العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 11-05-2009, 04:20 PM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم الشاهين 1.6 بعد 55 الف كيلو بالتمام و الكمال

الله ينور عليك ياباشا
انا كان معايا 131 ايطالى مو 80 شاريها مستعملة
وشاهين 1400 مو 99 زيرو
وصراحة هذا الشبل من ذاك الاسد
فعلا الشاهين رائعة بس بقت مظلومة اليومين دول لصالح الكورى
انا شايف انها مازالت الافضل كسيارة عملية
تحياتى للجميع
قديم 28-01-2010, 04:30 AM
66000 66000 غير متواجد حالياً

66000 is on a distinguished road

ما شاء الله

انا معايا شاهين 1.4 موديل 2004

الحمد لله كنت بدخل بيها محاجر و جبل و بلاوى و العربيه ما شاء الله
و اخويا على العربيه من ورا عشان الوزن اللى بنحطه في الشنطه وزن كبير على عربيه ملاكي اصلا

وعادى جدا الحمد لله زي الفل ما شاء الله عليها

موضوع حضرتك ده مرجع
قديم 12-03-2010, 04:37 PM
joso3 joso3 غير متواجد حالياً

joso3 will become famous soon enough

انا سمعت ان السياره الشاهين تم ايقاف تصنيعها هل هذا الكلام صحيح

وكمان انا عايز نصيحه بخصوص شراء شاهين مستعمله في حدود 40 الف جنيه اي موديل تنصحوني بيه لاني تعبت جدا واحترت قوي العربيات الجديده ضعيفه ومليئه بالعيوب من وجهة نظري ولاتقارن بالشاهين رغم تحفظي على الشكل لكن انا اعترف بها كسياره افضل من اللانوس والفيرنا ولو ممكن مقارنه بينهم من الاستاذ حازم خضر والاستاذ ابو نورا وطبعا كاتب الموضوع المحترم مهندس فادي وكل من يستطيع ان يفيدني برأي يساعدني في حيرتي من الاخوه المحترمين في هذا المنتدى الراقي
قديم 12-03-2010, 04:43 PM
ILOVE mitsubishi4ever
Guest

هي تنفع تاكسي كويس جدااااااا
قديم 12-03-2010, 07:59 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joso3 مشاهدة المشاركة

انا سمعت ان السياره الشاهين تم ايقاف تصنيعها هل هذا الكلام صحيح

وكمان انا عايز نصيحه بخصوص شراء شاهين مستعمله في حدود 40 الف جنيه اي موديل تنصحوني بيه لاني تعبت جدا واحترت قوي العربيات الجديده ضعيفه ومليئه بالعيوب من وجهة نظري ولاتقارن بالشاهين رغم تحفظي على الشكل لكن انا اعترف بها كسياره افضل من اللانوس والفيرنا ولو ممكن مقارنه بينهم من الاستاذ حازم خضر والاستاذ ابو نورا وطبعا كاتب الموضوع المحترم مهندس فادي وكل من يستطيع ان يفيدني برأي يساعدني في حيرتي من الاخوه المحترمين في هذا المنتدى الراقي
مبلغ 40 الف جينه هيجيبلك موديل 2003-2006
عموما حاول العثور على موديل ما بعد 2003 أو 2005, موديلات 2003 استبدل فيها محرك ال131 بمحرك الفيات تمبرا, و هو أكثر حداثة و كفاءة, و محرك التمبرا أفضل من محركات هيونداى و دايو الحديثة, و أحدث منها و أفضل تصميما.
محركات ما بعد 2005 اصبحت ذات حقن الكترونى احادى النقطة. لذا حاول العثور على موديل ما بعد 2005 و ان لم تجد لا تتنازل عن موديل 2003. و المهم طبعا حالة السيارة.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى