العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 22-10-2015, 02:10 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of
افتراضي ارتجاع المرئ

السلام عليكم . بقالى كتير عاوز اكتب الموضوع ومكسل لكنى حسيت بالذنب لان ربما فيه حد عنده نفس المشكلة . المهم الموضوع ابتدى عندى من زمان وانا لسه فى العشرينات كانت بتجيلى حالة وانا نايم الاقى نفسى فجأة صحيت على حرقان جامد فى زورى مع الوقت ابتدى الموضوع يزيد . طبعا اتجوزت وبقى الاكل كل يوم شكل لان الزوجة طبعا عاوزة تبين شطارتها وابتدى الموضوع يزيد ابتديت اسأل المعارف والاصدقاء ولاول مرة اسمع كلمة ارتجاع المرئ وده اسمه واخدت بعض النصايح ( طبعا انا كنت باكل كل حاجة من اول البيتزا لحد الكوارع والكرشة ) طبعا النصايح بلاش اكل مسبك بلاش تاكل وتنام على طول وكده وكنت بصراحة ساعات بطنى تغلبنى واكل متأخر فكنت يا اما اخد فوار يا اما افضل صاحى للصبح وطبعا كان وزنى زايد وعندى كرش محترم .
ومرت السنين وعديت الاربعن بشوية وجه رمضان اللى فات طبعا صيام وباكل براحتى وكان الارتجاع ده راح بقاله فترة المهم اتسحرت فى يوم ونمت وبعد 3 ساعات كده صحيت فجأة لكن ياجماعة مقلوكوش صحيت على كحة رهيبة و مش عارف اخد نفسى لا من انفى ولا بقى وتقريبا كنت خلاص باخلص فضلت ثوانى احاول اتشاهد وبعدين برحمة ربنا اخدت نفسى تانى وقعدت فى ذهول
مش عاوز اطول عليكم رحت الاول لدكتور صدر( وهنا الغلطة لانى ظنيت ان الكحة دى هى سبب الخنقة ) طبعا كشف عليا لقانى تمام وكتب لى شوية حاجات احتياطى . للاسف الكحة كانت بتزيد بشكل غريب وانا تفكيرى مراحش للارتجاع خالص . المهم لما الحالة ساءت اكتر نصحنى الاصدقاء بالتوجه لدكتور باطنة وفعلا كشف عليا وقالى كل اللى عندك ده ارتجاع المرئ والارتجاع زاد وأثر على الحنجرة فعمل كحة مزمنة وبالتالى بيسبب اختناق وادانى دوا اسمه كونتورلك دوا المانى بيمنع العصارة المعدية وكمان دوا اسمه جافيسكون وامرنى بالاتى
1 لازم اخس
2 تنظيم الاكل (مفيش دهون ولا حلويات ولا بهارات ولا اكل مسبك ولا مياه غازية واى حاجة حمضية لا يعنى مثلا النعناع والشاى والقهوة وحتى الطماطم لا
3 اخر معاد للاكل الساعة 7
4 تنام رافع راسك ( على فكرة قعدت اسبوع انام على كرسى ولكن ده سبب لى تورم فى القدم والله كنت بحسد النايمين طبيعى)
المهم طبعا المرة دى نفذت الكلام بالحرف . لكن عاوز اقول ان التحسن كان بطئ خصوصا حنجرتى كانت ضايعة
لكن الحمد لله كان فى فوائد كتير يمكن اهمها قربت لربنا اكتر لانى شفت الموت بعنيه وعرفت اد ايه الدنيا ممكن نسبها فى لحظة وكمان عسى ان تكرهوا شيئا لان الموضوع ده عملى فايدة كبيرة اوى وهى تخسيس جسمى وده ان شاء الله هعمله فى موضوع تانى ان شاء الله

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 22-10-2015, 10:54 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارتجاع المرئ

الف حمد الله علي سلامه حضرتك
و عشان اطمن حضرتك نسبه كبيره جداااااااااااااا من المصريين مصابين بامراض الجهاز الهضمي و الحموضه و ارتجاع المريء و ده بسبب نوعيه الاكل و عادات غلط و السمنه , و كتيرررررررررر شفت حالات لوز و يشتكي من زوره و يكشف و ياخد علاجات و مضادات حيويه كتيررررره و مفيش ادني تحسن و بيكون السبب هو ارتجاع حامض من المعده للمريء وة بيوصل للحنجره و لكونه حامض فبيأثر علي الحنجره و بتتشخص غالبا لوز لكن الطبيب الشاطر اللي بيدردش مع مريضه بيعرف انها حموضه زائده , و اخيرا شكرا لنقل تجربتك و حمد الله علي السلامه مره تانيه

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 23-10-2015, 01:20 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

الف حمد الله علي سلامه حضرتك
و عشان اطمن حضرتك نسبه كبيره جداااااااااااااا من المصريين مصابين بامراض الجهاز الهضمي و الحموضه و ارتجاع المريء و ده بسبب نوعيه الاكل و عادات غلط و السمنه , و كتيرررررررررر شفت حالات لوز و يشتكي من زوره و يكشف و ياخد علاجات و مضادات حيويه كتيررررره و مفيش ادني تحسن و بيكون السبب هو ارتجاع حامض من المعده للمريء وة بيوصل للحنجره و لكونه حامض فبيأثر علي الحنجره و بتتشخص غالبا لوز لكن الطبيب الشاطر اللي بيدردش مع مريضه بيعرف انها حموضه زائده , و اخيرا شكرا لنقل تجربتك و حمد الله علي السلامه مره تانيه
شكرا ليك وربنا يحفظك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 24-10-2015, 12:35 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

الحمد لله على سلامه حضرتك
يسر الله لك الشفاء العفو العافية
كل الشكر والتحية لنقل التجربة كاملة لعل ذلك يكون سبب فى إنقاذ مريض حائر آخر