العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 09-08-2010, 12:45 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

التسخين مفيد لكل العربيات مش اللوجان بس ... بالنسبة للوجان درجة الحرارة الطبيعية بتكون عند الاربع شرط
انت بتسخن حوالى دقيقة او دقيقة ونص بتكون درجة الحرارة شرطتين وبعد كدة تبدأ تتحرك بالعربية بدون حرق على الغيارات
لحد ما درجة الحرارة توصل للاربع شرط وبعد كدة لو عايز تحولها لسيارة فورمولا وان حولها وابدأ شغل التكييف وعيش حياتك
بالنسبة للحلية انا مركبها وبتخلى شكل الشكمان حلو ورياضى وفيه منها اشكال كتير واسعار متفاوته
قديم 19-08-2010, 03:40 PM
Calm_sky Calm_sky غير متواجد حالياً

Calm_sky is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله اخ رينجو : محتاجك فى مشوره قدامى عربية 2010 لوجان تقفيل رومانى ماشية حوالى 7600 كيلو وحالتها كويسة تعمل فى حدود كام لو سمحت ؟؟ وياريت الرد بسرعه
قديم 19-08-2010, 05:50 PM

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

سيبك من كلمة تقفيل رومانى .. العربيتين واحد سواء مغربى او رومانى وتقفيلهم جيد
معلوماتى ان اخر مخزون من اللوجان الرومانى الشكل الجديد موديل 2009 يا ريت تتأكد من الموضوع دة علشان يكون فى مصداقية
حضرتك حتتفرج على العربية من الخارج ومن الداخل ... تمام و100 100 ... اكشف عليها فى التوكيل لو التوكيل عملك تقرير بان السيارة زى الفل بدون اى مشاكل
يبقى انت وشطارتك لكن اعتقد 63000 سعر عادل فى حالة العربية لسة بحالة المصنع .. ودة تقديرى الشخصى لو انا فى مكان البايع والله اعلم
قديم 19-08-2010, 09:53 PM
motor x motor x غير متواجد حالياً

motor x is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

التسخين مفيد لكل العربيات مش اللوجان بس ... بالنسبة للوجان درجة الحرارة الطبيعية بتكون عند الاربع شرط
انت بتسخن حوالى دقيقة او دقيقة ونص بتكون درجة الحرارة شرطتين وبعد كدة تبدأ تتحرك بالعربية بدون حرق على الغيارات
لحد ما درجة الحرارة توصل للاربع شرط وبعد كدة لو عايز تحولها لسيارة فورمولا وان حولها وابدأ شغل التكييف وعيش حياتك
بالنسبة للحلية انا مركبها وبتخلى شكل الشكمان حلو ورياضى وفيه منها اشكال كتير واسعار متفاوته
هو مش مكتوب فى الكتالوج ان العربية بتمشى على طول من غير تسخين
قديم 20-08-2010, 06:41 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة motor x مشاهدة المشاركة

هو مش مكتوب فى الكتالوج ان العربية بتمشى على طول من غير تسخين
عمر ما فى صانع سيارات حديثة حيكتبها فى الكتالوج بشكل مباشر انسى
لكن فى نفس الوقت اللى مكتوب فى الكتالوج انك تمشى بهدوء وماتعليش عدد لفات الماتور فى اول عدد كيلوات حتى يصل الماتور الى درجة حرارته الطبيعية وبعد كدة تبدأ تقود السيارة قيادة طبيعية
يبقى فهمنا ايه من الكلام دة .. ان الصانع بيقولك سخن العربية بس بيقولها بشكل غير مباشر يعنى هو عايزك تمشى بالعربية بدون حمل لحد ما الماتور يوصل لدرجة الحرارة الطبيعية والكلام دة مكتوب فى الكتالوج
......................... ...
احسن حاجة مع اللوجان انك تدور وفى خلال 1.5 دقيقة وانت بتظبط مرايتك وحزامك بيكون عداد الحرارة شرتطين وتبدأ تتحرك وتمشى عادى بالعربية مافيش دقيقة ونص وحتلاقى عداد الحرارة بقى اربع شرط ودى درجة الحرارة الطبيعية لماتور اللوجان وانطلق يا باشا
......................... ...
على فكرة بردو دقيقة ونص دى لو انت مثلا راكن العربية من بلليل للصبح والماتور بارد
لكن لو راكنها ساعتين مثلا حتدور وتطلع من غير اى تسخين وساعتها بيكون عداد الحرارة شرتطين
ارجو ان اكون قد وضحت طريقة عمل عداد حرارة اللوجان زى الشيف رينو ما قال

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات