العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 02-11-2009, 05:19 PM
الصورة الرمزية azazi
azazi azazi غير متواجد حالياً

azazi will become famous soon enoughazazi will become famous soon enough
افتراضي رد: أدعو كافة الاعضاء للقراءة بعقلانية و دون هجوم بدون مبرر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dantes010 مشاهدة المشاركة

أنا أتفق مع الرأي اللي بيقول إن الانتشار مش معناه الجودة اللي بيشتري الصيني عشان هو مش معاه غير تمن الصيني وأركب عربية أحسن من مفيش خالص أجيب موبيل صيني أحسن من ما يكون مش معايا موبيل وكدا
لكن لو العربيات الصيني أو العربيات اللي بيستشهد بيها صاحب الموضوع جودتها عالية كنت هتلاقيها مع الناس اللي معاها فلوس (الخليج مثلا)

لكن أنا عندي سؤاااااااااااال مش لاقي له إجابة إمتى إحنا (مصر يعني والعرب عامة) هنصنع سيارة أنا ما قلتش لا طيارة ولا دبابة ولا حتى طبنجة أنا بقول سيارة ؟؟؟؟؟؟؟؟
_________________________ ___
All speranza models are sold in Saudi Arabia

Thanks...

التعديل الأخير تم بواسطة azazi ; 02-11-2009 الساعة 05:22 PM سبب آخر: writing mistake
قديم 18-12-2009, 05:27 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

فعلا وخصوصا ان وجة المقارنة غير عادل ولكن هذا لا يعنى ان صناعة السيارات الصينية مازالت فى مراحلة النمو والتطور انا اعلم بانها ستتطور بشكل سريع ورهيب وفى اغلب الاحيان خلال خمس سنوات سيتغير مفهوم السيارات الصينية لانهم يبدوا من حيث انتهى الاخرين ويستعينوا باكبر بيوت تصميم السيارات فى العالم وهذا ملحوظ و واضح بشكل لا جدال فية مع طرازات شيرى التى اصبحت بشخصيات مختلفة ومميزة وان كانت لزلت تفتقر للشخصية المستقلة وشكرا
قديم 23-01-2010, 07:57 PM
الصورة الرمزية djdragon
djdragon djdragon غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سامى
التخصص العملى: صحفى
هواياتي: العربيات

djdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of light

موضوع جميل يابااشا بس انا جربت الصينى والتقفيل بتاعة زى الزفت زى مثلا العربية التيجو شكلها حلو جدا بس التقفيل زى الزفت والتوكيل فاشل وكمان اى عربية صينى فيها مشكلة فى الفرامل يعنى بعد 5000 كيلوا بتلاقى الفرامل بتصفر وكمان حاجات تانية كيتر فى الكمبيوتر ودا رائى عشان انا جربت بنفسى وشكرا يا غالى

I Dont Drive Fast But I Fly Slow

Mohamed Samy
0121892655

DJ_Dragon_Members@yahoo.c om

Its All about Cars

I miss you much
Watching everyday that goes by
I miss you much
Till i get you back Im gonna cry
I miss you much
You are the apple in my eye
Girl I miss you much
I miss you much I can't lie

قديم 23-01-2010, 08:56 PM
كمال ابراهيم كمال ابراهيم غير متواجد حالياً

كمال ابراهيم will become famous soon enough

موضوع جميل ومهم جدا
قديم 23-01-2010, 09:24 PM
HIDY HIDY غير متواجد حالياً
من انا؟: WWW.SPERANZA620.COM
التخصص العملى: WWW.SPERANZA620.COM
هواياتي: WWW.SPERANZA620.COM

HIDY is on a distinguished road

كل الناس دى سواء مؤيدين او مخالفين لم تحذف اجاباتهم اما انا بمجرد انى رديت بتجربة عملية موثقة بصور وكمان مساندة جهاز حماية المستهلك تم حذف مشاركتى ليه مش عارفة ؟ www.speranza620.com