العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 02-12-2012, 03:28 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين بنزين 80 و92

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

بالعربى الفصيح كده البنزين ال80 بيشتعل بدرى عن ال92 عشان كده بيخلى الموتور يسقف
والعربيات الجديدة مواتيرها نسب إنضغاطها عالية غير المواتير بتاعت زمان ممكن نلعب فيها من تأخير شرارة للعب فى البستم والبيل وغرف الحريق

انما المواتير الجديدة ضعيفة من جوا وممكن تتكسر ، تخيل لو حطيت بنزين بيولع بدرى والبستم طالع وعلى سرعة راح البنزين مولع قبل ما البستم يكمل مشواره
هيروح منفجر عشوائى وممكن يفلق البستم نصين او يسلخ شميز

لذلك ومن وجهة نظرى حتى لو اخرنا الشرارة ولعبنا فى كمبيوتر العربية
معدل الإنضغاط فى الموتور هيخلى البنزين يولع بدرى وبالتالى الموتور هيفوت بدرى مش قصة طرنبات ورشاشات وبس
:12 422A~17::12422 A~17:
يعنى العربية لو جديدة منحطش 80 خالص
ونحط بس 90 أو 92
ولا ممكن نعمل كوكتيل من 80 على 90 او 92

https://www.facebook.com/weam.mohamed.718
قديم 02-12-2012, 04:48 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال عبدة مشاهدة المشاركة

شكرا باشمهندس وليد علي مروركم الكريم
السلام عليكم
العفو اخي الكريم بس انا اسمي ولاء الدين وليس وليد
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 02-12-2012, 04:53 PM

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

يعنى أفهم من كده ان مفيش فرق يخوف بينهم غير فترة الاشتعال
وان ممكن اى عربية تحط 80 بدون مشاكل حتى الحديثة ؟؟؟
السلام عليكم
اي سياره لها نسبة انضغاط وكلما زادت نسبة الأنضغاط زاد رقم الأوكتين المناسب لها فالعربيات الأنجكشن اغلبها نسبة الأنضغاط عاليه فبيكون المناسب لها 90 او 92 او 95 ماعدا بعض السيارات مثل وليس الحصراللانوس والشاهين ....
وببساطه كل ما زادت نسبة الأنضغاط زادت درجة الحراره داخل غرفة الأحتراق لذلك البنزين ال80 يشتعل قبل اعطاء البوجيه امر بالشراره فلذلك يحدث سبق الأشعال المعروف بالصفع
يارب اكون وصلت المعلومه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

قديم 02-12-2012, 04:56 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

يوجد ايضا بنزين 98 ويكون افضل من 95 ويكون افر في الاستهلاك

يوجد بنزين 107 في بعض الدول

تحياتي

سيف

العراق
قديم 02-12-2012, 04:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد خليل خليلو مشاهدة المشاركة

طيب لو عربية موصي بانها تحط 95 مفيش مشكلة على كدة لو حطيت ليها 92 وان الرشاشات هيا الي هيجلها سدد ودة اقصى شيء ولا انا فهمت غلط
السلام عليكم
النظافه لا دخل بيها برقم الأوكتين رقم الأوكتين يدل علي درجة الأشعال الذاتي للبنزين
والله المستعان