العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 07-01-2009, 08:05 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاسد الجريح .... يصبح اكثر ضراوه ..... مازيراتي

بعد إذنك طبعا ياباشمهندس سامح
رأيت أنه من الواجب تسليط الضوء على أحد هذه الموديلات بسيارات ميزاراتي

Maserati GranTurismo

سيارة جديدة تأتي من شركة ايطالية عريقة لها ماضي من الصراعات مع غريمتها فيراري ولكن الغلبة أصبحت للعلم الايطالي بالشراكة بينهم وتاتي معظم سيارات ميزاراتي بتقنية فيراري وقد طورت الشركة الاخيرة هذا المحرك لصالح الميزاراتي مع ان السعه و الاحصنة قريبة من محرك المودينا ويمتاز هذا المحرك بوضعيتة الامامية بشكل V8 وهو يولد 405 حصان وهي مبنيه من قاعدة عجلات قريبة من Ferrari 612 Scaglietti , وسعرها سوف يكون قريب من سعر المرسيدس CL500 وتشير المصادر الغير رسمية انها تنطلق من 0 الى 100 كلم في غضون 4,8 ثانية وتصل السرعة القصوى الى 300كلم + وهي تكون بذلك قريبة من تسارع كل من R8 و البورش 997 S و العديد من سيارات AMG مثل CL63 AMG وقد لا ننسى سيارات استن مارتن العريقة بالنهاية سيارة جديدة رياضية كوبيه تحمل وضعية الركاب 2+2 من شركة عريقة المحرك وناقل الحركة من شركة فيراري هذا ما يسمى امتلاك الامجاد والراية معنا .
وهنا الرابط لاختيار اللون و الفرش الداخلي و العجلات بالحقيقة هي محيرة بالفعل فاذا كانت الشخص يحتار في اختيار السيارة فهو يحتار كذلك بما قد تمليه علية نفسة من رغبات اتركم مع الرابط و مجموعه من الصور و الفيديو

الرابط الاختيارات التي تستطيع من خلالها طلب MaseratiGranTurismo هنا

أنا شخصيا مغرم بهذا الموديل
ptmnlo123per122
مهندس/ أحمد كامل

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_kamel ; 07-01-2009 الساعة 08:08 AM
قديم 07-01-2009, 01:35 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

شكرا أ / سامح علي الموضوع المميز

شكرا ، م/ أحمد عل الإضافة القيمة

المشكلة بس يا جماعة ان المواضيع دي بيكون التعليق عليها صعب

زي ما بتتفرج علي مجلة جميلة ،،

مبيكونشي فيه اضافة

الاضافة الوحيدة ان اي موضوع عن سيارات ايطاليه

الواحد بيخش عالطول عشان يشوف شوية كراسي جلد تحفة ptmnlo123per122

قديم 07-01-2009, 10:00 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

ديه حاجه محبطه ياباشمهندس سامح إزاي لحد دلوقتي ماحدش رد عليك وحياك وضربلك تعظيم سلام على الموضوع الجامد قوي قوي ده
برافو ......................... ..................ptmnlo1 23per154
معلش يا احمد باشا ... اصلي كنت طالب نمره غلط .... ههههه
والله انا من ساعه ما رفعت الموضوع لسه داخل دلوقتي... و بصراحه متوقعتش الاقي مشاركات بسرعه كدا ... خصوصا اني رفعت الموضوع بالليل متأخر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

انا جيت ارد اهو
بس لسه ما قريتش الموضوع علشان ورايا شغل بدري و العنوان شدني
بقرأ حقرا الموضوع و اكتب رائي
كفايه انك شرفت الموضوع يا حازم بك .... وان شاء الله الموضوع يعجبك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

والله يا سامح الموضوع رائع للغاية لدرجة أنى بقالى ساعة بحاول افكر فى رد يطرى ويثنى عليك وعلى التحفة المقدمة لكنى لم أجد سوى انه موضوع فى غاية العظمة والروعة وروعته تتمثل فى غزارة المعلومات القيمة جدا جدا عن السيارة والعرض الشيق لتاريخ السيارة من لحظة الميلاد حتى الأن فضلا عن السلاسة فى تقديمها وكأنها وجبة دسمة للغاية لا تحدث تلبك معوى بالقدر التى تحدثه كفائدة للجسم .....

