العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 23-08-2010, 01:23 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

ارجو من اخواننا تحرى الدقة فى الكلام لانى لما بقول حكاية او موقف حصل معايا لكى يتعلم منه الاخرين واخوانى هنا وانا لاازيد على الحكايات ابدا بل بالعكس.........
انتقص منها حتى لاتؤثر على سياق الموضوع
وقصة أحمد كروزير خير دليل والراجل حى يرزق ويشهد على ذلك وحتى هو نفسه كتب تعليق انى محكيتش حاجات كتير حصلت
قديم 23-08-2010, 01:42 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يادي الكووووووووووووووووووووور ة
على فكرة انا بكرة الكورة جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااا

برافو عليك يا خلود طلعت بتحب التاريخ زي حالاتي بس انا على قدي ياعم
انا متخصص في محمد علي بس
اصله يبقى جدي
ههههههههههههههههه

على فكرة انت لو كنت فتحت معاه في موضوع محمد علي كانت اتخرس ومفتحش بقه بكلمه وهما عارفين ليه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يا انجكشن احنا مبقاش حد فينا عنده استعداد يقرا حاجة
يا اما بنشتغل
يا اما بنخرج يا اما على الكمبيوتر ومفيش حد عنده وقت للقراءة الا ما رحم ربي
والمؤتمرات والمناظرات حلوة علشان كل واحد بيجيبلك خلاصة اللي عنده
زي انت في الامتحان لما بتروح تجيب ملخص او ملزمة فيها الموجز انا لسه هقرا الكتاب كله انا عاوز النقاط الاساسية وخلاص مش عاوز وجع دماغ
هو ده اللي بيحصل في المناظرات ولو فيه معلومة معينة عجبتك وعاوز تتحقق منها او حاسس ان فيها شك بتدور على المعلومة دي نفسها مش بتدور على باقي الحاجة
وبعدين في المناظرات انت بتلاقي موضوع اتفتح وانت مش في دماغه او عمرك ما كنت تفكر انه تعرف عنه حاجة
اولا / من يومى وانا اعتبر من لايعرف تاريخه او جزء منه فلن يستطيع ان يتقدم للامام
ثانيا / انا اشرح معانى كلمات اللغة العربية الفصحى لان المنتدى به اكتر من 60 الف مشترك والمتابعين للموضوع حتى كتابة هذه السطور 4200 وشوية وان كنا قلنا نسبة التعليقات 50% مثلا فهناك حوالى 1500 شخص تقريبا لايشاركون وانا عندماأتجول فى اقسام المنتدى اجد اخطاء مستفزة فى اللغة العربية ولذلك افكر بعد الانتهاء من رحلاتى تكوين مجموعة او عمل قسم للغة العربية فلاتنظر لنفسك فقط
ثالثا / انا فعلا اقول احداث حدثت بالفعل ولا ازيد عليها وان كنت تتهم الناس بعدم القراءة فهذا ليس صحيحا ربما وقت القراءة اقل
واما نقل معلومات موضوع قيمة مصر فهذا صعب فلن تجد هذه المعلومات فى مكان واحد وانما هى نتاج مناقشات كثيرة مع بعض اخواننا الذين نحسبهم على علم
وليس من المعقول ان انقل موضوعات فى وقت يزيد عن 3 ساعات لاكتبها فى 10 دقائق وتقرأها انت فى دقيقة
واخيرا وليس اخرا
ربما تعاملنا مع الوقت سىء
فالامام ابن الجوزى رحمه الله وهو عالم كبير فى الفقه والحديث وكتب الرجال (رواة الحديث الشريف )كان ان زاره احد تلاميذه فحتى لايضيع الوقت معه كان يجعله يساعده فى ترتيب المكتبة وتنظيم الاوراق وتجهيزالاقلام وغيره (كتاب صيد الخاطر لابن الجوزى)
رابعا / لم اتعرض لمحمد على لانه غير مصرى فهو عسكرى (جندى) البانى ولد فى البانيا والتحق بجيشها ولكن السلطان العثمانى اعجب به وبذكائه وعبقريته العسكريه فاهدى له الدرجات واصبح قائدا على احدى الحاميات العثمانية الصغيرة فى اوروبا اعتقد البوسنة والهرسك حاليا( غير متاكد من هذه المعلومة)ثم من شدة اعجابه به جعله واليا على مصر ولذلك محمد على كان اسمه الوالى (المحافظ) وليس السلطان
لان مصر وقتها كانت حامية عثمانية لان مركز الحكم كان فى اسطنبول (تركيا)
وللاسف محمد على مشهور فى مصر والعالم العربى بأنه ادخل زراعة الدخان الى مصر وحادثة المماليك الشهيرة (رماهم من فوق القلعة / والله مفترى ده المسافة بعيدة جدا رغم تعلية الطريق ييجى ستين مرة من ايامها لحد النهاردة) وهما واقعتين يسيئان اليه
رغم انه بانى اكبر نهضة اقتصادية عظمى فى مصر جعلتها من الدول القوية وادخل زراعة القطن طويل التيلة الى مصر حتى قضى عليه وزير الزراعة الحالى عليه من الله مايستحق
قديم 23-08-2010, 01:50 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

