العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 10-06-2013, 08:59 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حل عملى واقتصادى لمشكلة انقطاع النور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

موضوع جيد جدا ..... و فى اطار البحث عن حلول عملية .. و بعيدا عن الشكوى

انا كنت مهتم بموضوعك عن يوم 21/12/2012 .. و بالفعل تم تجهيز الادوية و الاكل المعلب و بقية الحاجات الضرورية ... و انا سايبهم فى البيت للطوارئ .. دى حاجات مش حتخسر .. و اكيد ححتاجها فى يوم من الايام

المشكلة فى وسيلة توليد الكهرباء ... فكرت اشترى مولد كهرباء ... وجدت الموجود فى السوق صغير و صينى .... و ده سعره معقول
او هوندا و ده غالى
او يا باشا ..... مولد ديزل وده حجمه ضخم و سعره غالى و الديزل اغلى
انا كان نفسى اركب المصدر ده على البيت كله ..... بس اكتشفت ان ده محتاج على الاقل مولد 30 كيلو وات ... و ده سعره بيبدأ من 30 الف جنيه مصرى
الحل المعقول الان فى استخدام البطاريات و المحولات زى ما حضرتك ذكرت ... او الواح الطاقة الشمسية
ياريت حضرتك تشرحلنا شوية عن موضوع الطاقة الشمسية
نورت التوبك يا باشمهندس احمد

بص انا فكرت زيك فى المولدات بس الاسعار بتاعتها بقت مستفزة اليومين دول وكمان بقى فيه انواع مضروبة كتير وكمان صيانة الحاجات ديه مش سهلة وممكن متلاقيش قطع غيار والاهم ان الديزل نفسه مش موجود

وبالنسبة لتوليد الكهرباء من مصادر طبيعية فيه حلول للطاقة الشمسية او توربينات رياح وشوفت كمان مولدات بتشتغل بالغاز الطبيعى بس لقيتها غالية ومش مضمون الغاز يبقى متوفر هو كمان
فان شاء الله الخطوة اللى بعد كده انى هدور على حل عملى بالطاقة الشمسية او الرياح

المهم ان نفس المكونات اللى هنشتريها ديه سواء بطاريات او محولات هتنفع وهنحتاجها فى نظام الطاقة الشمسية او الرياح

بس ناخد بالنا لو فيه النيه لكدة انك تستثمر شوية فى تمن المحولات يعنى تجيب حاجة نظيفة
واللى عرفته كمان انك هتحتاج تجيب مولدات فيها امكانية العمل على الترددات الضعيفة Low Frequency Inverter

بمعنى تانى ان المحول لوحدة ممكن يعدى ال 3 الاف جنيه الى 5 الاف جنية لتشغيل شقه باجهزة معقولة بقدرة 1000 وات ولا اكتر شوية

وممكن بحسبه تانية تقول ان نظام توليد الكهرباء من الشمس بكل الحسبات الاقتصادية هيعدى ال 10 الاف جنية لكل مكوناتة من الواح شمسية ومحولات وبطاريات

وان شاء الله هعمل مشاركات تانية للكلام بالتفصيل عن ده كله بمساعدة باقى الزملاء واصحاب الخبرة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 11-06-2013, 12:13 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

التوبيك منور بيك ... و بعدين يا راجل سيبك من موضوع مهندس و لا مش مهندس دى .... خليها كدة على الله ....

انا متفق معاك فى موضوع ضرورة البحث عن مصادر مختلفة لتوليد الطاقة ... و عاجبنى موضوع التوليد من الطاقة الشمسية ... علشان احنا عندنا شمس معظم ايام السنة و لله الحمد ... و طاقة الرياح فكرة معقولة جدا .... انا بتكلم على السطوح بتاع بيتنا

و انا متفق معاك فعلا فى موضوع المحولات .... لازم نجيب حاجة نضيفة و للأسف حتكون غالية ... بس مش مشكلة .. الغالى تمنه فيه
و التكلفة حتى الان فى حدود المعقول

الخطوة المبدئية ... المحولات .... و بعدين البطاريات ... و بعدين بحث عن مصادر لاستبدال البطاريات
سؤال بعد اذنك .... الحاجات دى بتتباع فى مصر ؟؟ انا اقصد الواح الطاقة الشمسية و المحولات .. و تربينات الهوا و مولدات الغاز الطبيعى ؟؟
فى انتظار بقية المشاركات على احر من الجمر

قديم 18-06-2013, 05:24 PM
Exact Exact غير متواجد حالياً

Exact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant future

متاااااااااااااابع باهتمام

M
قديم 19-06-2013, 02:03 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ونعم بالله يا احمد

معلش اتشغلت اليومين اللى فاتو فى مشاكل السيرفر فاعذرو غيابى عن متابعة الموضوعات احياناً

بالنسبة لشغل الطاقة الشمسية كل حاجة موجودة فى مصر وفيه بدل الشركة عشرين بداية من توريد اساسيات النظام الواح ومحولات وكل ده الى الاجهزة اللى بتشتغل على الطاقة الشمسية مباشرة زى الساخانات مثلا وشوفت تكييفات كمان بتشتغل بالطاقة الشمسية

الأهم كمان ان لو فيه رواج لحلول الطاقة الشمسية فى مصر ودعم من الدولة امكانية تصنيع النظم ديه بخامات وعمالة مصرية 100% ممكنه جداً لدرجة الاكتفاء الذاتى والتصدير لاوروبا كمان بس مين يشتغل وياخد قرارات

بس برضو اعتقد فى حالة ان الحلول ديه انتشرت بشكل شعبى او جماهيرى وبقى ليها مستهلك السوق هيتفتح وهيبقى فيه افاق استثمار كبيرة ان لم تكن جبارة لان الطاقة واحدة من اهم الصناعات فى العالم ولأى اقتصاد

بالمناسبة بقى اخد رأيكم لو هنفتح موضوع الطاقة الشمسية ونتكلم بالتفاصيل تحبو يكون فى نفس الموضوع ولا موضوع منفصل ؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 19-06-2013 الساعة 03:01 AM
قديم 19-06-2013, 01:43 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

الله ينور عليك يا ابو نورا و مجهود واضح على المنتدى

طمنتنى على توافر الواح الطاقة الشمسية
انا ادى صوتى لعمل موضوع منفصل عن استخدام الطاقة الشمسية ... و برضو يفضل الموضوع ده لكا الحلول و الافكار

الكلمات الدليلية
محول كهرباء, مشكلة انقطاع الكهرباء, مولد كهرباء, battery charger, حل لمشكلة انقطاع الكهرباء, power inverter, pure sine wave power inverter