ربنا يخليك يا ايمن ... ردك دا بالنسبه لي احلا من الموضوع نفسه
وربنا يجعل كلامي دايما خفيف على المعده
ومعلش على الساعه اللي ضيعتهالك ptmnlo123per1127

بالأضافة الى اختيارك لعنوان يجذب الانتباه كما عودتنا دائما وأعتقد ان بهذا الموضوع مع الموضعين السابقين الرائعين الخاصين بألفا روميو والانشيا أعتبرك المنافس الشرس بل الأوحد لأحمد أبو كامل

ليه يا ايمن .... حرام عليك ... اروح فين انا في مواضيع احمد كامل
طب انت نفسك قايل انهم 3 مواضيع .... يعني محصلتش تاكس اجره 4 راكب .... تقوم تحطني قدام قطار الموضوعات ... احمد كامل
ده انا ساعات بخاف ادخل موضوع واحد من مواضيعه معرفش ارجع .... ههههه ... وده بسبب كم المعلومات و المجهود المبذول في كل مواضيعه

من الأخر تشكر جدا على المجهود المبذول يا سامح وما تسمعش كلام أحمد كامل لأن التفاعل لم يكن سريعا لأن الأعضاء اللى شافوا الموضوع 6 افراد فقط والباقى جاى فى السكة....ptmnlo123per112

اكيد مش حرفع الموضوع الاقي الناس ترد ... بالعكس انا حاسس ان انا اللي اتأخرت في الرد عليكم .... انا كنت ناوي ادخل الصبح ابص بصه بس معرفتش ....
ومتشكر جدا جدا على ردودكم ...
بس فعلا انا لسه شايف ردودكم من ساعه ما رفعت الموضوع و متوقعتش يكون التفاعل بالسرعه دي
ده حتى ابو حميد نزل موضوع عن الجران توريزمو ..... مش بقولك قطر...
اوعى تقف قدامه ..... ههههههه

ياباشا لاوجه للمقارنه أنا لسه جديد على المنتدى أي نعم أنا مسجل فيه من شهر أكتوبر بس ماتابعتش المنتدى إلا من أول شهر ديسمبر الماضي وقررت أن أرفع للمنتدى بما أنه يحمل إسم مصر كل مايتوفر لي من معلومات وعزمت على أن أثري المنتدى بتقارير محترمه تليق بإسم مصر وبإسم المنتدى حتى يصبح هذا المنتدى الجديد واحد من أهم مراجع النت عن عالم السيارات هوه ده هدفي والباشمهندس سامح واحد من ضمن الجيش الذي شرف المنتدى بوجوده معنا وهو أقدم مني في المنتدى طبعا ,اكبر مني مقاما وقدرا لاشك
فمواضيعه من أكثر المواضيع التي أحرص على رؤيتها لما لديه من حرفيه فطريه في خلق حوار وطريقه في طرح المواضيع تستطيع أن تخلق مناقشات جدليه بالإضافه لما يتمتع به أسلوبه في عرض المعلومات بصوره مبسطه وخاليه من الحذلقه أو الصفططه

إلى الأمام ياباشمهندس سامح
ptmnlo123per112
والله بتحرجني جامد يا مهندس احمد بذوقك و اخلاقك
وده تواضع منك ... حضرتك ما شاء الله في شهر عملت موضوعات الواحد يقعد سنه يعمل فيها و مش حتطلع بالحرفيه دي زي موضوعاتك
وبعدين قدر و مقام ايه يا ريس .... سيبك من الكام نقطه الخضرا اللي فوق على الشمال دول ... دول علشان الحسد بس .... هههههههptmnlo123per145
ياباشا مقامك محفوظ ... و كل عضو من الاعضاء باشا و رئيس قسم

