العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 28-03-2011, 12:40 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

يا سلااااااااااااام اشمعنى يعنى الامريكانى اللى عليه ردود كتير
طيب بقى انا عاوزه حد يتكلم شويه كمان عن الركنات و علاقه الطاره بالعجلات ..
من كتر الفرجة على الافلام الامريكاني مناخيرنا بتاكل لما بتيجي سيرته

مع ان اغلب الناس مش بيعمله وبيستخسر يعمله لاننا مش مرفهين كل واحد عربيته جاية بعد عذاب

علاقة الطارة بالعجلات انا شرحتلك الميكانزيم بتاعهها على قد ما قدرت وهو تحول الحركة من دائرية إلى خطية ( يمين وشمال )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

يعنى مثلا زى لما تيجى تطلع من ركنه يمين موازى للرصيف فتروح لافف الدريكسيون يمين للاخر و ماشى مارشدير تلاقى بوز العربيه خرج شمال

الركنه والخروج او الدخول فيها
على حسب الوضع اللي انتي فيه والمساحة قدامك ووراكي
1. اول حاجة لازم تكوني عارفة ابعاد العربية كويس علشان تخرجي او تدخلي بيها الركنة
2. لو المسافة الاكبر قدامك يبقى تلفي الدركسيون شمال ( انتي قايله انك راكنه يمين ) تاخدي اخر الدركسوين شمال وتطلعي الجزء ده لاخر مدي ممكن مع مراعاة حدود السلامة مع اللي قدامك ( كفاية 5 سم بينك وبينك مش لازم تخليها شعرها يعني )
3. فرامل وتلفى الدركسيون يمين خالص وتاخدي مارشدير لما ترجعى لورا مع الوضع في الاعتبار المسافي
4. تلفى تاني شمال خالص وتطلعى قدام ( اتمنى ان يكون في مسافة كويسة علشان مش تقعدي تكرري العملية تاني )
5. لو العربية خرجت من العربية اللي قدامها بتطلعي قدام شوية لغاية لما تخرجي منها وتردي الدرسكيون يمين وتعدلي العربية وتاخدي طريقك
6. لو العربية لسه مخرجتش تكرري العملية من 3- 4 تاني لغايه لما تخرجي بالسلامة

فكرتيني بموقف حصلي قريب
( بما اني مفيش عربية بسوقها من كتيييير فنسيت السواقة اصلا)
ابن خالتي في يوم اتزنق كان راكن
كبس عليه واحد من قدام وواحد من ورا
ومفيش 20 سم بين كل عربية قدامه ووراه
وكنت معاه وده واقف يسأل أصحاب المحلات
علي اي حد عارف عربية من الاثنين
وطبعا كان عمالي فيها حريف سواقه
وانا راجل غلبان على قدي يدوب بقدر الدور العربية بس

خليته بيلف على المحلات براحته خالص
بعد خمس دقايق رجعلي
لقى العربية واقفة صف تاني مستنيه البيه يجي علشان نمشي

بس طلعت بيها بالضبط بعد 18 مرة قدام وورا

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 28-03-2011, 03:04 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

أكتر شركة نزلت فى مصر عربيات منها موديلات تربو و عادية هى شركة فيات و لسة كان منها إيفو أو برافو موديل 2010 و كانت فارقة فوق ال 20 ألف فوق ثمن العربية العادية و بتبقى لرفع أداء العربية يعنى للمتعة و بعد كده شركة فولكس فاجن و دى بتنزل معظم موديلات كتيرة تربو بس بصراحة مش عارف إذا كانت كلها بتنزل مصر و لا لأ
بص حضرتك المواتير التربو إتجاه عام فى أوروبا علشان توفير الوقود و هناك ماعندهمش مشكلة إن الموتور يفوت ... حضرتك بتروح التوكيل و يجيلك جديد بالكرتونة ... هما بيعملوا كده علشان يشجعوا الناس إنهم يحافظوا على البيئة
يعنى فى موديلات فولكس و خصوصاً الألمانى منها بتنزل حاجة واحدة بس و هى التربو بمعنى إنهم لو عايزين موتور 120 حصان مثلاً فمايحطوش موتور 1600 أو 1800 و لكن بيحطوا 1300 تربو علشان يوفروا فرق البنزين المحروق
يعنى ما تستغربش إن الباسات بكل حجمها ده و موتورها 1400 سى سى ... تربو حضرتك
والله انا معنديش خبرة كبيرة عن اوروبا، بس اللي أتوقعو ان ادام العربية جيا من مصنعها بالتيربو، يبقى اكيد هما عاملين حسابهم كويس ومظبطين الماتور كلو على التيربو ده
لأن مش معقولة ، حتى لو أنا اوروبي، أشتري عربية وانا عارف ان ماتورها هايفوت بعد 5 سنين، ده يبقى خراب بيوت مستعجل

