العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سول Soul

قديم 28-03-2011, 07:23 PM
hero_1016 hero_1016 غير متواجد حالياً

hero_1016 is on a distinguished road
افتراضي a bout kia soul 2011 ?

kont 3aez a3raf hal kia soul 2011 betkon steptronic wala la2 6-speed wala 4-speed sawa2 khaligi aw wakel thanks
قديم 29-03-2011, 01:05 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice
افتراضي رد: a bout kia soul 2011 ?

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hero_1016 مشاهدة المشاركة

kont 3aez a3raf hal kia soul 2011 betkon steptronic wala la2 6-speed wala 4-speed sawa2 khaligi aw wakel thanks
بالنسبة لموديل 2011 .. الجير سيبترونيك .. 4 سرعات .. وممكن حضرتك تشرفنى فى التقرير عن سول ال 2011 و انت تعرف كل شيء عنها تقريبا ً
قديم 29-03-2011, 04:06 PM
hero_1016 hero_1016 غير متواجد حالياً

hero_1016 is on a distinguished road

شاكر جدا لحضرتك على الاهتمام والرد
بس هل ده في الخليجي كمان
شكرا
قديم 29-03-2011, 08:35 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hero_1016 مشاهدة المشاركة

شاكر جدا لحضرتك على الاهتمام والرد
بس هل ده في الخليجي كمان
شكرا
الحقيقة أخي الكريم سيارتى خليجي لأنى مقيم بالخليج .. و هقولك شوية حقائق عنها من واقع سيارتى ...بالنسبة للفرامل فيها نظام ABS ( مانع الانزلاق ) كمان فيها نظام esp ,, ماتقلقش نهائى الفرامل فوق الممتاز .. كمان السيارة دى واخده جائزة ا على مستوى الأمان فى عام 2009 .. لأن فيها من 2 اير باج لحد 8 اير باج .. كمان بقى عايز أقولك موفرة جدا جدا للبنزين .. يعنى السيارة بتتفول 48 لتر .. تمشي 550 كم تقريبا فى الفول تانك .. توكل على الله .. ماتقلقش .. على فكرة انا قارنت بينها و بين السيراتو كتير جدا .. و كمان وانا بشتريها سألت مدير شركة كيا اللى فى الخليج نفسه .. وهو كورى الجنسية . اللى قالهولى .. السول تكسب .. و احسن بكتير من السيراتو اللى بس شكلها واخد الناس شوية وكم سنة و الشكل هيقدم و تبقى معتاده .. أما السول جديدة فى شكلها .. سيارة نشيطة جدا على الطريق .. ثابتة جدا على السرعات العالية لأن وزنها تقريبا 1400 كجم .. انا بمشي بيها مثلا 140 وتحس انها مش ماشية .. ( طبعا على طريق ممهد للسرعات دى) كمان السيارة دى عالية على الأرض .. تحس انها نصف فرويل .. هتساعدك عشان المطبات العالية اللى فى مصر .. خاللى بالك .. أول إنتاج للسيارة هو عام 2009 .. يعنى مش بقالها سنتين بالسوق و انتشرت كويس و ثبتت وجودها كمان .. السيراتو بتنتج من قبل ال 2000 .. عايز اقولك بس الناس تثق فى السيارة دى شوية .. و كمان كم سنة هتنتشر قوى .. و هايبقى ليها وجود فعال جدا ... و فى الأخر ربنا يوفقك و يحسنلك الاختيار
تحياتى