كلنا هنا اخوات ... حتى السن او الوظيفه ملهومش وجود هنا ... اللي يفرق ما بينا اسلوب الحوار والفكر ... و الحمدلله كل الناس هنا ممتازه ... واعلا اخلاق ... واحترام الكل من الجميع .... و فيه شباب زي الورد وعندهم فكر و معلومات عن العربيات احسن من 100 واحد عجوز زيي ...
وان شاء الله ده اللي حيخلي مصر موتورز افضل منتدى عربي...ptmnlo123per1126ptmnlo123 per171

بعد إذنك طبعا ياباشمهندس سامح
رأيت أنه من الواجب تسليط الضوء على أحد هذه الموديلات بسيارات ميزاراتي

أنا شخصيا مغرم بهذا الموديل

من غير اذن يا باشا ... امال المشاركات اتعملت ليه ... اهي دي احسن مشاركه في الموضوع
وبصراحه انا كان نفسي انزل المواصفات الفنيه مع الموضوع بس خفت يبقى تقيل اوي ....
وبيني وبينك انا كمان الجران توريزمو عجبتني اوي اوي
وعلشان كدا حنزل مواصفاتها هي بس
Modelfficeffice" />
GranTurimso S
Layout
Front-engined, Rwd
L / W / H / WB (mm)
4881 / 1847 / 1353 / 2942
Engine
V8, dohc, 4v/cyl, VVT.
Capacity
4691 cc
Power
440 hp / 7000 rpm
Torque
361 lbft / 4750 rpm
Transmission
6M semi-auto
Suspension (F/R)
All: double wishbones
Tyres (F/R)
245/35ZR20 / 285/35ZR20
Weight
1880 kg
Top speed
183 mph (c)
0-60 mph (sec)
4.7 (c)
0-100 mph (sec)
N/A

وشكرا ليك يا احمد باشا على مشاركتك الجميله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

شكرا أ / سامح علي الموضوع المميز

شكرا ، م/ أحمد عل الإضافة القيمة

المشكلة بس يا جماعة ان المواضيع دي بيكون التعليق عليها صعب

زي ما بتتفرج علي مجلة جميلة ،،

مبيكونشي فيه اضافة

الاضافة الوحيدة ان اي موضوع عن سيارات ايطاليه

الواحد بيخش عالطول عشان يشوف شوية كراسي جلد تحفة ptmnlo123per122
يعني هي الكراسي بس اللي حلوه يا احمد باشا ... طب التابلوه ... الانتيريور عامه ... و الاكستيريور ... مازيراتي تقريبا اتعاملت مع اشهر المصممين الطلاينه ... بيننفارينا .. بيرتوني ... جيوجيارو ... جيا ... جانديني ...
متهيألي مفيش مصمم ايطالي مصممش حاجه لمازيراتي !!!!

بس انت في نقطه مهمه اثرتها يا احمد ... خصوصا مع مشاركه ايمن و احمد كمال

هو ايه المهم في الموضوع ... مش انه يعجب الناس ... طيب صاحب الموضوع يعرف ازاي ؟؟ ... كفايه اي كلمه بسيطه .... و يا سلام لو حد عنده معلومه يضيفها ptmnlo123per171( مش شرط زي اضافه احمد كامل لأن اضافاته لوحدها موضوع في حد ذاته )

بس بيني و بينك انا بعمل الموضوعات دي ليه ...

