العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 12-02-2009, 03:43 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: في الأول إسطوانة وديسك وفي الأخر فتيس

يا فادى حضرتك بتقول كان سحبها زى الفل و بعد تغيير الفتيس لم اجد فرق فى السحب مما يوحى بأن السحب كان وحش
هوا السحب كان كويس و لا وحش؟

العضة فى كل الغيارات ؟

ممكن لو هتروحو للميكانيكى اجى معاكو

الدبرايج لو إسطوانته خلصانه اكيد العربية مش هتسحب بشكل كويس عشان بيكون فى إنزلاق بين الحدافة ( Flywheel ) و الإسطوانة بتاعة الدبرياج
لكن إنك تلاقى سوستة الدبرياج ( لو المقصود السوستة اللى بتكون من ضمن سوست الإسطوانة ) مكسورة يبقى كدة فى مشكلة عشان اصلا السوست دى بتعمل على إمتصاص الصدمات عند النقل
الاول شف مستوى زيت الفتيس و لونه و من غمتى إتغير و بعد كدة ربنا يسهل
و على فكرة ممكن الموضوع مش يكون فى الفتيس خالص ممكن يكون فى منظومة ذراع النقل او أتياش الفتيس
شوف الزيت و قولنا و يا رب نساعدك

شارك دافع عن أفكارك
قديم 13-02-2009, 01:50 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

يا فادى حضرتك بتقول كان سحبها زى الفل و بعد تغيير الفتيس لم اجد فرق فى السحب مما يوحى بأن السحب كان وحش
هوا السحب كان كويس و لا وحش؟

العضة فى كل الغيارات ؟

ممكن لو هتروحو للميكانيكى اجى معاكو

الدبرايج لو إسطوانته خلصانه اكيد العربية مش هتسحب بشكل كويس عشان بيكون فى إنزلاق بين الحدافة ( Flywheel ) و الإسطوانة بتاعة الدبرياج
لكن إنك تلاقى سوستة الدبرياج ( لو المقصود السوستة اللى بتكون من ضمن سوست الإسطوانة ) مكسورة يبقى كدة فى مشكلة عشان اصلا السوست دى بتعمل على إمتصاص الصدمات عند النقل
الاول شف مستوى زيت الفتيس و لونه و من غمتى إتغير و بعد كدة ربنا يسهل
و على فكرة ممكن الموضوع مش يكون فى الفتيس خالص ممكن يكون فى منظومة ذراع النقل او أتياش الفتيس
شوف الزيت و قولنا و يا رب نساعدك
سحب العربية مكانش وحش فعلا يا نيسان و انا كنت شاكك في موضوع انها عايزه ديسك و اسطوانة بس فادي قالي ان الميكانيكي بيقول انهم مستهلكين بس انا مش مقتنع الطقم بيأثر علي السحب و السرعة القصوي كمان و العربية مكانش فيها حاجة من الكلام ده الموضوع بتاع الار بي ام انا قولت لفادي ان امبير السرعة مش مظبوظ و مبيقراش صح يعني الار بي ام يبقي 3500 و العربية مدية سرعة 100 و السرعةالفعلية بتبقي في حدود 120 انا جريت بيها كتير و حافظها عشان كده قلتله الامبير مش مظبوط

السحب بتاع العربية قبل التغيير كان حلو مش وحش كان عايز بس تنضيف كربراتير و العربية تبقي طلقه...

شكرا يا باشا علي استجابتك لرسالتي

IBIZA
قديم 15-02-2009, 12:00 PM
fadynabil fadynabil غير متواجد حالياً

fadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the rough

أنا أسف جداً شباب ع التأخير ... أنا مدخلتش من كام يوم عشان كنت مسافر

و شكراً علي إهتمامكم بموضوعي بس فعلا أنا محتار من الموضوع ده ومش عارف أعمل إيه بالظبط بس أنا فعلا شفت بنفسي موضوع البوش ده

وأما بالنسبة للفتيس اللي راكب في عربيتي الميكانيكي قالي إنه بتاع بولو و أرقامة

1490
48cwn407 الأرقام الأخيرة اللي ع اليمين مش متأكد منهم أوي عشان كان علييهم صدأ
قديم 15-02-2009, 12:04 PM
fadynabil fadynabil غير متواجد حالياً

fadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the rough

وبالنسبة للإسطوانة والديسك اللي كانو راكبين هما معايا
قديم 15-02-2009, 05:31 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

هو عرف منين انه بتاع بولو يا فادي و انهي بولو تحديدا؟؟؟؟

الطقم اللي راكب حاليا جديد ولا استيراد؟؟؟

IBIZA