العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 14-04-2011, 06:31 PM
yoga yoga غير متواجد حالياً

yoga has a spectacular aura aboutyoga has a spectacular aura aboutyoga has a spectacular aura about
افتراضي رد: متسوبيشى لانسر 2007 خليجى هام جدا

شكرا يا بيتر

طيب افكه عادى وبكده برمجه العربيه متتاثرش والمعايره بتاعته ممكن تتغير اصل انا مره عملتها ف الهوندا سيفك ودخت كتيير عشان يتظبط تانى ولا اعمل ايه ؟
قديم 19-04-2011, 02:19 PM
phantom7775 phantom7775 غير متواجد حالياً

phantom7775 is on a distinguished road

السلام عليكم انا كان عندى جزء من نفس المشكلة لما كنت ادور السيارة الصبح الاربى ام يفضل تحت فترة وبعد كدة يعلى
وحليتها بانى غيرت فلتر البنزين الى داخل الطرمبة ونظفت البخاخات وشيك على التشوك بتاع الهواء والحمد للة زي الفل من ساعتها
قديم 22-04-2011, 03:20 PM

yoga has a spectacular aura aboutyoga has a spectacular aura aboutyoga has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phantom7775 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا كان عندى جزء من نفس المشكلة لما كنت ادور السيارة الصبح الاربى ام يفضل تحت فترة وبعد كدة يعلى
وحليتها بانى غيرت فلتر البنزين الى داخل الطرمبة ونظفت البخاخات وشيك على التشوك بتاع الهواء والحمد للة زي الفل من ساعتها
تسلم يا فانتوم باشا انا ملاحظ ان دى اول مشاركاتك شكرا جزيلا

1- انا فعلانظفت فلتر البنزين بتاع الطرمبه ومن ساعتها وانا باسمع زنه من ناحيه الكاوتش الخلفى وعرفت ان السبب الطرمبه ومحتاجه تغيير ولسه هاغيرها واشوف ولكن بالرغم من النظافه ما زالت المشكله قائمه
2-منضفتش لبخاخات لا نظفت ابوابه بس
3-التشوك بتاع الهوا دا مش عارفه ممكن تشرح النقطه دى لك منى جزيل الشكر
قديم 22-04-2011, 03:46 PM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future

كهربه المكنه عايزه تعلي
و نضف الرشاشات علي ال Ultra Sonic
و ان شاء الله المشكله تختفي للأبد
قديم 25-04-2011, 08:20 PM

غاضب جدا رد: متسوبيشى لانسر 2007 خليجى هام جدا

مشكورين يا جماعه

والله انا قرفت م العربيه وكرهتنى فى الانسر عموما وباندم ان انا شريت مستعمل ووثقت ف الصنايعيه الغير المحترمين وفى صاحب العربيه ومن يوم ما شريتها وانا موراييش غيرها ومن صنايعى الى صنايعى ومفيش حد بيراعى ضميره منهم لله كلهم

طبعا عملت حسبه لاستهلاك الوقود لقيت انها بتستهلك داخل المدينه فى الليتر الواحد 8.6 كيلو يعنى بتعمل فى الصفيحه 170 كيلو ودا طبعا مشكله من وجهه نظرى

موضوع صعوبه الدوران رجع تانى يعنى بتدور بصعوبه 6 مرات او اكثر والار بى ام واطى طبعا واخر صنايعى كشف ع العربيه بيقول ان الانجكشن البخاخات فيها مشكله وانها بتضخ بنزين زياده والمفروض يتم تغيير البخاخات وعمل تيست لطرمبه البنزين وقال انها سليمه وكويسه وان اللى بيخليها بتدور بصعوبه الصبح البنزين اللى بيبقى متراكم من كتر الضخ وده بيزود الحمل على الطرمبه الصبح وبالتالى بتدور بصعوبه كمان لما حاط العربيه ع الجهاز بيقول ان الانجيكتور المفروض يفتح كل 2.05 ميللى ثانيه ولكن انا بيلعب ما بين 2.05 ميللى ثانيه و1.79 ودا بيأكد ان الانجيكتور مش سليم ويستدعى من وجه نظره تغيير الانجيكتور ز

بالاضافه فعلا انا حاسس ان كهربه العربيه مش مظبوطه لان عندى لمضه الصالون المفروض تنور لما افتح الابواب ولكنها تنور ببصيص بسيط ولما تفتح النور عادى بينور وروحت للكهربائيه الحمير (عذرا ف اللقظ) ولا واحد حل هذه المشكله حتى يومنا هذا

عاوز اروح التوكيل بس خايف من نار المصاريف بتاعته

كمان فيه عضه فى الغيار الاولانى وبتظهر فقط والعربيه ماشيه يعنى لما بتهدى العربيه وبتحب تديها الاولانى لايمكن تديه اما لما تيجى تتحرك ف البدايه عادى مفيش مشكله

ازاى اعلى كهربه العربيه ؟

هل التنظيف للبخاخات الترا سونيك هيقلل من الاستهلاك ام يزيد وازاى وفين؟

موضوع الغيار الاولانى هل هو مهم تظبيطه ام لا لان انا طالما طلعت بالعربيه خلاص بانسى الغيار الاولانى يعنى ماشى ع التانى وما فوق لان فيه ميكانيكى قال عادى

التعديل الأخير تم بواسطة yoga ; 25-04-2011 الساعة 08:27 PM