ليا صحابي سقت عربياتهم قبل التيربو وبعد التيربو، فرق رهيييييييييب، زي ما يكون الماتور بقى اتنين
تخيل لما تكوت عربية عالية في ال سي سي بتاعها اساسا وتيجي انتا وتركب عليها تيربو، بتبقى عربية تانية خالص

I love my MaDa
قديم 28-03-2011, 03:15 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

بس طلعت بيها بالضبط بعد 18 مرة قدام وورا
انا بقى عشان كده بالذات بموت في حاجة اسمها حساسات
بتخلي الحياه اسهل بكتييييييييير في المواقف البايخة اللي زي دي
ربنا يكرم اللي إخترعها بصراحة

I love my MaDa
قديم 28-03-2011, 03:24 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

- طيب وتفتح عنيهم على الحاجات الوحشة دى لية ؟
- خصوصا ً والشيطان دايما ً قاعد على طرف جزمة الرجل اليمين ( البنزين ) ومحتاج يادوب زقة بسيطة

عارفه شوشو ده
يوم ما كنت بتعلم اول مرة من زماااااان
اللي بيعلمني كان بياخدني بدري او بالليل على طريق القاهرة الصحراوي
وانا بعد تاني مرة رجلي لزقت في البنزين وجبته على الاخر
وده يصوووووووووووووووووووت
يا مجنووووووووووون هتودينا في داهية
وانا ولاااااااااا هنا
يومها جبت 140 وكانت اول واخر مرة اجيب فيها 140
لكن كتير بركب مع سواقين الميكروباص واقعد اسخن فيهم
مش عيب
128 تسبقك
مش عيب فيرنا تسبقك
مش عيب 504 تسبقك
مش عيب
مش عيب
مش عيب

ده حتى عيب عليك قوي يبقى معاك ماتور 4000 سيسي ديزل تويوتا ودول يعدو منك
وللأسف نص السواقين كانت بتسخن معايا وتشدددددددددد
والناس في العربية تتشاهد على روحها وانا اولهم طبعا

قديم 28-03-2011, 03:26 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

أكتر شركة نزلت فى مصر عربيات منها موديلات تربو و عادية هى شركة فيات و لسة كان منها إيفو أو برافو موديل 2010 و كانت فارقة فوق ال 20 ألف فوق ثمن العربية العادية و بتبقى لرفع أداء العربية يعنى للمتعة و بعد كده شركة فولكس فاجن و دى بتنزل معظم موديلات كتيرة تربو بس بصراحة مش عارف إذا كانت كلها بتنزل مصر و لا لأ
بص حضرتك المواتير التربو إتجاه عام فى أوروبا علشان توفير الوقود و هناك ماعندهمش مشكلة إن الموتور يفوت ... حضرتك بتروح التوكيل و يجيلك جديد بالكرتونة ... هما بيعملوا كده علشان يشجعوا الناس إنهم يحافظوا على البيئة
يعنى فى موديلات فولكس و خصوصاً الألمانى منها بتنزل حاجة واحدة بس و هى التربو بمعنى إنهم لو عايزين موتور 120 حصان مثلاً فمايحطوش موتور 1600 أو 1800 و لكن بيحطوا 1300 تربو علشان يوفروا فرق البنزين المحروق
يعنى ما تستغربش إن الباسات بكل حجمها ده و موتورها 1400 سى سى ... تربو حضرتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

والله انا معنديش خبرة كبيرة عن اوروبا، بس اللي أتوقعو ان ادام العربية جيا من مصنعها بالتيربو، يبقى اكيد هما عاملين حسابهم كويس ومظبطين الماتور كلو على التيربو ده
لأن مش معقولة ، حتى لو أنا اوروبي، أشتري عربية وانا عارف ان ماتورها هايفوت بعد 5 سنين، ده يبقى خراب بيوت مستعجل

ليا صحابي سقت عربياتهم قبل التيربو وبعد التيربو، فرق رهيييييييييب، زي ما يكون الماتور بقى اتنين
تخيل لما تكوت عربية عالية في ال سي سي بتاعها اساسا وتيجي انتا وتركب عليها تيربو، بتبقى عربية تانية خالص

انتو بتتكلمو عن التربو والا سوبر تشارجر