العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 08-05-2011, 12:55 AM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

طبعا عربيات يمكن الاعتماد عليها العربيه معايا وداخله علي سنه ويوما بعمل بيها من 70 ل 90 كيلو والحمد لله اللهم لا حسد ماشتكتش منها ولو في مسمار وكذلك اخويا ابو الاسعاد
وبالنسبه للاستاذ المحترم اشرف ياريت تمسك لسانك شويه وتراعي مشاعر الزملاء منعا للمشاكل والمشادات وخصوصا دي مش اول مره وتقبل مني كل تقدير واحترام ولكل وجه نظر انا كان عندي بالتدريج
فيات 125
لانسر 90
ريجاتا 86
فيات 132
بيجو 504
الغاليه هيونداي اكسيل
واخيرا الغاليه انجلون
وافضلهم الانجلون دون منازع وبامانه شديده برجاء عدم الحكم علي شئ قبل التجربه
اين الفيرنا

رمضان كريم
قديم 08-05-2011, 01:08 AM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

اين الفيرنا
أحمد باشا حمدى مكانش فيرناوى .... كان إكسلاوى لغاية ما بقى أنجلوناوى .........

That is My Renault

قديم 08-05-2011, 01:24 AM
walidelwahsh
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

طبعا عربيات يمكن الاعتماد عليها العربيه معايا وداخله علي سنه ويوما بعمل بيها من 70 ل 90 كيلو والحمد لله اللهم لا حسد ماشتكتش منها ولو في مسمار وكذلك اخويا ابو الاسعاد
وبالنسبه للاستاذ المحترم اشرف ياريت تمسك لسانك شويه وتراعي مشاعر الزملاء منعا للمشاكل والمشادات وخصوصا دي مش اول مره وتقبل مني كل تقدير واحترام ولكل وجه نظر انا كان عندي بالتدريج
فيات 125
لانسر 90
ريجاتا 86
فيات 132
بيجو 504
الغاليه هيونداي اكسيل
واخيرا الغاليه انجلون
وافضلهم الانجلون دون منازع وبامانه شديده برجاء عدم الحكم علي شئ قبل التجربه
: THUMBS~220:
قديم 08-05-2011, 01:35 AM
ahmedmoh ahmedmoh غير متواجد حالياً

ahmedmoh is on a distinguished road

التعميم على الصيني بشكل عام مش كويس
لكن في صيني كويس و انا طبعا اكرب صيني ما دام عربية كويسة و فيها اوبشنز و عوامل أمان و مشاكل التقفيل و التوكيل موجود في كل حتة و على سبيل المثال عز العرب آخد توكيل بروتون عربية أسد على الطريق بس في بداياتها الناس كرهت العربية عشان التوكيل مع انها أسد بمعنى الكلمة عن تجربة و احب أحيي اخي الكريم اللي قال شوفوا السعر في الخليج كام بالنسبة للسيارات بشكل عام و شوفوا في مصر كام
السيفيك يا جماعة في السعودية ب حوالي من 55000 الى 65000 ريال على حسب الكماليات اي ما يعادل حوالي 80000 الى 100000جنية و هنا نفس العربية اغلى حوالي من 60 ل 80الف جنية على حسب الكماليات كذلك
فمسألة السعر دي لا تعيب السيارة أبداً بالعكس تزيد السيارة وشكرا جزيلا

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedmoh ; 08-05-2011 الساعة 01:45 AM
قديم 08-05-2011, 03:14 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENAULT 18 مشاهدة المشاركة

الصينى كويس و ماشى زى الفل و أنا ركبت صينى كتير و أعرف ناس ركباه ... و أنا عن نفسى بميل أحيانا للصينى عشان بيبقى منفوخ أوبشنز وبيبقى شكله جامد .....

بس لو أنا هشترى ماظنش أنى هشترى صينى ......... مش ذم فى الصينى و لا حاجة .... بس أنا ممكن يبقى عندى وسواس الصينى .... يعنى أبقى ألمس على العربية عشان خاطر أنها صينى ....
الأختلاف فى الرأى لايفسد للود قضية,وعليه: انا كمان عندى وسواس من الرينو,لأنها سيارة غير ناجحه بلمره فى مصر.