العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 09-10-2010, 09:24 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اجزاء السيارة بالصور .. (الجزء الثانى : الفتيس المانيوال والاتوماتيك) .. حصريا من حسام البورسعيدى ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

والله يا عم حسام انا استمخيت علي الاخر هههههههههههههههههههههه

ربنا يباركلنا فيك يا زعيم والله من احلي المواضيع اللي بقراها في المنتدي مواضيعك الجميلة المفيدة دية

بس يا زعيمنا هو في الصيانة الاخيرة من 3 شهور غيرت فلتر البنزين والمهندس هناك شال تقريبا حساس الايدال ونظفة كويس بالفوم وبعدين المشكلة اختفت ومظهرتش معايا الا من اسبوع فات

فهل كدا يعتبر عيب فيه ويتغير في التوكيل ولا ايه العربية لسه في الضمان مش ده يعتبر عيب صناعه بردك

العربية بقيت بحس انها بتاكل بنزين اكتر من الاول وده اللي مجنني اكتر

انا عارف اني واكل دماغك بس هتعمل ايه نصيبك كدا ههههههههههههههههههه

حبيبي والله يا عم حسام وان شاء الله في اول زيارة لبورسعيد لازم اشوف حضرتك واتعرف علي الشخصية الجميلة ديه لان فرع الشركة الرئيسي بتاعنا في بورسعيد

والله انت شرفتنى بمرورك الجميل ده وانت بصراحة شخصية زى العسل ...

وبالنسبة للمشكلة احنا كده اتاكدنا انها من حساس الايدل يبقى انت تروح طابب عليهم فى التوكيل وتخليهم يغيروه خالص مش ينضفوه وقولهم انا عايز اغيره لانه اتنضف قبل كده ورجع تانى وطبعا من حقك لان ده يعتبر عيب صناعة فعلا طالما لسه فى الضمان .. تمام يا برنس الجيل ؟؟ ههههههههه

وغالبا استهلاك البنزين هيكون منه برضو ولو فيه امكانيه ابقى شيك على الرشاشات بالمره ...

ويا عم ولا واكل دماغى ولا حاجة دا انا حبيتك كده لله فى لله وتحت امرك فى اى حاجة ويا ريت نتقابل فى اقرب فرصة باذن الله دا انا ازيد شرف يا باشا ..

واتمنى الشرح يكون عجبك يا غالى ..
قديم 09-10-2010, 10:46 AM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اجزاء السيارة بالصور .. (الجزء الثانى : الفتيس المانيوال والاتوماتيك) .. حصريا من حسام البورسعيدى ...

الف مليون شكر على الموضوع المميز دة وبالنسبة لcorsair اعتقد انة فلتر ولما بيتغير بتستقر الامور

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك
قديم 09-10-2010, 11:14 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

والله انت شرفتنى بمرورك الجميل ده وانت بصراحة شخصية زى العسل ...

وبالنسبة للمشكلة احنا كده اتاكدنا انها من حساس الايدل يبقى انت تروح طابب عليهم فى التوكيل وتخليهم يغيروه خالص مش ينضفوه وقولهم انا عايز اغيره لانه اتنضف قبل كده ورجع تانى وطبعا من حقك لان ده يعتبر عيب صناعة فعلا طالما لسه فى الضمان .. تمام يا برنس الجيل ؟؟ ههههههههه

وغالبا استهلاك البنزين هيكون منه برضو ولو فيه امكانيه ابقى شيك على الرشاشات بالمره ...

ويا عم ولا واكل دماغى ولا حاجة دا انا حبيتك كده لله فى لله وتحت امرك فى اى حاجة ويا ريت نتقابل فى اقرب فرصة باذن الله دا انا ازيد شرف يا باشا ..

واتمنى الشرح يكون عجبك يا غالى ..

ربنا يباركلنا فيك يا عم حسام علي الكلام الجميل ده والله بتقول شعر مش شرح

بس كدا انا مفيش مشكلة في اسطوانة الدبرياج ولا الديسك زي ما الناس بتقولي

وانا ان شاء الله هطب عليهم خلال اليومين اللي جايين دول ويانا يا هما

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكشفى مشاهدة المشاركة

الف مليون شكر على الموضوع المميز دة وبالنسبة لcorsair اعتقد انة فلتر ولما بيتغير بتستقر الامور

انا لسه مغير الفلتر من تلات شهور ومعملش لسه معايا 4000 كيلو ومغيره فلتر اصلي كمان مش تقليد

وتسلم علي المتابعه يا استاذ الكشفي
قديم 10-10-2010, 06:10 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

تسلم ايديك موضوع جامد جدا كعادتك طبعا.على الرغم من انه معقد شويه بس الواحد فهم وعرف حاجات كان لازم يعرفها من زمان
قديم 10-10-2010, 09:09 AM
محمد التمساحي محمد التمساحي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب ببنك
هواياتي: السيارات

محمد التمساحي will become famous soon enough

موضوع جميل بتاع الفتيس الاتوماتيك

الكلمات الدليلية
المانيوال, الاتوماتيك, الدبرياج, الفتيس