردوا هو اللى ينزل معاك علشان الديسك والاسطوانه ده بيبقى فيه انواع مكتوب عليها صنع ايطالى وهى صنع فى بير السلم يمكن مجابتش بير السلم ونهاية كلامى احب اقولك ان ده بيحصل فى كل العربيات الحديث والقديم وان شاء الله تعدى على خير
قديم 27-11-2011, 01:28 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

كده فى الاغلب ديسك واسطوانه

وكمان كده انت دخلت فى مرحلة الخطر خلاص يعنى الديسك والاسطوانه بيودعوا

علشان لو كوبلن وانت بتلف جامد هتفضل تسمع فى طقطقه بس ما دام مش بتلف ومش بتسمع حاجه يبقى خلاص مفيش حاجه فى الكوبلن بس مشكلة فى الاغلب بنسبة 99% مشكلة ديسك واسطوانه والمشكلة حلها هيكون فى حوالى متوسط سعر 350 جنية وتكون متاكد من الميكانيكى اللى هيعملك الحكايه ديه وتكون اتعملت معاه قبل كده او معروف عنه انه خيره فى 128 و لما تيجى تشترى الديسك والاسطوانه حاول تجيب انضف نوع ولو ليك واحد صحبك عنده محل قطع غيار بس انت واثق فيه خليه هو اللى يجيبهالك او صحبك وعندهوش محل قطع غيار بس بيفهم خليه بردوا هو اللى ينزل معاك علشان الديسك والاسطوانه ده بيبقى فيه انواع مكتوب عليها صنع ايطالى وهى صنع فى بير السلم يمكن مجابتش بير السلم ونهاية كلامى احب اقولك ان ده بيحصل فى كل العربيات الحديث والقديم وان شاء الله تعدى على خير
شكرا جزيلا ياباشا وربنا يبارك لك
قديم 20-12-2011, 08:54 PM
mo7senelsafa7 mo7senelsafa7 غير متواجد حالياً

mo7senelsafa7 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب عندى مشكلة عويصة ظهرت جديد .... العربية بتبقى عايزة تفصل طول ما انا واقف فى الاشارات او الطريق واقف ... ولازم افضل محمل ع البنزين عشان ماتفصلش لكن طول ما انا ماشى بيها والطريق سالك بيبقى مافيش مشاكل ... لسه مغير طقم كهربا من شهر وعامل صيانة للكربراتير ... ياترى ايه المشكلة عندى ...
قديم 21-12-2011, 01:02 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo7senelsafa7 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب عندى مشكلة عويصة ظهرت جديد .... العربية بتبقى عايزة تفصل طول ما انا واقف فى الاشارات او الطريق واقف ... ولازم افضل محمل ع البنزين عشان ماتفصلش لكن طول ما انا ماشى بيها والطريق سالك بيبقى مافيش مشاكل ... لسه مغير طقم كهربا من شهر وعامل صيانة للكربراتير ... ياترى ايه المشكلة عندى ...
لا متقلقش ده كده العادى فى اى 128
بص حضرتك انا معايا ال 128 بقالها حوالى 6 شهور بس لازم كل اول شهر اروح اغير الابلتين والكوندينسر ودول الاتنين بحوالى 60 جنية بتركيبهم بكل حاجه ولو طنشتهم هتبطل منك لو مدوستيش بنزين والبوجيهات كل 6 شهور غيرها الاربعه بحوالى 25 جنية
يعنى سيادتك هتروح للراجل هتقوله الاتى غيرلى الابلتين والكوندينسر الاتنين بتركيبهم فى حدود 60 جنية لا تدفع اكثر من ذلك قالك ديه مش عارف عاوزه ايه عاوزه ايه قله غيرهم ومالكش دعوه وان شاء الله العربيه مش هتبطل منك وهتدعيلى ان شاء الله ومستنى ردك لما تعملها اوعى تسنسى مستنى ردك
اخوك فى الله سيد
قديم 31-12-2011, 09:16 PM
efat_555 efat_555 غير متواجد حالياً
من انا؟: mohamed effat
التخصص العملى: مهندس امن صناعي
هواياتي: car

efat_555 is on a distinguished road

كنت عايز اعرف هل ينفع تركيب الفلتر الرياضي في ا128