العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 03-05-2012, 12:23 AM
اشرف فاروق اشرف فاروق غير متواجد حالياً

اشرف فاروق is on a distinguished road
افتراضي رد: صيانات نيسان

اخوانى مالك سيارات نيسان صنى انا عندى سياره نيسان صنى موديل 2011 عندى مشكله عمله ليا قلق كبير واعرض المشكله على حضرتكم المشكله فى الفتيس عند تغير من الار الى الدى او العكس اسمع صوت خبطه قويه ترج السياره وهى تقريبا خبط حديد ببعضه بطريقه غبيه وهدا العيب من يوم استلام السياره ودهبت ا لسبع وحجز السياره عشره ايام عندهم واخدت العربه كما هيا علما بان السياره عمل 11000 كيلو متر احدا عشر الف كيلو متر برجا من يصل الى حل يتصل بى على الرقم 01004316254ولكم منى الف شكر
قديم 19-06-2012, 12:57 PM
ابو انس المصري ابو انس المصري غير متواجد حالياً

ابو انس المصري has a spectacular aura aboutابو انس المصري has a spectacular aura aboutابو انس المصري has a spectacular aura about

يا جماعة انا عندي سؤالين :
الاول : نيسان صني موديل 2004 سعة 1300 سي سي فيها فلتر تكييف ام لا ؟ لاني لما اشتريت السيارة غيرت السيور والفلاتر بس لم اجد فيها فلتر تكييف بس الراجل ركبه من عند الدرج امام الكرسي اللي بجانب السائق
الثاني : زيت الفتيس اغيره كل كام كيلو وهل لازم التوكيل ام ممكن في محلات تغيير الزيوت
ولو حد يعرف مركز صيانة محترم بيشتغل في النيسان غير التوكيل فلا يبخل عني بالمعلومة
قديم 30-07-2012, 01:03 AM
adamlion adamlion غير متواجد حالياً

adamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to behold

لازم طبعا يكون فى فلتر للتكييف وكون انه مش راكب فربما من مالك
السيارة القديم .
ثانيا الزيت بيتغيرعلى كم محدد لكن بيفرق اذا كانت السيارة اتوماتيك ولا مانيوال
يفضل مركز صيانة تاع لنيسان لان الفرق فى السعر عن المحل مش كبيراوى
ومركز صيانة السبع ممتازومحترم.
تحياتى ادم
قديم 13-09-2012, 03:24 PM
جمال الغرباوي جمال الغرباوي غير متواجد حالياً

جمال الغرباوي is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

اجابة واضحة تماما الف شكر يا باشا وياريت تكمل الموضوع بتجربتك للسيارة ومعدلات استهلاك قطع الغيار وخاصة مكونات العفشة
لا لشركة نسان او سيارة نسان في مصر لا لمراكز نيسان الفاشله المزوره الغشاشه لا للنصابين الموجود في نسان ومركز الصيانه الي بينصب علي العملاء لانهم في غش مستمر وانا من العملاء الي غشوني في مركز نسان للصيانه الي في مودرن موتورز للتجاره والتوزيع - الهاكيستب217 شارع جوزيف تيتو - طريق المطار القديم هو ده الي عشني ونصب عليا وللاسف مفيش حد يحسبهم خالص عاوز اعرف مين يحسبهم غير الشركه نسان الي بنسمع عنها في العالم كله بس للاسف الي في مصر لا تمثل نسان الي في العالم لانهم بيغشو ومتعودين علي الكدب والتزوير والنصب ؟ احكلكم الي الي حصلي في المركز الفاشل المزور النصااااااااااااااااااااا ااااااااااب الكداب الي نصب عليا ؟؟؟ انا رحت وانا مرتاح البال اعمل صيانة ل10 الف ك زي اي حد حجزة ورحت الساعه 8 ص كنت قدم المركز المهم دخلت الساعه 9 تقريبا سلمت السياره النسان صني الشكل الجديد2013 ليهم وانا طلعت علي لستراحه استنه انهم يخلصو الصيانه العديه وفجه ابص قدامي لقيت السياره مخبوطه في لقصدام الامامي والفنوس الايمن ايه يا جدعان فيه قالو معلشي احنا اسفين اصل الواد الي ركبه يدخلها انخبطت منه واحنا اسفين وواد غلبان وارزقي وهو الي حيشيل الليله واحنا ممكن نعملها انا قلت انا مليش دعوه سياره لسه زيرو وتتخبط كده حرام قالو احنا حنعملها بس مفيش عندنا اقصدام ولا فنوس ممكن تعدي علينا يو الاثنين القادم حيكونو موجودين االاصلي بتعهم المهم رحت يوم الاثنين وبعدين قالو والله لسه بس يوم الاربعاء تعلانه واحنا اسفين كلام جميل رحت يوم الغش يوم النصب يو التزوير دخلت جوه وقعت لانت هما عملين ايه جابو اقصدم اسود ورشوه لون العربيه وجابو فنوس اليمين وركبو المصيبه ان الفانوس مش الاصلي ولا لقصدام الاصلي ولون الاقصدام مختلف عن لون الربيه والكبوت وفيه فرق بين الفنوس والكبوت والدنيا بيظه علشان هما ميخصروش كتير لا جابو الفنوس والاقصام صيني ورشو الاقصدام وخلاص وانا بشرب الليله دي والعربيه بدل مكانت زيرو اصبحت مرشوشه ومخبوطه ومش عارف اعمل ايه هل انا جزاتي اني رحت اعمل الصيانه عندهم وهل انا غلط في ايه انا رحت قلت اشوف العربيه حتعمل كام عند التاجر لقيت واحد بيقولي 75 الف جنه وواحد تاني بيقولي 80 الف جنه يعني لقصدام ده نزلي العربيه من 25 الي 30 الف جنيه في اقل من 2شهور يرضي مين ده حرام ولا حلال وعلشان كده انا حعمل مخضر رسمي في مركو الشرطه في مركز الصيانه وشركة نسان الي بينصبو علي الناس وبيركو حجات مش اصليه ولا زمه ولا ضمير في شغلهم انا ملقتشي اي حد اشكيلو الي قسم الشرطه بس وللاسف هما دول الي بيمثلو شركة نسان العملاقه في مصر ارجو من شركة نسان الام تتخذ اجراء مع الوكيل في مصر قبل ميدو توكيل ليهم يدور علي رفع مستو المنتج قبل ميدو اي حد يدور علي الصح بس للاسف انهم ادو التوكيل لحد غير امن علي المنتج ولا يستحق ان يمثل نسا في مصر ولا الصيانه في مصر الي حصل ده في يوم 12-9-2013 والي عاوز يتاكد انا موجود ؟؟؟؟؟ انا اسمي المهندس جمال عبدالعزيز حسني الغرباوي من الشرقيه ابوكبير رقم ت 0020100295076 ·
قديم 15-09-2012, 07:18 PM
جمال الغرباوي جمال الغرباوي غير متواجد حالياً