أولا فى كلام كتير مينفعش اقوله هنا وخصوصا انى بذكر من القصة المختصر المفيد منها
ثانيا / موضوع الكلمات الدلاليه ده علشان يعرفو احنا بنفكر ازاى لكن واحد ناوى يعمل حاجة مش هيكتب كلمات دلاليه من اللى انت قلتها بتاعة دبابة واسلام والكلام ده
ثالثا / الرقابة على النت بتتم بناء على اجهزة خاصة لاتباع الا لاجهزة المخابرات فقط او الحكومات وبالتالى انت او انا او غيرنا مش هنعرف عنها حاجة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ارجو من اخواننا تحرى الدقة فى الكلام لانى لما بقول حكاية او موقف حصل معايا لكى يتعلم منه الاخرين واخوانى هنا وانا لاازيد على الحكايات ابدا بل بالعكس.........
انتقص منها حتى لاتؤثر على سياق الموضوع
وقصة أحمد كروزير خير دليل والراجل حى يرزق ويشهد على ذلك وحتى هو نفسه كتب تعليق انى محكيتش حاجات كتير حصلت

اولا محدش شكك في كلامك يا استاذ خالد بالعكس كل اللي هان بيستفيد من خبراتك ومواقفك في الحياة اللي انت من البداية عاملها لوجه الله ومفيش داعي لاحمد ولا لغير احمد لاننا عارفين ان فيه حاجت مينفعش تتقال
ولن زي ما قلنا قبل كده احنا بنفيد بعض واللي عنده خبرة او حاجة او معلومة يقولها وكل إمريء يدلو بدلوه وفي النهاردة الهدف واحد المعرفة والاستفاده

ثانيا موضوع الكلمات الدلالية ده انا شرحت بيتعمل ازاي والفكرة بتاعته ايه وده كنت قريته قبل كده من فترة من قبل الانتشار الواسع للانترنت وان دي تطبيقات وتكنولوجيا على قدر كبير من السرية وانا ذكرت الكلام ده في مشاركتي ومعني انها سرية تبقى متاحة للأجهزة الامنية فقط ايه كان مسماها

ثالثا كلامي ايا كان ما ينقص من قدرك او مصداقيتك شيء لان مكانتك عالية عند كل اللي بيقرالك وان كنت تجاوزت حدودي في الكلام او قلت حاجة مش عاجباك فانا اسحبها واعتذر ليك بشدة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 23-08-2010, 02:57 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

ياحبيبى انت اخويا الصغير وانا بحبكم كلكم بجد فى الله ولينا قعدة مرة نعزمكو فيها على شاى او عصير قصب حسب ظروف الحياة ههههههههههههههه
قديم 23-08-2010, 03:41 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

