العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > اﻷنشطة و المقابلات و التعارف

اﻷنشطة و المقابلات و التعارف خاص بمواضيع انشطة ومقابلات و التعارف بين اعضاء المنتدى يجب الحصول على موافقة من الإدارة قبل نشر أى موضوعات بهذا القسم

قديم 01-09-2008, 12:15 AM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all
افتراضي رد: -O( كرسى الاعتراف )O-

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Semsem999999 مشاهدة المشاركة

سيد إكسبرت السلام عليكم ، أنا عايز إجابات واضخة وصريحة بدون لف ودورات ويوتيرن :-

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Semsem999999 مشاهدة المشاركة

1- إنت ليه حبيت السيارات يعني إيه اللي دخلك المجال ده أساسا ؟
يا باشا تم التوضيح في الرد السابق .. خبرتي في السيارات تعود الي ايام ما كنت عايش في سويسرا .. كان عندنا جراج تفكيك السيارات .. و كنا بنبعت قطع الغيار لمصر و لبنان و سوريا و ليبيا و الجزائر و تونس و ناس كتير كانت بتيجي من كل حته ... و من اول ما وعيت للدنيا كنت باروح الجراج . و لما دخل مدرسه في سويسرا كنت باروح بعد المدرسه .. و كان عندنا توكيل بي ام جنبينا .. لما كنت يادخله زز حتي و انا صغير .. كانوا بيحترموا الواحد

2- إيه موضوع حبك لمساعدة الناس بدون مقابل ده ؟ أنا كنت سمعت مرة نك بعت لواحد صاحبك قطعة غيار من بني سويف للقاهرة ومرضتش تحاسبه عليها ؟ أعذرني يعني مفيش حاجة الأيام ديه ببلاش ؟؟؟؟
مين قالك بقي الحكايه دي :D الحكايه دي كانت بيني و بين هذا الشخص .. و الشخص ده برضه تعب معايا كتير

3- إنت بتشتغل إيه دلوقتي بالضبط ؟
عاطل عن العمل هههههههه طالب بكليه تجاره .. و باروح البلد مع المعلم بس مش علي طول علشان بيني و بينك النظام هناك مش عاجبني .. و حاولت تغيره و فشلت ( علشان الوالد عاوز كده) ...

4- عندك استعداد تسافر بره مصر و لا هتقول مصر هي أمي ptmnlo123per172ptmnlo123p er172ptmnlo123per172ptmnl o123per172

انا كنت اصلاُ في سويسرا , مولود هناك و معايا جنسيه ... شعاري : بلدي هيا البلد اللي باكل فيها عيش .. مطرح ما فيه عيش هاتلاقيني ان شاء الله .. بس طبعاُ بعد ما اخلص الدراسه السنه الجايه ان شاء الله
5- ليه دخلت مصر موترز طالما ما بتكتبش مواضيع جديدة وبتكتفي بالردود بس ؟
انا موجود علي معظم المنتديات بتاعه السيارات .. و المكان اللي فيه واحد محتاج مساعده و اقدر اساعده فيها اكيد هاساعد
6- أعتقد إنك صعيدي صح ؟ طيب إنت عصبي ولا عادي كول يعني وده بيثأثر على سواقتك وعلى قراراتك ؟
يا باشا انا قاعد في بني سويف .. بني سويف ماتعتبرش تبع الصعيد ... هيا بصراحه بلد فقرانه و حالها واقف .. و الناس فيهم حاجه غلط .. محدش بيستثمر ولا فيها نشاط ولا فيها اي نوع من الحياه ..
الناس هنا اللهجه زي القاهره مافيش فرق .. الفرق ان القاهره ماشيه و فيها حركه .. و احنا طول عمرنا واقف حالنا ..
7- إنت خاطب ولا مجوز ولا لسه ؟ وعرفتها منين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لاء يا باشا لسه .. لا خاطب ولا متجوز و لسه ماعرفتش مين تعيسه الحظ هههههههه
8- إنت خريج إيه يعني دراستك كانت إيه ؟
لسه رابعه تجاره يا فندم .. ادعيلي اخلص بقي علشان طلعت ب 4 مواد ههههههه

9- أسرتك كام فرد ؟ وليك أخوات بيحبوا السيارات زيك ولا لأ ؟
يا باشا احنا .. ساتني افتكر .. اه .. اب و ام و 5 اولاد .. انا و 2 بنات و 2 ولاد .. محدش بيسوق غيري و ابويا اصلاُ .. و محدش في دماغه حاجه اصلاً هههههههههه

10 - أخيرا عمرك دخلت القسم قبل كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولو دخلت ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اه دخلت .. خبطت واحد بعجله يوم شم النسيم .ز طلعت بعديها ب نص ساعه بعد ما عرفوا ان انا سويسري :D

أرجو ماتزعلش من أسألتي .ptmnlo123per1127

يا باشا ازعل ليه .. ربنا مايجبش زعل :D انا يشرفني اني ارد علي حضرتك

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///

قديم 01-09-2008, 12:35 AM

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

والله ياباشا اجابات اكسبرتيه جامده جدا وفتحت نفس الواحد على اسئلة تانية ptmnlo123per122