جمال الغرباوي is on a distinguished road

السلام عليكم
لا تقدير لا اهتمام من نيسان خالص تقدمت بشكوه الي الشكاوه في مركز الصيانه ولا حد رد عليا ولا اي حاجه هو ده صيانات نيسان ؟دلو مقدم في مركز التوكتك كانو اهتمو شويه افضل من كده ؟وانا قلت في الشكوه """"لا لشركة نسان او سيارة نسان في مصر لا لمراكز نيسان الفاشله المزوره الغشاشه لا للنصابين الموجود في نسان ومركز الصيانه الي بينصب علي العملاء لانهم في غش مستمر وانا من العملاء الي غشوني في مركز نسان للصيانه الي في مودرن موتورز للتجاره والتوزيع - الهاكيستب217 شارع جوزيف تيتو - طريق المطار القديم هو ده الي عشني ونصب عليا وللاسف مفيش حد يحسبهم خالص عاوز اعرف مين يحسبهم غير الشركه نسان الي بنسمع عنها في العالم كله بس للاسف الي في مصر لا تمثل نسان الي في العالم لانهم بيغشو ومتعودين علي الكدب والتزوير والنصب ؟ احكلكم الي الي حصلي في المركز الفاشل المزور النصااااااااااااااااااااا ااااااااااب الكداب الي نصب عليا ؟؟؟ انا رحت وانا مرتاح البال اعمل صيانة ل10 الف ك زي اي حد حجزة ورحت الساعه 8 ص كنت قدم المركز المهم دخلت الساعه 9 تقريبا سلمت السياره النسان صني الشكل الجديد2013 ليهم وانا طلعت علي لستراحه استنه انهم يخلصو الصيانه العديه وفجه ابص قدامي لقيت السياره مخبوطه في لقصدام الامامي والفنوس الايمن ايه يا جدعان فيه قالو معلشي احنا اسفين اصل الواد الي ركبه يدخلها انخبطت منه واحنا اسفين وواد غلبان وارزقي وهو الي حيشيل الليله واحنا ممكن نعملها انا قلت انا مليش دعوه سياره لسه زيرو وتتخبط كده حرام قالو احنا حنعملها بس مفيش عندنا اقصدام ولا فنوس ممكن تعدي علينا يو الاثنين القادم حيكونو موجودين االاصلي بتعهم المهم رحت يوم الاثنين وبعدين قالو والله لسه بس يوم الاربعاء تعلانه واحنا اسفين كلام جميل رحت يوم الغش يوم النصب يو التزوير دخلت جوه وقعت لانت هما عملين ايه جابو اقصدم اسود ورشوه لون العربيه وجابو فنوس اليمين وركبو المصيبه ان الفانوس مش الاصلي ولا لقصدام الاصلي ولون الاقصدام مختلف عن لون الربيه والكبوت وفيه فرق بين الفنوس والكبوت والدنيا بيظه علشان هما ميخصروش كتير لا جابو الفنوس والاقصام صيني ورشو الاقصدام وخلاص وانا بشرب الليله دي والعربيه بدل مكانت زيرو اصبحت مرشوشه ومخبوطه ومش عارف اعمل ايه هل انا جزاتي اني رحت اعمل الصيانه عندهم وهل انا غلط في ايه انا رحت قلت اشوف العربيه حتعمل كام عند التاجر لقيت واحد بيقولي 75 الف جنه وواحد تاني بيقولي 80 الف جنه يعني لقصدام ده نزلي العربيه من 25 الي 30 الف جنيه في اقل من 2شهور يرضي مين ده حرام ولا حلال وعلشان كده انا حعمل مخضر رسمي في مركو الشرطه في مركز الصيانه وشركة نسان الي بينصبو علي الناس وبيركو حجات مش اصليه ولا زمه ولا ضمير في شغلهم انا ملقتشي اي حد اشكيلو الي قسم الشرطه بس وللاسف هما دول الي بيمثلو شركة نسان العملاقه في مصر ارجو من شركة نسان الام تتخذ اجراء مع الوكيل في مصر قبل ميدو توكيل ليهم يدور علي رفع مستو المنتج قبل ميدو اي حد يدور علي الصح بس للاسف انهم ادو التوكيل لحد غير امن علي المنتج ولا يستحق ان يمثل نسا في مصر ولا الصيانه في مصر الي حصل ده في يوم 12-9-2013 والي عاوز يتاكد انا موجود ؟؟؟؟؟ انا اسمي المهندس جمال عبدالعزيز حسني الغرباوي من الشرقيه ابوكبير رقم ت 0020100295076 ·