العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 15-07-2009, 12:04 AM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute
رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

يا جماعة العربية مالهاش أي مشاكل وبعدين ما ينفعش ان حد يحكم علي حاجة ما جربهاش العربية معايا بالها أكتر من سنة كل المشكلة انك عشان تقدر تستمتع بقيادة العربية اللي هي أكتر من رائعة علي عكس ما يقول الجميع لازم تكون عارف ازاي تستخدم الجير وده طبيعي جدا وبالنسبة للأخ اللي بيقول ان جير الكورولا زي الأوبل والبي ام يبقي عمره ما ركب كورولا mmt خااااااااااااااااااالص لأن ال mmt هو مانيوال بس من غير دبرياش أما الأوبل والبي ام فهي سيارات أوتوماتيك مزودة بنظام ستيب ترونيك أوايزي ترونيك زي الأوبل بالي سنة دلوقتي يوميا بروح الزقازيق الصبح وأرجع الاسماعيلية اخر النار بيها العداد في معظم الطريق ما بينزلش عن ال 200 كم \س مافيش أي مشاكل لا للجير ولا للموتورولا للعفشة ولا للتقفيل بتاع العربية غير كمان ان العربية قمة الثبات علي الطريق , أنا معايا الفل أبشن منها وبجد عربية ممتعة لأبعد الحدود . وبالنسبة لموضوع جنوب افريقيا فهو تقفيل العربية فقط أما الموتور والجير وباقي أجزاء السيارة بيأتي بالكامل من اليابان ويتم التجميع في مصنع جنوب أفريقيا .

ENG.Mohamed Essam

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب

قديم 24-12-2009, 08:53 PM
hanysafwat hanysafwat غير متواجد حالياً

hanysafwat is on a distinguished road
افتراضي رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

برجاء التوضيح انا اقدر استغنى عن الفتيس ده و استخدمه اتوماتيك فقط بدون مشاكل و الا احتياج لحفظ التعليمات
و الا ايه النظام
قديم 01-01-2010, 09:59 PM
محمد حمزه2000 محمد حمزه2000 غير متواجد حالياً

محمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to beholdمحمد حمزه2000 is a splendid one to behold

معلومات مفيده
مشكوووووووووووووور
قديم 04-01-2010, 11:28 AM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanysafwat مشاهدة المشاركة

برجاء التوضيح انا اقدر استغنى عن الفتيس ده و استخدمه اتوماتيك فقط بدون مشاكل و الا احتياج لحفظ التعليمات
و الا ايه النظام
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
كل سنة وانتم طيبين
معلش انا كنت مسافر

الاخ العزيز هانى
ممكن تستعمل العربية اوتوماتيك فقط بس استعمل ال ES فى الاماكن المذدحمة علشان العربية تكون حاضرة معاك لو عايز تطلع من عربية اخرى بسرعة لان النظام ده بيخلى RPM على 3 تقريبا و ال E فى الطريق الفاضى لان الوضع ده اقتصادى فممكن تكون ماشى على الغيار الخامس على سرعة 50كم فطبعا بيكون العزم اقل فى الطلوع و لو عايز تمشى على طول على الوضع E استخدم ريش الدركسيون فى نزول الغيار قبل ما تضغط على البنزين و حاول عند رجوع الغيارات تخفيف رجلك عن بدال البنزين يعنى تكون لمسة لحد ما ترجع ثم اضغط براحتك و هذة المدة لا تأخذ اكتر من 2 ثانية و مع الممارسة هتعرف وقت رجوع الغيارات
انا راكبها اكتر من سنة و مرتاح فيها جدا و شكرا تويوتا على هذة السيارة ذات المحرك الجبار.
قديم 21-01-2010, 03:59 AM
محمود ايفو محمود ايفو غير متواجد حالياً

محمود ايفو is on a distinguished road

لو سمحة هو فية حد فى التوكيل عند شراء السيارة بيدربك على الفتيس

الكلمات الدليلية
amt, mmt