العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 17-07-2010, 09:16 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

جرايبى فى محافظة اسيوط مطلعين على نفسهم اشاعة انهم بخلا ء بدرجة فظيعة ومعجبين بيها وانتشرت فى كل محافظات الصعيد الجوانى من سوهاج لحد اسوان
المهم ركبت قطار 10 وربع بالليل من اسكندرية الى القاهرة و ده قطار اسبانى يصل الاقصر 10 صباحاالمهم مكانش فى حجز وروحت لواحد حبيبى عارفنى من كتر السفر وقلت له اتصرف انا مبحبش الميكروباس راح دور لقى تذكرة قنا وعمل لها حاجة اسمها تحويل يعنى خلاها مرحلتين اسكندرية القاهرة ثم القاهرة قنا
وطبعا نظرا لان التذكرة قنا فركبت وسط ركاب قنا وبعد نص ساعة من تحرك القطار لقيت واحد من الركاب وقف واتلفت حواليه وقعد وبعدين قام وسال واحد ممكن اعمل مكالمة من موبايلك الرصيد خلص والبطارية فصلت معلش فالتانى بص له بغلاسة وقال له مش معايا غير رنات والراجل اتكبس ولكنه قام تانى وسأل واحد تانى بطريقة تانية ممكن أرن لو احد بس مش هطلبه فقال له بطريقة اغلس من الأولانية ممعاييش رصيد فانا قمت وقلت له عايز ايه والراجل زى ميكون جاله طوق النجاة فقال انا هرن لواحد بس قلت له لأ اطلبه وخد راحتك فى الكلام لكن والشهادة لله الراجل قعد يرن اكتر من 5 مرات ولكن الطرف التانى واضح ان مخه الصعيدى شغااااااااااااال فمطلبش رقمى خالص فروحت له قلت له ياعم اطلبه مش هاخد منك حق المكالمة فطلبه فرد عليه وفعلا كان بيكلمه فى موضوع مهم ومصلحة فعلا مش هيلحق يقضيها لان القطار معاده الرسمى فى قنا 9 صباحا وهو غالبا مايتأخر والغريبة ان قعد يشرح له اكتر من 10 دقايق والتانى المخ الصعيدى شغااااااااااااااااال وفوجئت بيه زعق واحنا فى القطار وقال يخرب بيت ابوك يااخى بجى لى ساعة بشرح وانت ولا هنا انا لو بشرح لحمار كان فهم وعنتكلم من تليفون الراجل وخلصناله الرصيد قلت له ولايهمك كمل المهم التانى اخيرا فهم بس بعد حوالى تلت ساعة من الشرح بعد م خلصت المكالمة رجع لى الموبايل وقال شكرا يااستاذ والله انا مش عارف اشكرك ازاى وكلمتين تحية منه ليا وطبعا فى عادة صعيدى انا عارفها ومستنيها( هيسالنى انا منين ) وفعلا لقيته بيقول لى حضرتك منين فضحكت قلت له انا من اسيوط وفوجئت ان نص الركاب وقف على حيله وهو نفسه عينه بحلقت فيا اوى وقال بزعيق / مش معجولة ياراجل بقول له ليه فقال اصلك جدع فضحكت فحس نفسه غلط فقال انا اسف انت عارف السمعه قلت له عارف وانا بخدمك لله وضحكنا وفضل يهزر معايا لحد موصلنا القاهرة الغريبة من بين هزاره كل شوية يكرر الجملة دى وهو مش حاسس انها ممكن تكون شتيمة فيا ( والله يااستاذ خالد اول مرة اشوف اسيوطى جدع ) وبعدين لقيت عينه لمعت ووقف فجأة وقال بلهجة صعيدى/ انت من اسيوط نفسيها (نفسها) فقلت من آخرها ومن مركز ابو تيج تحديدا فقال بزهو وزعيق / ايوه كده متجولش من اسيوط جول من ابو تيج انت مش من اسيوط انت زمان كنتو تبع سوهاج مع انى كنت مرهق جدا ونفسى انام لكن م ادانيش فرصه
قديم 17-07-2010, 11:27 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

طب محدش بيسافر غيرى طب حتى شجعونى بالردود بدل م انا بحس انى بكلم نفسى

المشكلة انى ماعنديش موهبة السرد زيك، حقيقى طريقة كتاباتك مشوقة جدا وبالطبع القصص.

قديم 17-07-2010, 11:43 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

المشكلة انى ماعنديش موهبة السرد زيك، حقيقى طريقة كتاباتك مشوقة جدا وبالطبع القصص.
انت فاكر دى موهبة لاقدر الله ده انا بكتب اللى بيحصل زى مهو بدون تغيير وبعدين اكتب اى حاجة حصلت وباى طريقة المهم الفكرة توصل
قديم 17-07-2010, 11:57 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

حكايات جامدة أوى يا أستاذ خالد, بتفكرنى فعلا بكتب السفريات بتاعت أنيس منصور, مش هتوسع نشاطك للكتب, يمكن أروح معرض الكتاب الجاى الاقى كتاب "رحلات الخليفة فى الأراضى الأليفة"
ولا حاجة.
متابع الموضوع ومستنى باقى الحكاوى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 18-07-2010, 12:01 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

حكايات جامدة أوى يا أستاذ خالد, بتفكرنى فعلا بكتب السفريات بتاعت أنيس منصور, مش هتوسع نشاطك للكتب, يمكن أروح معرض الكتاب الجاى الاقى كتاب "رحلات الخليفة فى الأراضى الأليفة"
ولا حاجة.
متابع الموضوع ومستنى باقى الحكاوى.
تسلم ياحبيبى وبعدين مين هيطبعلى ولايقتنع بواحد رحالة بيحكى تجاربه الشخصية مع ان فيهم حكايات لو جات فى التلفزيون محدش يصدقها ابدا