العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Tempra

قديم 19-11-2012, 10:27 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الي عشاق التمبرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

وانا اللى كنت بفكر اجيب واحده
فاضيه بس فبريكه
ب 24 الف
واظبط انا
تكييف فبريكه وعدادات ديجتال وازاز كهربا فبريكه وباور فبريكه
انا كدا هصرف نظر
تكيف فبريكة هيعمل 3000 جنية كلة على بعضة مع الاحتفاظ بان نجيب كباس جديد
عدادات ديجتال ب 110 جنية + فيبرة العدادة عاملة فى حدود 190 جنية ولكن هتحتاج ضفيرة كاملة (ضفيرة كهرباء ديجتال) 300 جندى وحساسات بحوالى 250 جنية
ازاز كهرباء الافضل الباب كامل احسن وارخص ب 250ج بكل حاجة تفك القديم وتركب الجديد بالزاراير بالفرش بالضفيرة بتاعت + علبة فيوزات تحكم فى الزجاج ( الانضف شغل الفبريكة ) 100 ج
الباور هيبقى مكنة طرمبة باور بحوالى 400جنية استيراد
يضاف عليها علبة دريكسيون باور استيراد تمش الحال ( هتتعب شوية لحد متلاقى حاجة كويسة ) 300 جنية + خرطوم ضغط باور 100ج + علبة زيت بور ب 50 جنية
يبقى العربية تتحسب كالاتى
الاساس 24000
تكيف 3000 بالتركيب
عدادات ديجتا ل بضفيرتها 900 جنية بالتركيب
عدد 2 باب الزجاج الكهرباء 700 جنية بالتركيب ( اغلب الفبريكة القدام كهرباء والى وراء عادة
تحويل من عادة الى باور 1200 جنية بالتركيب شامل المصناعيات
يبقى الاجمالى 24000+5800+500مصاريف وبنزين
تبقى واقفة عليك ب 30300 يا بلاش
ولكن لو اساس العربية 1400 سى سى يبقى هنزود 1800 تمن مكنة استيراد 1600 سىسى
يبقى 30300+1800=32100
وتعتبر كسبت حوالى 3000 جنية فى العملية دى
احسبها صح وقرر وانت تحت امرك فى كل حاجة

قديم 19-11-2012, 10:32 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

الله يخليك
بس ان برضه سمعت انها بتسخن مع التكييف ولو فى اى عيوب فيها ظاهريه ومشهوره ياريت تقولى عليها
وانا عاوز اجيب حاجه 1600 لانى ركبت العربيه
ومع انها كربراتير لقيتها بنت لذينه بتجرى بغبا وثابته وواسعه فبفكر اغير 132 اللى معايا بواحده تيمبرا
وابقى على الاقل حدثت الموديل وراكب جديد

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 19-11-2012, 10:52 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

الله يخليك
بس ان برضه سمعت انها بتسخن مع التكييف ولو فى اى عيوب فيها ظاهريه ومشهوره ياريت تقولى عليها
ومع انها كربراتير لقيتها بنت لذينه بتجرى بغبا وثابته وواسعه فبفكر اغير 132 اللى معايا بواحده تيمبرا
بص يا باشا انا جبتها بفضل الله فى شهر يونيو ودا طبعا عز الحر
وعمرها ما عملتها معايا ابدا الا فى حالة لم كتاوت الترموستات اتحرقت فطبعا المروحة مشتغلش و ولعت
بص الحقيقة التكيف بتاع كل الاوروبى مش كويس بالمقارنة باليابانى والكورى
حتى ولو كانت بى ام دبليو ( فى ناس بتشكى من التكيف بتاعها بالمقارنة بلانسر شارك )
لكن التكيف بتاعها حلو جدا على الطوالى وجوة البلد
وبفضل الله عمرها مسخنت مع التكيف
اهم حاجة تكون حاجاتها على ابوة (زى الخواجة بالظبت)
المروحة بتاعتها محترمة جدا وليها تروموستات على سرعتين فى صناعية بغيروها بسرعة واحدة ( العربية عندى كدة من المالك القديم ) ولكن بفضل الله مفيش اى مشاكل مع الحرارة
مفهاش عيوب تذكر وخاصة انها معايا بقالها حوالى 5شهور
ولكن لازم تفهم فيها شوية عشان الميكانيكى بتاعها لازم انت الى تحركة مش دماغة خالص
يعنى كانت مقبالنى شوية مشاكل فى التنتيش والتبطيل لوحدها ولكن بفضل الله علية
وبمجهودات زملاء جدعان عملين جروب اسمة تمبرا جروب على الفيس اغلب المشاكل بلاقى حلها عندهما وخلى الميكانيكى بتاعى يشتغل ( يعنى هو العضلات وانا شوية العقل)
وانت جربت الكربيراتير - جرب بقى الهاف انجكشن اداءها اعلى من العادة
عربية محترمة بكل الموصفات وقطع غيار رخيصة ( صفة عامة فى كل الفيات )
وليها بدائل ودى اهم حاجة ( المكنة شاهين - دبرياج شاهين - قطع غيار استيراد فى عزبة شلبى زى الرز وارخص من 132 )
اتوكل على الله واى حاجة انا تحت امرك
وممكن تجيب ام 24000 وتظبط حاجتها براحتك قدام مش لازم دلوقتى
قديم 19-11-2012, 11:01 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

تسلم ايديك

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 20-11-2012, 02:18 AM
cars admire
Guest

الله يخليك
:shw t::F_ 14WA~16[1]::1 2AC0D~156:

الكلمات الدليلية
تمبرا, فيات