متخافش متخافش مش هقولها دلوقتى علشان ادى فرصة للباقى الاعضاء ptmnlo123per1116

كان الله فى العونptmnlo123per145
يا باشا هات اللي عندك هات ههههههههههههههه
اديني اسئله ولا يهمك بس خد بالك .. وقتي علي الكرسي قرب يخلص ههههههههههه

Why?...Cause I can

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///

قديم 01-09-2008, 01:34 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

ماشى ياباشا انت اللى جبتة لنفسك ptmnlo123per154

بالنسبة لكلامنا عن قطع الغيار حضرتك قولت

انا ابيع عربيه جولف 2 في سويسرا تكون سليمه و ماشيه و مترخصه هابيعها احسن مما انزلها قطع غيار هنا .. بتتفك ليه دي بقي كل عربيه و ظروفها ... ممكن تكون عفشتها بايظه ممكن موتور مفوت و ممكن فوانيس مكسوره او حتي حته من العتب ناقصه !
طيب الكلام ده مش يخلى الواحد يخاف من الاستيراد ولا ايه ؟

حاجة تانية العربية اللى هتتفكك ديه بتتباع ازاى بعنى بتبعتوا كل جزء لللتاجر الخاص بيها ولا بتتقسم حسب الحالة ولا بيمشى الموضوع ازاى وهل فيه تاجر ممكن يكون بيجيب الحاجات الواقعة وتاجر بيستنضف ولا هيا حظوظ ولا ايه

سؤال اخير حضرتك شايف ان تجارة القطع الاستيراد لسه ليها مستقبل فى بورسعيد ولا خلاص كده والموضوع هيتحسب من تحت رجليهم ؟

واشكرك مقدما على الاجابات ptmnlo123per122

كل سنة وانت طيب
قديم 01-09-2008, 01:52 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

ماشى ياباشا انت اللى جبتة لنفسك ptmnlo123per154

بالنسبة لكلامنا عن قطع الغيار حضرتك قولت

طيب الكلام ده مش يخلى الواحد يخاف من الاستيراد ولا ايه ؟

حاجة تانية العربية اللى هتتفكك ديه بتتباع ازاى بعنى بتبعتوا كل جزء لللتاجر الخاص بيها ولا بتتقسم حسب الحالة ولا بيمشى الموضوع ازاى وهل فيه تاجر ممكن يكون بيجيب الحاجات الواقعة وتاجر بيستنضف ولا هيا حظوظ ولا ايه

سؤال اخير حضرتك شايف ان تجارة القطع الاستيراد لسه ليها مستقبل فى بورسعيد ولا خلاص كده والموضوع هيتحسب من تحت رجليهم ؟

واشكرك مقدما على الاجابات ptmnlo123per122

كل سنة وانت طيب
يا باشا انت تأمر ..
ايوه بالفعل انا قايل كده .. برضه هارجع اقولك الموضوع ده هوه كمان كبير كبير .. و كبير بضمير هههههه
الحكايه دي بترجع للبلد اللي جايه منها قطع الغيار.ز و حسب قوانين و شده الفحص .. و حسب الاستخدام بتاع الناس .. رقم واحد في نضافه قطع الغيار سويسرا .. العربيات نضيفه جداُ جداُ .. بس للاسف .. الثلج بيؤدي الي البارومه .. و العربيه اللي بيبقي فيها بارومه بتسقط في الفحص ... ماتلاقيش عربيه راكب فيها مسمار مش بتاعها .. و بالنسبه للفحص فسياسه الفحص مشدده جداُ جداُ .ز لدرجه انهم مش بيسمحوا يغيروا الجنوط غير لما تبقي مسموحه من وحده الفحص انها تركب .. و ده سبب ان احنا بنتعامل مع سويسرا .. بالتالي تجيلك قطع غيار نضيفه جداُ .. بس نسبه كبيره من العربيات مصابه الصداء ..
المرتبه التانيه بالنسبه للنظافه : اليابان و المانيا و انجلترا
المرتبه التالته ايطاليا و استراليا و اسبانيا
المرتبه الرابعه قبرص .. شغل قبرص اوحش من اللي هاتخلعه من عربيتك و ترميه!

العربيه اللي بتتفكك دي بتنزل في كونينر فيه معاها علي الاقل 20 عربيه تاني .. فحسب الكونتنر ما بينزل و حسب المستورد نفسه ..

و فيه مستورد بينزل جمله كونتينر كبير فيه نوع معين من العربيات .. و فيه تشكيله .. فيه مستورد فاتح دكانو بيجيب بضاعته لنفسه .. و فيه مستورد مش فاتح دكان و بيبيع الكونتنر في البحر .. عادي يعني .ز كله موجود ..

بالنسبه لبورسعيد و الشغلانه ... فهيا باظط اصلاُ من حوالي 3 او 4 سنين .. مع ارتفاع سعر الدولار لاول مره .. فمفيش مستقبل تاني خلاص .. مستقبلها مش مشرق هههههه
اي خدمه :D

Why?...Cause I can

Don Capone

///

قديم 01-09-2008, 02:03 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا اكسبرت لو كان ينفع اديك تقييم عشر مرات على كل رد كنت عملت كده بس مينفعش حد يدى تقييم مرتين على مشاركة واحدة

بجد انا استفدت جدا من ردودك وتستحق كل التقييمات اللى اخدتها

روح يا اكسبرت انت من الاحرااااااااااار

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش