العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 15-04-2009, 05:17 PM
fadynabil fadynabil غير متواجد حالياً

fadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the rough
افتراضي رد: في الأول إسطوانة وديسك وفي الأخر فتيس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_3eshoo مشاهدة المشاركة

فادي باشا
انا نفس القصه حصلت معايا
فتايس الفولكس كلها مابتصدق اي غلطه بتودي الفتيس في داهيه
ممكن الزيت نقص و يكون السبب اولسيه هو السبب
هاتغير فتيس في الاخر استيراد و 2000 جنيه
ريح دماغك من تصليح الفتيس و غيره روح لمحمد سمير يكشفلك عليها و يقولك الصحيح ايه و هايعملهولك
الفتيس كان بيعض معايا و الار بي ام عالي و سحب البنزين كان كتيييييييييييييييييير
كله هايتظبت بعد تغيير الفتيس
و الفتيس بيجي باسطوانه و ديسك استيراد معاه بس يستحسن انك تجيبه جديد
و الجديد جديد يا معلم
و كل الاصوات و الشخلله و الهبل ده كله هايختفي
مع تحيات اخوك في الفولكس
دكتور عيشو
تمام أوي أنا حاليا مكبر دماغي بس كنت عايز أقولك حاجة عن ال ٢٠٠٠ جنية اللي بتقول عليها دي تمن إيه بالظبط
أنا واحد صاحبي إشتري الفتيس للمكنة الـ ١٤٠٠ ( عربية قرطبة ٩٥ ) إشتراه بحوالي ٥٠٠ جنية من حوالي ٧ شهور

وأنا الميكتنيكي بتاعي قالي إنو يعمل في حدود ٦٠٠ ٧٠٠ ( طبعاً أنا بتكلم عن إستيراد )
قديم 15-04-2009, 05:21 PM
fadynabil fadynabil غير متواجد حالياً

fadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the rough

لو حد هنا ياشباب يقولي إيه أفضل فتيس ممكن أشتريه هيكيون تمام مع الموتور أشتري الفتيس بيتاع ال ١٣٠٠

ولا أجيب بتاع ال ١٤٠٠

أصلي سقت إبيزا بتاع واحد صاحبي ١٤٠٠ سسي كانت تحفة ملهاش حل كنت ماشي علي ١٠٠ وال RPM علي ٢.٥ تقريبا والمكنة مرتاحة ع الأخر

فهل لو إشتريت الفتيس بتاع ال ١٤٠٠ هيديني نفس الأداء

وبالمناسبه لو حد عنده خبرة أنا قدامي تكييف بتاع صني مو ٩٥ بالكباس والكومبرسور ،،، المفروض يعمل كام ؟ ... وهل يركب عندي عادي ولا في مشكله
قديم 16-04-2009, 03:20 AM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

لا اشتري فتيس ال 1300 يبقى احسن علشان ده فتيس العربيه
انا اشتريت فتيس البسات ب 2000 جنيه استيراد من عند محمد سمير

ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
ازا اردت المهابه فالزم قايم الليل
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
دكتور احمد العشماوي
قديم 16-04-2009, 09:32 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انا مع محمد ان لازم العربية يتبص عليها من واحد واتنين لأن تغيير الفتيس مش حاجة سهلة خالص
ptmnlo123per1127
اويدك طبعا يا ابو نورا حاول تشوفها عند واحد واتنين وتلاتة

I'M BaD UseR

قديم 16-04-2009, 06:15 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

والله يا moshax هو ده اللي انا بقوله من بدري بس محدش مقتنع حتي فادي نفسه مش مقتنع طب انا هسأل سؤال دلوقتي لو انت عربيتك محتاجة تغير فتيس هتمشي ازاي !! و مش هتحس بأي حاجة غير عضه في النقلات!!

dr_3esho انا عارف يا احمد انك غيرت فتيس بس ايه اسباب تغيير الفتيس انك خرمت طبه زيت الفتيس بشنيور و عملتولها بلف و لما البلف ده وقع الزيت كله نزل و الفتيس اتحرق !! يعني الفتيس متلككش ولا حاجة الزيت نزل منه عايز ايه يا جدع ده حقه يولع مش يتحرق و ده بينطبق علي اي فتيس سواء الماني او كوري

انت يا فادي عربيتك ماشية كام 130 150 180 200 250 حتي لا يمكن هتكون ماشي اد عربيتي انا عربيتي ماشية 405 الف كيلو انت متخيل الرقم 405 الف كيلو و حتي لو انت غيرت طقم دبرياج فيها ايه المفروض الاداء و السحب و التسارع يتحسنوا فا انا قولت رأيي ان حد يبص علي العربية تاني و ليكن محمد سمير بتاع جسر السويس انما تغير فتيس بالسهولة دي لا انا بصراحة مش معاك في القرار ده بس عموما حتي لو نويت تغيره قولي قبلها

و احب اقول برضه ان فتايس الفولكس مش فتايس تعبانة ولا بتحتاج صيانة كتير ولا اي حاجة من الكلام ده اقسم بالله العظيم انا مشيت بالعربية حوالي اسبوعين و كنت بقرص و بحرق كالعادة و الفتيس فيه حوالي كيلو و نص زيت فقط و كان بيعض جامد انا عارف ان ده خطأ اني اسيبه مدة كبيرة من غير ما ازود الزيت خصوصا لو ناقص بس انا بقول الموضوع ده عشان تعرفوا ان الفتيس ده علي درجة عالية من الجودة و الاعتمادية...و الحمد لله رغم اني عندي مرسيدس بفضل ميال للابيزا مش عشان بحبها عشان عربية 15 سنة فحت و ردم و الحمد لله عمرها ما كسفتني

انا قولت رأيي واجري علي الله...

IBIZA