العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-12-2013, 03:26 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
نقاش رد: مشكلة فى الكربراتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

استكمالا للموضوع ....
انا اشتريت طقم جوانات ... فكيت الكاربراتير ... غيرت الجوانات ... ظبطت العوامة و رجعت قفلت و ركبت تانى

الحمد لله ... العربية مش بتشرق زى الاول ... شغالة على السلانسيه كويس... بس ظهر عليها الاتى .....

العربية بتطفى اول ما اتحرك بيها ... ازود بنزين ... العربية تتبرجل و تتخنق و احيانا تضرب مدافع و كانها بتشرق ... ادور و اسيبها على السلانسيه شوية ... شغالة كويس ... اعشق و اتحرك .. تطفى

اين المشكلة ؟؟
لما بتزود بنزين ونتا ف السلانسيه برضو بتخنق ولا عادى
اما بيكات السرعة مش مظبوطة او الكهربا مش مظبوطة

انا هشام الجزار عم حمدى لسه بيعدل بلاطة الفتيس
قديم 28-12-2013, 03:50 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى الكربراتير

ايوة فعلا انا كان قصدى على الفيكم اللى بيقدم و ياخر فى الاسبراتير هو الخرطوم الواصل اللى بتقول عليه واصل من الكاربراتير للاسبراتير
و المفروض فى زيى رق راكب على الاسبراتير و شفط الهوا هو اللى يقدم و ياخر الاسبراتير
لو الحكاية ديى فيها خلل العربية تبرجس مع كبس البنزين

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-12-2013, 04:46 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

لما بتزود بنزين ونتا ف السلانسيه برضو بتخنق ولا عادى
اما بيكات السرعة مش مظبوطة او الكهربا مش مظبوطة

انا هشام الجزار عم حمدى لسه بيعدل بلاطة الفتيس
هشام باشا ....

لما بزود بالتدريج مبيحصلش حاجة .... بس لو زودت بسرعة .. العربية بتتبرجل
ححاول اظبط الكهرباء بكرة ا نشاء الله

ربنا يكرمك و يوفقكوا فى موضوع بلاطة الفتيس .... متنساش تعمل لنا تقرير بالتعديلات دى

قديم 28-12-2013, 04:48 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ايوة فعلا انا كان قصدى على الفيكم اللى بيقدم و ياخر فى الاسبراتير هو الخرطوم الواصل اللى بتقول عليه واصل من الكاربراتير للاسبراتير
و المفروض فى زيى رق راكب على الاسبراتير و شفط الهوا هو اللى يقدم و ياخر الاسبراتير
لو الحكاية ديى فيها خلل العربية تبرجس مع كبس البنزين

انا شاكر لحضرتك اهتمامك
انا كدة فهمت .... الخرطوم الى حضرتك تقصده موجود و انا شيكت عليه علشان اتأكد انه شغال

قديم 28-12-2013, 06:43 PM

اخر التطورات ....

شيكت على خرطوم الفاكيوم الى رايح للاسبراتير ... وجدته مقطوع من بدايته ... علشان كدة مكنش بيبان معايا و انا بجربه
ظبطت الخرطوم و العربية اصبحت بتستجيب بسرعة للضغط على بدال البنزين

المشكلة ..... لفيت بالعربية شوية .... العربية رجعت تبطل تانى لما اجى اهدى علشان المطبات !!!!

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !, دوارة, رشاشات, شرق, طرمبة بنزين, كاربراتير