العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 02-12-2009, 01:09 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هي عيوب ومميزات ماتركس 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahaa23973 مشاهدة المشاركة

عربية ممتاذة و حمالة اسية و ثابتة على الطريقة و مع اخويا بقالها 3 سنين مارحتش للميكانيكى خالص و تكيفها ممتاذ و شيك من الداخل وعفشتها حلوة ومريحة فى السفر

العربية فعلا اقتصادية وحمالة اسية ولكن جزئية الثبات متوسط مش عالى للدرجة والتكييف ممتاز اه معاك لكن خامتها متوسطة الجودة والتصميم الداخلى مش وحش بس مش لدرجة شيك وطبعا مريحه وعفشتها متوسطة مش مريحى للدرجة
قديم 02-12-2009, 07:03 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

العربية جميله
عالية ومش بتحك
سحبها حلو
شكلها مش زباله اوي كده
منتشره
توكيل محترم عن تجربة

لو عملت حادثه جامده عن تجربه انساها كانت معانا وحده اتكهنت بس كان متامن عليها <ورق بجد>

ويعني ايه تلاجه 14 قدم ومكوه كبيره شكلها الجديد حلو مش اوي
شكرا ......
قديم 02-12-2009, 10:05 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

حضرتك ممكن تشوف الموضوع ده كمعلومات عامه عن الماتريكس

تجربتى مع الماتركس (حازم خضر )

اما بخصوص الماتريكس 2010 فمفيش اختلاف من حيث المواصفات العامه .. والعربيه من جوه هي هي ...
لكن عموما الماتريكس من 2008 تركي
انا سوقت التركي 2008 محستش بأي فرق عن الكوري 2007
وركبت الشكل الجديد من جوه محستش برضو بأي فرق
في كلام ان العزل في التركي مش اد كده لكني حسيته عادي .. لكن نسبيا اقل من الياباني زي الانسر او الياريس مثلا ...

بخصوص الاستخدام عن تجربه بماتريكس 2007 اوتو و بعد حوالي 75 الف كل اللي اقدر اقوله اني معملتش في العربيه اي حاجه غير الصيانه العاديه ...
وكل اللي عملته فوق الصيانه اني غيرت بطاريه الفابريكه بعد اكتر من سنتين
والكاوتش عند 60 الف ... و غيرته لأني كنت خايف امشي بيه اكتر من كده
اما مسأله العيوب و المميزات فمن ناحيه الشكل فدي بترجع لذوق كل واحد و طبيعه استخدامه و احتياجه من العربيه .. في ناس بتشوفها حلوه و ناس بتشوفها وحشه و مكعبله
ومن ناحيه الاستخدام فدي بتختلف من واحد للتاني
يعني اكيد الشاب الاعزب غير الاسره غير كبار السن وبالتالي الاراء الشخصيه حتختلف في تقييم العربيه
اللي بيدور عن الشد و السرعه و الثبات انصحه ميفكرش في الماتريكس ويفكر في لانسر او النترا
واللي عايز 4×4 يشوف التريوس او التيجو في نفس الرينج
واللي عايز هاتشباك شبابي يشوف جراند بونتو او جيتز
لكن لو عايز عربيه عائليه وعمليه و تنفع الاسره كلها وتريح الكبار و يحبها الاطفال وسهله في سواقتها وعمليه في استخدامها فانسب حاجه هي الماتريكس

ملاحظات عامه :-
العربيه هاتشباك كشكل لكن ثباتها اقل من العربيات الهاتشباك لأن سقفها عالي لكنه افضل من عربيات سيدان زي السيينا مثلا لأن قاعده عجلاتها كبيره نسبيا (260 سم ) بروز العربيه عن العجل قليل وبالتالي توزيع الوزن فيها افضل من السيينا (شنطه طويله )
العربيه عاليه في السقف لكن عفشتها ارتفاعها عادي 16 سم .. اعتقد الياريس والافيو اعلا منها
الشنطه 340 لتر تقريبا اد شنطه الانوس والفيرنا لكن الحجم ناتج من الارتفاع مش من العمق وبالتالي ده يعتبر ميزه او عيب حسب نوعيه الاحتياج .. لكن الكنبه غير ان ضهرها بيتني بتطلع لقدام و بالتالي تقدر تكبر حجم الشنطه
الكنبه قعدتها كأنك قاعد على الكرسي الامامي ... يعني اللي يقعد ورا زي اللي يقعد قدام
عوامل الامان .... حزام و سنتر ptmnlo123per160
التوكيل .... كويس بس زحمااااااااااااااا تخنق ... ptmnlo123per1146

اما بخصوص استفسار حضرتك عن يعني ايه فئه غير محبوبه في مصر ...
الماتريكس تعتبر MPV او ممكن نقول انها ميني فان صغيره (ميكرو فان ) .. و الغالبيه العظمى في مصر بتفضل السيدان والباقي حيختار الهاتشباك او ال SUV
اما الميني فان .. فبنبوصلها على انها عربيه اللبن
اتمنى اكون افدت حضرتك و جاوبتك على استفسارك

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 18-12-2009, 07:24 PM
remo77 remo77 غير متواجد حالياً

remo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these partsremo77 is infamous around these parts

يا جماعة فى اى عيون جوهرية فى العربية بدل الكلام الفارغ دة
يا جماعة الاخ بتاع الثبات فى السرعات العاليه العربية واحد اعرفو جايب بيها 195 على طريق العين السخنة وكان ماسك الدركسيون بصباعة الصغيرة احنا عازين نطير اكتر من كدة ايه والاخ بتاع التوكيل اللى معاه فرنا لو اتكلمنا على التوكيل دة انضف توكيل فى مصر هو غبور
قديم 18-12-2009, 09:13 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute
رد: ما هي عيوب ومميزات ماتركس 2010

اولان انا معايه ماتركس الشكل الجديد 2010 من شهر 7 يعنى بالها 6اشهر وعامل بيها 9 الاف كيلو وزياده شويه والعربيه بسم الله مشاء الله عليها فى التأفيل جيد جدا مع العلم انى فى احد الاعضاء الى انى التقفيل وحش اما من ناحيه الثبات العربيه ثابته فى الارض كويس جدا انا كونت مسافر القاهره صحراوىوكنت ماشى على 180 وزياده والعربيه زى الفل ماشاء الله اما من ناحيه التوكيل احنا عندنا فى الاسكندريه زحمه شويه بس حاول تروح بدرى لكن الناس هناك محترمه جدا جدا للعلم انا وانا بعمل صيانه الالف الاوله الكلتير كان مطباء واول ماشافه المهندس الى عليه و غيره فى ساعتها من غير مادفع ولا جنيه واحد اما للستاذ الى بيقول دى شبه المكوه والتانى الى بيقول هو مش مستريح ليها ياريت يخلى رايه لنفسه فقط وياريت محدش يحكم على عربيه الا لمه يجاربها بنفسه مش على سمع الاخرين ولو انت بدور على عربيه واسعه وتتحمل كويس جدا وثابته فى الارض وقطع الغيار متوفره ورخيصه مش حتلقى الا الماتركس ولو كانت العربيه وحشه ماكنتش انتشرت بل الشكل ده <وشكرن>