العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-12-2013, 12:18 PM
jokylove jokylove غير متواجد حالياً

jokylove is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة فى الكربراتير

بص ياباشا انا كان عندى تقريبا نف المشكلة بس انا عملت اللى بس الى وصلتلو انى عليت المتور شوية دى حاجة
اولآ لو قدرت ترفعلى صورة الكربرتير ممكن افيدك ثانيا تأكد من الاكس والباب شوفو بيقفل كويس ولا لأ ويستحسن تروح لبتوع الكربرتيرات هما الى هيفدوك احسن منى لأن الحاجة هتبقى ادامو تالت حاجة فى كربرتيرات جديدة بس صينى ممكن تشغلك ايمة سنة او سنتين متجيش جنبها خالص دة لو حبيت او لو كان الكربرتير بتاعك رايح فى دهية اصل احسبها لو هتجيب استراد ماهو ممكن يشتغل شوية وبعدين يحصل في حاجة [اعتبار انه اصلاا كان شغال فى عربية قب كد ولا اية دة برحتك
وربنا يكرمك ويكفيك مش بقى شر الصناعية لالالالالالالالالالالالال ا محن الصنايعية هههههههههه
قديم 11-12-2013, 01:55 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jokylove مشاهدة المشاركة

بص ياباشا انا كان عندى تقريبا نف المشكلة بس انا عملت اللى بس الى وصلتلو انى عليت المتور شوية دى حاجة
اولآ لو قدرت ترفعلى صورة الكربرتير ممكن افيدك ثانيا تأكد من الاكس والباب شوفو بيقفل كويس ولا لأ ويستحسن تروح لبتوع الكربرتيرات هما الى هيفدوك احسن منى لأن الحاجة هتبقى ادامو تالت حاجة فى كربرتيرات جديدة بس صينى ممكن تشغلك ايمة سنة او سنتين متجيش جنبها خالص دة لو حبيت او لو كان الكربرتير بتاعك رايح فى دهية اصل احسبها لو هتجيب استراد ماهو ممكن يشتغل شوية وبعدين يحصل في حاجة [اعتبار انه اصلاا كان شغال فى عربية قب كد ولا اية دة برحتك
وربنا يكرمك ويكفيك مش بقى شر الصناعية لالالالالالالالالالالالال ا محن الصنايعية هههههههههه
انا شاكر لحضرتك مشاركتك
الكربراتير زى الى فىالتوقيع بالظبط ... و انا كنت عند واحد متخصص كاربراتير و فضل يفحص البابين بنوع الكاربراتير فترة ... و طبعا مقتنع بوجهة نظر حضرتك عن شراء استيراد
المشكلة انى مشغول جدا اليومين دول .. ان شاء الله فى اول فرصة افك الكربراتير و اصوره و ارفع الصور
و ربنا يكفيك و كيفينا شر الصنايعية

قديم 12-12-2013, 11:13 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: مشكلة فى الكربراتير

حضرتك تملى مشغول يا بشمهندس والصراحة موضوع العربية دى زاد عن حده اوى لكن كده دخلنا فى كربراتير وقبلها فتيس
كفاية عليها العربية دى تعب ومجهود ومفيش مقابل ف الآخر غير المصاريف
الأفندى بتاع الكربراتير ياخد 300 جنيه على اه ؟؟؟ مبلغ كبير جدا وفى الآخر باظت اكتر
قديم 12-12-2013, 11:53 AM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

حضرتك تملى مشغول يا بشمهندس والصراحة موضوع العربية دى زاد عن حده اوى لكن كده دخلنا فى كربراتير وقبلها فتيس
كفاية عليها العربية دى تعب ومجهود ومفيش مقابل ف الآخر غير المصاريف
الأفندى بتاع الكربراتير ياخد 300 جنيه على اه ؟؟؟ مبلغ كبير جدا وفى الآخر باظت اكتر
معلش يا هشام باشا .... هكذا الدنيا ... بين المشاوير و العربية و الميكانيكية

و ساعات الموضوع بيكبر فى دماغ الواحد ... و اصر على التصليح او على الاقل المعرفة

و انا كنت بفكر فى موضوع البيع من فترة ... بس الفلوس مش حتكفى انى اشترى عربية تانية و حتكون مستعملة برضو

فقررت انى اشدها ... كان فيها شغل كهربا و انا عملتوا ... و داخل ان شاء الله على شغل سمكرة

موضوع الكاربراتير ده على جنب كدة .... و بدا من ساعة ما نزلت التانك و نضفته و ركبت عوامة جديدة

انا كنت فكيت الكربراتير قبل كدة و نضفته و رجعت ركبته تانى .... فكنت اعتقد انى ركبت حاجة غلط ... فرحت لواحد متخصص كاربراتير علشان لو كنت عملت حاجة غلط هو يصلحهالى .... و اكتشفت انى نضفته كويس و ركبته زى ما كان
هو اخد ... و دى غلطتى انى متفقتش معاه فى الاول قبل ما يشتغل
و انا مقتنع ان مفيش صنايعى حيعملك الشغل الى انت عاوزه او الى فى دماغك
انا فاهم ان حضرتك قصدك تعبى و غلبة التصليح ... ربنا يخليك

انت مش ناوى تجيب عربية تانى ولا ايه ؟

قديم 14-12-2013, 09:11 PM

الحمد لله النهاردة اتشجعت و استغليت ان الامطار وقفت شوية و فكيت الكاربراتير تانى ....

و دى بعض الصور ليه

و دى صورة العوامة

و تم ظبط العوامة لأسفل قليلا و التأكد من قفل الابرة تماما عند ارتفاع مستوى البنزين فى غرفة العوامة

و لكن ....بعد التجربة ...

العربية زى ما هى .... بتشرق ... لما بفرمل علشان اقف فى اشارة او مطب
و الموتور مش بيرفعش معايا زى الاول .... بحس انه مكتوم

و ساعات بيضرب مدافع لما بدوس على البنزين !!!!!

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !, دوارة, رشاشات, شرق, طرمبة بنزين, كاربراتير