العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-11-2011, 12:04 AM
medoelsoni medoelsoni غير متواجد حالياً

medoelsoni will become famous soon enoughmedoelsoni will become famous soon enough
افتراضي رد: مقارنه من منظور اخر بين الفيرنا واللانوس : نسبه المكون المصرى تميل لصالح من ؟

بالعقل .. سيارة 8 صباب ..1500سى سى .فى حدود 70 ...80 حصان!!! ولا سيارة 16 صباب 1600 سى سى 106 حصان ....تكيف الفيرنا يفوق الانوس بمراحل ماتور الفيرنا والتكييف شغال يفوق الانوس بمراحل ......ميزة اللانوس حاجة واحدة بس أن الخامات الى مصنوع منها الصالون بتاع اللانوس أقيم منها فى الفيرنا ....بس ولا شئ غير كدا فى اللانوس نهائيا عن تجربة أنا معايا فيرنا 2007 وكان معايا قبلها لانوس 2008 وعلى فكرة كل العربيات الى أقل من 100 الف مش راسية على الأرض وأسف للأطالة
قديم 16-11-2011, 01:52 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنه من منظور اخر بين الفيرنا واللانوس : نسبه المكون المصرى تميل لصالح من ؟

بصراحة انا شاب فا دايمااا ببقى متحيز لقوة الموتور فا هبقى متحيز للفيرنا دى حاجة تانى حاجة الى انا شايف ان هيا احسن من اللانوس فى (تكيف-صالون-تابلوة-منظر خارجى-فرامل-عفشة) انا مش راكب ولا فيرنا ولا لانوس بس دى وجة نظرى وانا شايف انها زى ناااس كتير اوى وبعدين موتور اللانوس الى 8 صباب دة قافلنى منها اوى انا عارف ان في ناس بتبقى مش فارقة معاها 8 من 16 صبااب دة في ناس اساساا متعرفش الموتور بيشتغل ازاى والى قفلنى منها اكتر بعد ما بقت تابعة لشيفرولية

قديم 16-11-2011, 04:34 PM
corsair
Guest

الانوس والفيرنا وجهان لعمله واحده وهي اعادة البيع والخامات واسعار قطع الغيار وصيانتها وقلة مشاكلها

لكن الفيرنا تتفوق علي الانوس كماتور وتكييف وثبات وفرامل وشكل خارجي ازواق طبعا وشكل داخلي ازواق بردك والحماية في الفيرنا اشد من الانوس بجهاز السنتر والانذار الكوري اللي نزلين مع العربية والمفتاح وقعدة السواق مريحه جدا في الفيرنا عن الانوس بمراحل اللي كنت سايقها وراسي خابطه في السقف والدريكسيون لزق في رجلي مع اني مرجع الكرسي علي اخره
قديم 16-11-2011, 05:10 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

يا باشا انا اسف ليك وعلى فكرة دى اول مرة اقول 8 صباب ولو قلتها مقصدش حاجة نهائى بس سؤال ليه كل اللى معاه عربية لوجان متعصب ليها اوى

والله انا منعت نفسي عن الرد علي اي مقارنات ما بين السيارات بانواعها بس انا حرد علي سؤالك لو تاذن لي باجابة من ثلاث كلمات ..........

لانها فعلا تستحق

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima

التعديل الأخير تم بواسطة akerima ; 16-11-2011 الساعة 05:21 PM