العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-03-2010, 02:05 PM
مروه مروه غير متواجد حالياً

مروه is on a distinguished road
افتراضي رد: كيف احمي عربيتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoro3027 مشاهدة المشاركة

شوفى يامروة هقولك حاجة تحمى بيها عربيتك من كل العابيثين بها وكمان ضد السرقة ومن غير متكلفك مليم واحد
أفتحى كبوت العربية وشوفى العلبة اللى فيها الفيوزات بتاعة العربية غير الفيوزات اللى تحت التابلوه وشوفى الفيوز بتاع التشغيل هتلاقية تقريبا 40 وات وهتلاقية كبير عن الفيوزات التانية شلية معاكى بعد ماتركنى العربية لو انت نسيتى تركبية لما تيجى تانى يوم تدورى العربية هتلاقى العربية مش بتدور خالص كأنها مفيهاش بطارية ودى تنفع برضة لحماية العربية من السرقة
المهم الفكرة دى فكرت فيها بس أنا معايا لانسر 2007 معرفش حضرتك العربية اللى معاكى فيها العلبة دى بتاعة الفيوزات ولا لآ أعتقد كل العربيات الحديثة كلها فيها الفيوزات دى على العموم جربى وقوللى النتيجة آية
بجد شكرا يا زورو , دي فكره حلوه , بس المشكله اني معرفش شكل الفيوزات اصلا بس هحاول اعرف و اسأل
بس هل كتر شيل و حط الفيوزات مش بيبوظها ؟؟؟
جزاك الله خير
قديم 04-03-2010, 06:29 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروه مشاهدة المشاركة

بجد شكرا يا زورو , دي فكره حلوه , بس المشكله اني معرفش شكل الفيوزات اصلا بس هحاول اعرف و اسأل
بس هل كتر شيل و حط الفيوزات مش بيبوظها ؟؟؟
جزاك الله خير
يفضل عدم العبث بالفيوزات، فمن الممكن أن توقف عمل الراديو كاسيت أو السى دى فمعظم الموديلات الحديثة بها خاصية عدم السرقة للراديو فعند فصل الكهرباء عنه لايعمل مرة آخرى الا بإدخال كود سرى، وكذلك فصل الكهرباء سيحتاج منك ضبط الساعة كل مرة.
أما بخصوص اللعب فى الكهرباء والخروج من الضمان، فيمكنك عمل ذلك بالتوكيل، فحسب طبيعة عملى فتعاملت مع توكيلات كثيرة فى تركيب أجهزة مختلفة وبها بعض الخواص تلزم التحكم فى المارش وتم تركيبها بالتوكيلات بدون أدنى اعتراض أو الخروج من الضمان.
قديم 04-03-2010, 07:20 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

الطريقه بتاعة الآخ زورو ( فصل فيوز التشغيل ) هى الطريقه الصح ! و مافيش منها مشكله !

ولا تأثير على الراديو ولا أى أجهزه ! ده فيوز خاص بدائرة الاشعال فى الموتور ignition

وأنا لسه شايف الموضوع دلوقت لو شفته من بدرى كنت نصحتك نفس النصيحه !

انتى تروحى لكهربائى سيارات و تخليه يشاور لك على الفيوز ده و يجرب يدور قدامك ! فاذا

لم تدور و لم تؤثر على أى شىء ! يكون فى يدك قلم ماركر أبيض تضعى به نقطه صغيره على الفيوز غير

ملحوظه الا لكى ! علشان لما تيجى تعملى العمليه دى لوحدك ما تنسيش مكان الفيوز ! ده أولا !

ثانيآ : يجب الوقوف بحزم فى وجه اخوتك دول مهما كان حبك لهم ! فهميهم بالذوق بس بحزم و عزم

ان ده ما يصحش و يعتبر سرقه حتى لو اخوتك ولو اتمسكوا فى أى حادث لا قدر الله ح يتبهدلوا وانتى

قبلهم لآنك صاحبة السياره ! وأظن 15 سنه و 17 سنه لسه مش عيال صغيره ! أما اذا لم يخافوا على أختهم

الكبيره ؟؟؟ مش عارف أقول لك اييييييييييييه ؟؟؟؟؟

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 04-03-2010, 08:48 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

ياجماعة فى فكرة تانية خالص بدل فك فيوز
ممكن حضرتك تفصلى كابل الموبينة وخلاص
العربية مش هتدور ......طب ليه مش هتدور
لان الموبينة هيا اللى بتحول الكهرباء بتاعت البطارية (12 فولت) الى كهرباء قادرة على عملية الاشعال (من 12000 الى 20000) بصراحة أنا مش متأكد من الرقم أوى لانى كنت دارسه من 4 سنين
بس الفكرة دى مجربة

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed_lol2007 ; 04-03-2010 الساعة 09:03 PM
قديم 04-03-2010, 08:48 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

و فيه حل جميل بعمله في كل العربيات اللي بركبها
من اول ال 125 و ال 132 مرورا بال 505 و السويف و وصولا الي الياريس و اللانسر حاليا
و هو زرار بيتم تركيبه في مكان غير معلوم و ظيفته فصل الكونتاكت عن باقي العربيه
و لما يجي حد يدور العربيه لو اتنطط قدامها مش حيعرف يدورها نهائي
بصراحه انا مش بستغني عن الزرار دا في اي عربيه اركبها حتي لو احدث موديل
و قرايبي دايما يقولوا دا اوبشن خاص بيا لازم يكون موجود

حـازم خـضـر