العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 28-10-2010, 03:17 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حرب الجبابرة العظام - من الفائز هذا العام (2010)

وطبعا منتظر تعليق السيد المراقب العام/ حازم بك خضر ومساعدتة فى انشاء الاستطلاع ان كان ممكن.

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 28-10-2010, 10:05 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا جيت
توقعاتي لا تختلف كثيرا عن توقعاتكم
اتوقع سطوع نجم مجموعه فولكس فاجن تليها هيونداي او العكس
و في المرتبه الثالثه تويوتا و الرابعه جنرال موتورز
وعلشان احدد اكتر من غير احتمالات
1.فولكس
2.هيونداي
3.تويوتا
4.جنرال موتورز
5.فورد

بالنسبه للاستطلاع ممكن حضرتك تقول عاوز تعمل استطلاع علي ايه بالضبط و انا اضيفه
لكن الاستطلاع ممكن اعمله علي ماركه واحده فقط وليس ترتيب عام

حـازم خـضـر

قديم 28-10-2010, 10:33 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

نزلت أهلا ووطأت سهلا يا حازم بك ... نورت الموضوع والكمبيوتر بتاعى كلة! بالنسبة للاستطلاع أنا عارف طبعا أن نتيجتة حتكون شركة واحدة وهى الفائزة بعرش 2010. يعنى نحط الخمسة النتنافسين الكبار ونختار منهم شركة واحدة نرشحها لتكون الأولى لهذا العام.

مع جزيل الشكر على المساعدة وان شاء الله نتقابل فى الاسكندرية يوم الجمعة 5/11 زى ما وعدت.

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 28-10-2010, 11:28 PM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough

الموضوع ظريف لكن اختيار الاعضاء يحكمها الاهواء وحب سياراتهم
بس الترتيب الدولي بيرتب بالمبيعات والارباح وحجم الانتاج والحجات دي
فولكس مبيعاتها الرئيسية في اوروبا وبعدين امريكا الجنوبية وبتتنافس بشده مع تويوتا وشفروليت هناك والصين كل الماركات العاليمة بتتنافس بدون تفضيل عن بعض
انما فولكس تكاد تكون ملهاش سوق كبير في امريكا او الخليج ودول شرق آسيا باستثناء الصين بس ده ميمنعش انها باعت كتير خصوصا مع التسهيلات الحكومية الالمانية لتجديد السيارات

تويوتا اسواقها الرئيسية امريكا واليابان واستراليا والبرازيل وجنوب افريقيا والخليج وشرق آسيا ودي اسواق كبيرة جدا جدا

هيونداي وكيا بيتهيألي هيبقو مع اكبر 4 شركات تويوتا وفولكس وجي ام وهيونداي مع اني كنت قريت حوار لمدير عندهم كانو عايزين يبقو السادس خلال مش عارف كام سنة بس اعتقد هما الرابع حاليا في نصف المدة تقريبا

وجي ام مازالت شركة جامده كفاية انها سددت معظم ديونها المتلتله في نص المدة ده معناه ان دي مبيعات وارباح عشان كده قدرت تسدد ديونها فهي مازالت جامده جدا واسواقها امريكا واستراليا وامريكا الجنوبية يعني بتتنافس مع تويوتا

وبيتهيالي تويوتا وجي ام هيفضلو فوق اول اتنين عشان اصلا السوق المصري مش كبير كفاية كفاية عشان نحكم بيه او هو حتي كبير بس الناس هنا ليها ازواقها بس السوق العالمي مجموع كل الاسواق العالمية
وبيتهيالي هيونداي هتبقي التالت السنة دي
وفولكس هتبقي الرابعه هي زادت آه بس هيونداي زادت بشكل كبير جدا وتويوتا وجي ام مبيعاتهم كبيره وليهم اسواقهم

فترتيبي
1-تويوتا
2-جنرال موتورز
3-هوينداي
4-فولس فاجن
-----------------
بس الموضوع ده من حيث المبيعات والارباح والكلام ده

بس كان فيه ترتيب قريب لقيمة العلامات التجارية في البورصه الامريكية
من كام شهر
وكانت بي ام دبليو الاولي بعديها تويوتا بعديها هوندا بعديها جي ام وبورش ومرسيدس وهيونداي والباقي مش متذكر
قديم 28-10-2010, 11:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

دا نورك يا هشام باشا و الله
حدد الشركات اللي عاوزها في الاستفتاء و احطهالك

حـازم خـضـر