العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-01-2014, 12:23 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى الكربراتير

انا بشكر حضرتك على المتابعة و الاهتمام ... و بشكر كمان كل من تابع مشكلة الكاربراتير

قررت انى اروح لميكانيكى علشان يجد حل للمشكلة المزمنة دى .... و انا كان نفسى اقابل الاسطى حمدى المخترع

رحتله الورشة ... و الراجل كشف على الكاربراتير و خرطوم سيرفو الفرامل و ظبط الاسبراتير
و وجد الكاربراتير كويس جدا ..... الغريب ان العربية ما شرقتش من اول ما اتحركت من البيت لغاية ما وصلت للورشة !!!! و كان تعليق الاسطى حمدى ان ممكن يكون فيه تراب او وساخة من التانك كانت مخلية ابرة الكاربراتير تعلق و متقفلش كويس
الاسطى حمدى انسان محترم جدا و تتفرج عليه و هو شغال تستفيد منه .... ربنا يباركله
و اتشرفت بمقابلة الاستاذ هشام الجزار .... انسان محترم جدا و لم يبخل عليا بالمعلومة و لا بالمساعدة

الان الاسطى حمدى بيفك الموتور علشان بنعمل طقم شنبر ... لما يخلص حنعمل موضوع منفصل ان شاء الله
و دى صورة الاسطى حمدى و هو بيفك وش السلندر

قديم 11-01-2014, 06:29 AM
hggi201310 hggi201310 غير متواجد حالياً

hggi201310 is on a distinguished road

الف شكر انا قريت الموضوع باكامل وعندى نفس المشكله وهجرب كل اللىى اتقال وارجو لو ف شر كامل عن الكربتير بتاع العربيه بيجو 104ارجو الافاده بعناون الرابط لو في تعب وربنا معاك
قديم 11-01-2014, 11:21 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ربنا يكرمك و يعينك فى مشكلة الكاربراتير بتاعك ....
للسف انا معرفش حاجة عن اى كاربراتير تانى غير بتاع عربيتى ..
ممكن حضرتك تدور فى منتديات بيجو المختلفة ... و ان شاء الله حتعرف الى انت عاوزه

انا بعتذر .... انا حاولت ادور على معلومات عن البيجو 104 بس معرفتش احصل على معلومات عن الكاربراتير

قديم 11-01-2014, 11:32 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

بكرة انشاء الله قبل ما تاخد العربية لازم تصورها عشان تعمل الموضوع المنفصل يا باش مهندس ما تنساش

قديم 12-01-2014, 12:13 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

بكرة انشاء الله قبل ما تاخد العربية لازم تصورها عشان تعمل الموضوع المنفصل يا باش مهندس ما تنساش
ان شاء الله يا باشا .....
العربية خلصت و ان شاء الله اعمل موضوع ظريف ... و نستأذن الاستاذ هشام الجزار اننا نرفع الصور الى هو صورها بالكاميرا بتاعته
و ان شاء الله يكون موضوع تفاعلى ... و انا كمان عاوز اسألك عن شوية حاجات ... علشان تفيدنا كلنا هنا فى المنتدى

عم حمدى الله يرضى عليك بعد اذنك ... ممكن حضرتك ترد على الاستاذ صاحب البيجو ال 104 .... و كمان الاستاذ احمد رفعت صاحب الشيروكى ....

انت الخير و البركة ... و انت اصل المعلومات دى

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !, دوارة, رشاشات, شرق, طرمبة بنزين, كاربراتير