اولا لأني بستمتع بعمل الموضوع ... بيفكرني بايام الكليه لما كان الواحد يعمل سكتش تصميم او تقرير عن مبنى تحفه زي المسافرخان مثلا وليس حصرا

ثانيا ... اكيد الواحد بيفرح لما يحس ان الموضوع عجب الناس وانه افادهم او امتعهم بحاجه في الايام اللي تسد النفس دي
يعني لما احس ان الناس انبسطت ... انبسط لانبساطهم انبساطا مبسوطا ptmnlo123per1127
ثالثا ... و دي نقطه مهمه ... ( معايا يا ايمن باشا ) ... موضوع المنافسات دا ليه ؟؟ وليه نقارن حد بحد او فلان بيعمل موضوعات زي علان
مين حيستفيد ايه ... بالعكس ... كدا بيتعمل ضغط على الواحد انه لازم يعمل موضوع احسن من اللي قبله ... يعني انا لو عملت موضوع اقل من ده يبقى مستوايا نزل ... او لو احمد كامل جاب موضوع على السريع يبقى قصر !!!!!
ونتكلم بصراحه وياريت محدش يزعل... انت يا ايمن كدا حطتني انا و احمد في خانه مزنق ... وممكن اعضاء كتير يزعلو ... انا متشكر ليك جدا ان الموضوع عجبك و ردك اعتز بيه جدا
بس ممكن الموضوع ميعجبش ناس تانيه و نفس الحكايه بالنسبه لاحمد كامل ...
لأن معايير التقييم تختلف من واحد للتاني ... ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع
انا لسه شايف امبارح موضوع تحفه بكل المقاييس و مع احترامي لزميلي العزيز احمد كامل ... الموضوع ده لوحده ممكن يغطي على موضوعاتنا احنا الاتنين و ياخد معاه 3 - 4 اعضاء ... و من التقال كمان
لأنه في رأيي الشخص واحدجاب خبره و معلومات و جهد سنين و سنين و حطهم بين ايدينا في موضوع من اكتر من 30 مشاركه ... يعني موسوعه خراااافيه

انا متشكر جدا جدا جدا على مشاركتكم وكلامكم الجميل و ارجو قبول اعتذاري عن اي ضيق ممكن يكون سببه كلامي ... بس ياريت يا جماعه ( ا/ايمن - م/احمد ) بلاش تلبسوني بدله واسعه عليا ptmnlo123per193
خلونا ننبسط وخلاص ..... وكفايه ان الموضوعات بتعجبكم ... ptmnlo123per122

اللهم اني ظلمت نفسي فأغفر لي
ربنا لا تجعل الدنيا اكبر همنا
ربنا لا تجعل الدنيا مبلغ علمنا

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 08-01-2009, 12:39 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

ياعمنا سامح مفيش مزنق إتحطينا فيه ولا حاجه فيه منافسه شريفه مش بينا (أنا وإنت) فيه منافسه شريفه بين منتدانا وبين بقية المنتديات الخاصه بعالم السيارات هوه ده الهدف اللي لازم نحطه قدامنا
كلنا
أما بالنسبه للموضوع الخاص بصناعة السيارات في مصر فده مش موضوع أصلا ptmnlo123per155
ده منتدى بحد ذاته ممكن مش موضوع حرام نظلمه ونعمله موضوع بس ده لازم يتم فتح منتدى لوحده خالص مكون من مشترك واحد بهذه المعلومات والمشاركه في هذا المنتدى مش بمواضيع جديده لأنه شمل كل شئ وسيتم الاكتفاء بالردود فقط على هذا المنتدى

وعلى فكره البدله مش واسعه ولا حاجه البدله مقاسك تمام ومش محتاجه تأييف بدله كنج سايز

الكبير كبير ptmnlo123per171
قديم 08-01-2009, 11:38 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

برضووو .....
ماااشي ... طب هو احنا لو كسبنا بقيه المنتديات .... حنبقى حققنا الهدف ونبطل نكتب موضوعات تاني ptmnlo123per1127
بهذر معاك ... انا بس قصدي ان الامور ابسط من كدا بكتير .... و متشكر جدا يا ريس على اهتمامك و ذوقك و اخلاقك العاليه

طب قولي البدله لونها ايه .... علشان اجيب قميص و كرافت يمشوا معاها .... و الجذمه حجيبها من بوش ptmnlo123per145

شكرا مره تانيه يا احمد باشا
و الشكر لكل من شارك

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &