العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 11-09-2010, 01:28 AM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل هذا الرقم حقيقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

يا أستاذ كريم الصور متطابقة. عندك عداد بيظهر عدد الكيلويات اللى قطعتها وفوقه الساعة. صح.؟ الزرار اللى بيغير القراءة فى شاشة الكمبيوتر موجود فوق زرار الإنتظاء اللى بيبقى لونة أحمر. بص حضرتك فوق زرار الإنتظار كدة هتلاقى زرارين قدام العدادت. أعتقد إنهم موجودين بس الصورة مظلمة شوية. أنا عندى بالضبط كدة زى عربيتك بس مختلف فى الكاست. بتاعى كاست وراديو لان العربية موديل 2001. حضرتك عربيتك الظاهر فيها سى دى ووصلة usb
أنا بقة عاوز أسال حضرتك سؤال...
هو الزرار اللى جنب زرار الإنتظار دة بيعمل أيه؟ أعتقد إنه لية علاقة بالتكيف بس مش عارف وظيفته أيه. ضغطت علية ومش حصل حاجة، لقيت بس صوت الماتور ارتفع وخلاص... ومفيش هواء طلع منه ولا حاجة..
هو الزرار ده فايدته انه بيزيل البخار الى على الزجاج الخلفى يعنى فى الشتاء لم الدنيا بتشتى وانت راكب جوه العربيه بيعمل بخار فا اول ما تدوس عليه بيسخن الزجاج الخلفى و يشيل البخار
اما زرار الكمبيوتر
هو فعلن موجدين الزراير دى عندى لكن الى انا اعرفه انهم لظبط الساعه والتانى لعداد الرحلات

كريم على
قديم 11-09-2010, 09:52 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل هذا الرقم حقيقى

متشكر يا كريم. الزارا اللى ناحية اليمين وأنت قاعد هو اللى بيوضح لك التانك بتاعك يعمل لك كام كيلوا. أضغط علية مرة أو مرتين حتى يظهر لك فى شاشة الكمبيوتر رسمة سيارة وأمامها تانج بنزين وهتلاقى رقم مكتوب بيحدد البنزين اللى فى العربية بيعمل كام كيلوا.

هسأل حضرتك كمان سؤال هو التحكم فى الساعة بيبقى أزى يعنى أيه الأزرا اللى بتضبط الساعة؟ الساعة عندى مزودة 2 ساعة باين ماشية على توقيت جرنتش. بس مش عارف بتتظبط منين...