العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جيتا JETTA

قديم 30-01-2012, 02:54 PM
مانشستر مانشستر غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حفر

مانشستر will become famous soon enoughمانشستر will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكلة قرفاني في الجيتا اي حد عندة حل لو سمحتم؟

ولا تيجى جمبها العربيه الى معاك خليجى زى عربيتى بالظبط ودى اوطى من المصرى بص انا كنت بضايق زيك من الموضوع ده لحد ما يوم فى التوكيل شفت العربيه الخليجى من تحت والمصرى الخليجى تحفه جلد وحديد مغلف العربيه كلها من تحت من الاخر حك ولا يهمك انا عارف الصوت بس يضايق بس صدقنى مافيهاش مشكله
قديم 26-03-2013, 05:42 AM
bk777 bk777 غير متواجد حالياً

bk777 is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة قرفاني في الجيتا اي حد عندة حل لو سمحتم؟

أنا معاية جيتا 2008 هاى لاين خليجى و برضة كنت بسأل نفس السؤال ده بسبب مشكلة العربية واطية جدا عن المصرى و اللى عرفته ان المصرى عفشتها مختلفة Rough Road Suspension عشان تلاءم المطبات العجن الغريبة عندنا و طيعا اعلى سنة من الخليحى اللى عفشتها سبور Sport Suspension ..

لو عايز تحل المشكلة ده ممكن طريقتين تغير اليايات و المساعدين و تجيب المصرى العالى و ده هيكلف أو تجيب صدادات الى أم دبليو و تحطهم بين المساعد ده هيعليها شوية و مش مكلف برضه ...

أنا بصراحة من حبى فى العربية ده قررت أعالج المشكلة عشان اتمتع بيها ودورت كتير على الانترنت و لاقيت حلول كتيرة بس أوروبى لدرجة ان كنت بتناقش على منتديات أوروبية مع ناس فى أوروبا عندهم نفس المشكلة و عندهم حلول تانية بس مكلفة زى Air Lift Suspension هتضطر تستورد قطع غيار من برة و تستبدلها وده مثال على نقاش فى منتدى بالحل http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=117199

لو حبيت تعرف بعض الحلول من أوروبا و تستورد قولى و هساعدك بمعلومات اكتر تجيب منين و أرخص ..

أتمنى أكون ساعدت