العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 18-11-2011, 09:03 PM
coolhazy coolhazy غير متواجد حالياً

coolhazy has a spectacular aura aboutcoolhazy has a spectacular aura about
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

جزاك الله عنا كل خير
قديم 19-11-2011, 01:56 AM
tifa_dear tifa_dear غير متواجد حالياً

tifa_dear is on a distinguished road

انا برضه مش فاهم انا عايز اعرف انهى واحد لزوجته تناسب الموتور بعد العمره شل الاحمر ولا الاصفر
قديم 19-11-2011, 02:34 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tifa_dear مشاهدة المشاركة

انا برضه مش فاهم انا عايز اعرف انهى واحد لزوجته تناسب الموتور بعد العمره شل الاحمر ولا الاصفر

الميكانيكي قالك على زيت معين؟؟

...
قديم 19-11-2011, 02:42 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

أشكركم جميعا على مروركم وتعليقاتكم المشجعة

ويارب أكون دايما عند حسن ظنكم

....
قديم 19-11-2011, 02:53 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

tifa_dear تم الاجابة على سؤال حضرتك فى مشاركة سابقة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704
وأي زيت موجود في السوق حاليا حيبقى أحسن بمراحل حتى ولو كان أرخص زيت من بتاع التعاون أو مصر للبترول
.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

عموما:
حضرتك بتتكلم في عربية موديل 77 ، والزيت اللي مكتوب في كتالوجها أكيد ما بقاش موجود في السوق حاليا لإن شركات البترول في مصر والعالم كله بطلوا يعملوه من سنين، وأي زيت موجود في السوق حاليا حيبقى أحسن بمراحل حتى ولو كان أرخص زيت من بتاع التعاون أو مصر للبترول.

على فكرة أنا لما باشتري زيت للعربية... مش ببص على الماركة ولا لون العبوة ولا عدد الكيلومترات اللي مكتوب عليها.... المهم يبقى زيت الكود بتاع الـAPI بتاعه أعلى من اللي مكتوب في الكتالوج، ولما باستخدمه أنا كده أكيد بحافظ على الموتور مادام الزيت ما فقدش لزوجته

لما تشتري الزيت دور على كود الـAPI واتأكد بنفسك ، لإن مفيش علبة زيت مش مكتوب عليها الكود ده،...

ولو ما لقيتوش ما تشتريهوش... وصدقني مش فارق ماركة الزيت نهائي..

...
:Bra vo:

التعديل الأخير تم بواسطة khaabas ; 19-11-2011 الساعة 02:58 PM