المؤتمر الثالث (قمم محافظة الشرقية)
راكبين مرة قطار بورسعيد وده غالبية المدنيين اللى بيركبوه من الزقازيق اومن الشرقية بصفة عامة
ومش فاكر ايه اللى جاب سيرة الشرقية واعلام وقمم محافظة الشرقية
وفوجئت ان معظم ركاب القطار لايعرف غير ان الشرقية انجبت 3 فقط
ادهم الشرقاوى
احمد عرابى
عبد الحليم حافظ
يادى النيلة السودا
يعنى الشرقية مجابتش غير واحد حرامى وواحد ظابط جيش معندوش دين اكل علقة فى التل الكبير ومطرب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
وكلهم اندهشو لان معروف ان دول قمم لايجوز المساس بيها
اولا ادهم الشرقاوى ده كان قاطع طريق وحرامى لكن كان عنده نخوة وشاف واحدة ست الانجليز بيهينوها وبيضربوها ووقعوها على الارض وبهدلوها فلما تصدى للعسكرى الانجليزى اللى وقعها على الارض وضربها تحولو عليه لكن هو ورجالته تصدوا وقتها للعساكر وضربوهم مع الظابط اللى معاهم
والظباط طبعا جهزو قوة بعد كده ولما عرفو انه حرامى وقاطع طريق اصرو يطاردوه وتحولت الحكاية الى مسالة شخصية بينه وبينه الانجليز بعد كده يعنى لاو طنية ولازفت (دى معلومات قريتها من مصادر مختلفة وانا مبشوفش مسلسلات ولا اثق بها تاريخيا لان لهم حسابات معينة بيعملو حسابها وممكن يحرفو التاريخ فى سبيل سياسات معينة)
وأما احمد عرابى فهو ظابط جيش جايز كان عنده شجاعة لكن مكانش عنده دين ولما كانو رايحين يحاربو الانجليز العصر أذن طلب منه الجنود انهم يصلو بالترتيب بحيث جزء يصلى وجزء يحرس اللى بيصلو رفض رفض قاطع وقال صلاة ايه وبتاع ايه احنا عندنا ماهو اهم
وطبعا اكل علقة فى التل الكبير محترمة
ثم عبد الحليم حافظ ومع احترامنا لكل اللى بيحبوه فلايصح اننا نتفاخر تاريخيا بمطرب
عيب يعنى معندناش قمم خالص
وبصراحة لقيت ركاب القطار كلهم سكتو ومعظمهم بيبص لى شذرا وتقريبا هيفترسونى ورغم الزحام الرهيب لكن ترمى الابرة ترن زى المثل م بيقول
وفهمت انى على وشك الهلاك وببص بره لقيت القطار بيجرى بأقصى سرعة
يعنى أقل زقة بره مفيش خالد خليفة
وبلعت ريقى ولحقت نفسى وقطعت سكون الرحلة وكملت كلام بسرعة
قلت لهم
متعرفوش عبد الحليم محمود شيخ الأزهر رحمة الله عليه؟؟
ولا الشيخ عطية صقر رئيس لجنة الفتوى رحمة الله عليه ؟؟؟؟؟
ولا الشيخ يوسف البدرى
ولا الشيخ عبداللطيف مشتهرى رئيس الجمعية الشرعية السابق ومؤلف كتاب من الكتب العظيمة اسمه هذه دعوتنا (وهو اول كتاب قرأته بالمناسبة بعد التحول من مرحلة ميكى وسمير وتان تان(مجلة اختفت من 30 سنة)
ولاخيرى السمرة عالم جراحة المخ والاعصاب
وفاروق الباز عالم الفضاء
ومجدى يعقوب الجراح الشهير
وغيره وغيره وغيره
وقبل كل دووووووووووووووول
سيدنا موسى النبى العظيم
الذى ولد بالزقازيق وعاش وتربى فيها حتى طارده فرعون فسافر الى مدينة اخميم بعد سوهاج ب 5 كيلو وحدثت هناك حادثة السحرة والثعابين وليس هنا مجال سرد قصة سيدنا موسى
وفوجئت ان القطار كله ساكت وفجأة
واحد قال والله يااخى افدتنا ايوه كده ياشيخ الواحد كان فاهم ان الشرقية دى مجابتش حد غير 3 بس
وانت منين بقى
فقلت / انا صعيدى
منين
من اسيوط
وبلدكو جابت مين بقى
جابتنى انا
ههههههههههههه وضحكنا كلنا وانتهى الموضوع على خير

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 23-08-2010 الساعة 04:22 AM